Baotian Diablo trimmade sig själv

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

BPJ
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 september 2013, 18:11

Baotian Diablo trimmade sig själv

Inlägg av BPJ »

Har en Boatian Diablo 2012 som beter sig lite konstigt. Har vid ett antal tillfällen helt plötsligt bara laggt av under körning. Startar direkt vid första omstartförtsök efter stoppet och kan köras vidare. Under helgen så hände det två gånger med ganska tätt mellanrum, och därefter så har varvtalsstrypningen försvunnit och moppen gör nu drygt 70 km/h. Borde kanske vara glad kan man tycka, men jag vill faktiskt ha den original, tråkig som jag är. Vad kan det vara fel på? CDI-boxen?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du borde fortfarande ha garanti på den, om du servat den på verkstad enligt schemat.

Min första gissning skulle vara CDIn i alla fall, fel på elektroniken i dom kan ge ganska märkliga resultat. Men det kan lika gärna vara glappkontakt eller annat i andra delar av tändsystemet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Rosa sladden från variatorn har lossnat
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Inlägg av hempyyy »

Precis som ovan så är den rosa sladden ansvarig för cdi strypningen, bara o dra ur så drar moppen 70
....
BPJ
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 september 2013, 18:11

Inlägg av BPJ »

Tyvärr ingen garanti kvar då den endast gäller i 1år enligt kvitto. Sen kan man ju hänvisa till konsumentköplagen osv. men tyvärr så är den inte fullservad på verkstad och har i dagsläget endast gått 210 mil. Rosa sladden sitter i som den ska. Har testat att dra ur den tidigare för kul skull med 70km/h + på mätaren, men nu sitter den garanterat på plats. Finns det eftermarknads CDI med varvtalsjustering? Nu gör den 47km/h på mätaren (innan helgens ökning), men det skulle vara kul att kunna steglöst justera den till ca 52-53km/h t.ex.

Huvud problemet är ju att den ibland tjuvstannar och beteendet efter att den tjuvstannat 2ggr tätt in på varandra och därefter varvar ut så att den nu kommer upp i 70km/h + Är som sagt inne på CDI-boxen, men finns annan modell att köpa med justeringsmöjlighet så är det intressant.
Senast redigerad av BPJ den 2 april 2014, 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

Hört historier om att v-ringen på vissa baotian är i plast och smälter bort, vilket skulle göra att moppen kan varva mer..

Du kan reklamera 3 år efter inköpstillfället ifall du kan bevisa att felet fanns från början. Jag är ingen jävel på juridik men jag vet att om du är jävliga mot dom du köpte moppen av kan du hota med att anmäla till ARN och dom kommer förhoppningsvis fixa felet. ( http://www.arn.se/ )
veteranmoppe
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 januari 2014, 16:49

Inlägg av veteranmoppe »

exakt samma sak hände med min mt5 a häromdagen.
jag och en polare var ute och körde i skog och lera och innan jag körde in i skogen så maxade den 40 exakt men så varmnöp han och när jag startade han igen så gick den i 55 hmm,undrar om den gör den nu när jag har monterat på nya kolven.....
Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
BPJ
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 september 2013, 18:11

Inlägg av BPJ »

Bytte CDI-Box men ingen skillnad. Den gör fortfarande 70 km/h. I helgen uppstod ett annat problem. Efter en kortare färd på 5km så dör moppen. Går att starta om en gång men sen är det kört. Den får bensin och gnista på tändstiftet , men vägrar att starta. Har även testat med startgas men det är kört. Vad tusan kan det vara??

Boatian moppe verkstaden här i området var inne på att det kunde vara hela tändplattan som behövde bytas, och deras diagnos var 4 timmar före den lade av helt.
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

en kompis hade en diablo och han sa att den har en strypning de 50 första milen för att man ska köra in den ordentligt och sen när man har kört 50 mil så släpper den :?
Har ingen aning om detta stämmer men det får någon mer kunnig än jag avgöra
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Byt stift och kolla så att den rosa sladden till cdi boxen sitter i. Det är ganska vanligt på dessa modeller att cdi:n går sönder. :roll:
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Kan vara en inställnings grej med förgasarn eller att det är något skit i den :shock:
BPJ
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 september 2013, 18:11

Inlägg av BPJ »

DS skrev:Byt stift och kolla så att den rosa sladden till cdi boxen sitter i. Det är ganska vanligt på dessa modeller att cdi:n går sönder. :roll:
Som jag skrev tidigare så byttes CDI-boxen på fredag eftermiddag. Rosa sladden satt ordentligt fast på den gamla och så även på den nya. På fredagskvällen dog den helt och har inte gått att starta sedan dess. Bytte till ny tändkabel, hatt och stift idag. Fin gnista som tidigare med det gamla stiftet. Gamla stiftet var dyngsurt av soppa och inte blev det bättre med det nya.

Funderar på om den trotts allt har skurit i cylinder kolv? Tycker att kompet känns som tidigare när man kickar den.

Moppen har en historia med skuren vev när jag köpte den. Den hade skurit då den tidigare ägaren inte var observant på oljeläcka mellan pump och förgasare (hål i slangen). Bytte vevparti, kolv och kolvringar samt honade cylindern fast den såg helt ok. ut före montering. Ställde även upp 2-takts oljepumpen ngt. för fetare inblandning. På ca 100 mil har den tagit drygt halva oljetanken, och det borde väl vara ok med tanke på att den ryker lite mer än normalt.
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Kommer det upp olja till förgasarn?
Om det gör det så ska det bara vara att ställa in förgasarn och göra rent den, kolla även choken. Använd också NGK stift (BR8HSA) för bästa livslängd.
:)
BPJ
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 september 2013, 18:11

Inlägg av BPJ »

DS skrev:Kommer det upp olja till förgasarn?
Om det gör det så ska det bara vara att ställa in förgasarn och göra rent den, kolla även choken. Använd också NGK stift (BR8HSA) för bästa livslängd.
:)
Som sagt lite svårt att kolla om det kommer olja då den inte startar. Olja finns fö. i slangen och den har tagit drygt halva behållaren på ca 100mil. Soppa får den då tändstiftet är dyngsurt samt att den dessutom inte en tänder till på startgas som sprayas direkt insuget när startmotorn snurrar med fulladdat batteri. Köpt ett nytt NGK BR7HSA idag. Startar inte!
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Kolla membranen och gör rent förgasarn :)
Börja med det och sen ställ in förgasarn noggrant :!: :shock:
Användarens profilbild
Ockle96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 juni 2012, 13:28
Ort: Oslesunda

Inlägg av Ockle96 »

vänta lite 2takt baotian?
Fila på tills du lockar hit Farbror Blå!
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Yes, Baotian Diablo är 2-taktare. Även Baotian Ghost finns som 2-taktare.
BPJ
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 september 2013, 18:11

Inlägg av BPJ »

Precis gjort ett kompressionstest och kommer upp i max 3,5 bar. Är det inte lite väl lågt? Enligt data jag hittat så ska det ligga på 7,5:1
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

På min Diablo är kompet på 10-11. Så på din är det riktigt lågt. kan kanske vara kolvringar som har gått eller så har den skurit. :shock: :?
Skriv svar