Har en Boatian Diablo 2012 som beter sig lite konstigt. Har vid ett antal tillfällen helt plötsligt bara laggt av under körning. Startar direkt vid första omstartförtsök efter stoppet och kan köras vidare. Under helgen så hände det två gånger med ganska tätt mellanrum, och därefter så har varvtalsstrypningen försvunnit och moppen gör nu drygt 70 km/h. Borde kanske vara glad kan man tycka, men jag vill faktiskt ha den original, tråkig som jag är. Vad kan det vara fel på? CDI-boxen?
Du borde fortfarande ha garanti på den, om du servat den på verkstad enligt schemat.
Min första gissning skulle vara CDIn i alla fall, fel på elektroniken i dom kan ge ganska märkliga resultat. Men det kan lika gärna vara glappkontakt eller annat i andra delar av tändsystemet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Tyvärr ingen garanti kvar då den endast gäller i 1år enligt kvitto. Sen kan man ju hänvisa till konsumentköplagen osv. men tyvärr så är den inte fullservad på verkstad och har i dagsläget endast gått 210 mil. Rosa sladden sitter i som den ska. Har testat att dra ur den tidigare för kul skull med 70km/h + på mätaren, men nu sitter den garanterat på plats. Finns det eftermarknads CDI med varvtalsjustering? Nu gör den 47km/h på mätaren (innan helgens ökning), men det skulle vara kul att kunna steglöst justera den till ca 52-53km/h t.ex.
Huvud problemet är ju att den ibland tjuvstannar och beteendet efter att den tjuvstannat 2ggr tätt in på varandra och därefter varvar ut så att den nu kommer upp i 70km/h + Är som sagt inne på CDI-boxen, men finns annan modell att köpa med justeringsmöjlighet så är det intressant.
Senast redigerad av BPJ den 2 april 2014, 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Hört historier om att v-ringen på vissa baotian är i plast och smälter bort, vilket skulle göra att moppen kan varva mer..
Du kan reklamera 3 år efter inköpstillfället ifall du kan bevisa att felet fanns från början. Jag är ingen jävel på juridik men jag vet att om du är jävliga mot dom du köpte moppen av kan du hota med att anmäla till ARN och dom kommer förhoppningsvis fixa felet. ( http://www.arn.se/ )
exakt samma sak hände med min mt5 a häromdagen.
jag och en polare var ute och körde i skog och lera och innan jag körde in i skogen så maxade den 40 exakt men så varmnöp han och när jag startade han igen så gick den i 55 hmm,undrar om den gör den nu när jag har monterat på nya kolven.....
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen ,
Bytte CDI-Box men ingen skillnad. Den gör fortfarande 70 km/h. I helgen uppstod ett annat problem. Efter en kortare färd på 5km så dör moppen. Går att starta om en gång men sen är det kört. Den får bensin och gnista på tändstiftet , men vägrar att starta. Har även testat med startgas men det är kört. Vad tusan kan det vara??
Boatian moppe verkstaden här i området var inne på att det kunde vara hela tändplattan som behövde bytas, och deras diagnos var 4 timmar före den lade av helt.
en kompis hade en diablo och han sa att den har en strypning de 50 första milen för att man ska köra in den ordentligt och sen när man har kört 50 mil så släpper den
Har ingen aning om detta stämmer men det får någon mer kunnig än jag avgöra
DS skrev:Byt stift och kolla så att den rosa sladden till cdi boxen sitter i. Det är ganska vanligt på dessa modeller att cdi:n går sönder.
Som jag skrev tidigare så byttes CDI-boxen på fredag eftermiddag. Rosa sladden satt ordentligt fast på den gamla och så även på den nya. På fredagskvällen dog den helt och har inte gått att starta sedan dess. Bytte till ny tändkabel, hatt och stift idag. Fin gnista som tidigare med det gamla stiftet. Gamla stiftet var dyngsurt av soppa och inte blev det bättre med det nya.
Funderar på om den trotts allt har skurit i cylinder kolv? Tycker att kompet känns som tidigare när man kickar den.
Moppen har en historia med skuren vev när jag köpte den. Den hade skurit då den tidigare ägaren inte var observant på oljeläcka mellan pump och förgasare (hål i slangen). Bytte vevparti, kolv och kolvringar samt honade cylindern fast den såg helt ok. ut före montering. Ställde även upp 2-takts oljepumpen ngt. för fetare inblandning. På ca 100 mil har den tagit drygt halva oljetanken, och det borde väl vara ok med tanke på att den ryker lite mer än normalt.
Kommer det upp olja till förgasarn?
Om det gör det så ska det bara vara att ställa in förgasarn och göra rent den, kolla även choken. Använd också NGK stift (BR8HSA) för bästa livslängd.
DS skrev:Kommer det upp olja till förgasarn?
Om det gör det så ska det bara vara att ställa in förgasarn och göra rent den, kolla även choken. Använd också NGK stift (BR8HSA) för bästa livslängd.
Som sagt lite svårt att kolla om det kommer olja då den inte startar. Olja finns fö. i slangen och den har tagit drygt halva behållaren på ca 100mil. Soppa får den då tändstiftet är dyngsurt samt att den dessutom inte en tänder till på startgas som sprayas direkt insuget när startmotorn snurrar med fulladdat batteri. Köpt ett nytt NGK BR7HSA idag. Startar inte!