Ska fälgen vara exakt i mitten?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 478
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:56
Ort: Göteborg

Ska fälgen vara exakt i mitten?

Inlägg av Timmää »

Jag håller på att fixa med distanser till min sm bakfälg, och undrar om det är så att fälgen ska vara centrerad i mitten? eller ska jag sätta den mer åt någon sida? Tack på förhand! :)
Kolla in mitt Beta projekt!

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Sätt den så att Drevet går relativt rakt bakom framdrevet. Det är väl det du måste gå efter först och främst. Så du riktar det rätt
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 478
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Timmää »

Pelsnernels skrev:Sätt den så att Drevet går relativt rakt bakom framdrevet. Det är väl det du måste gå efter först och främst. Så du riktar det rätt
Okej, har du något tips hur jag ska kolla om det är så rakt som möjligt? eller är det bara att ta någon rak sak och kolla så att den ligger rak på dreven?
Kolla in mitt Beta projekt!

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Ett alternativ är ju att montera kedjan och se om länkarna "drar" åt något håll. Och när man satt det bra då mäta upp hur tjocka distanserna ska vara :) eller som du sa bara ta något rakt och se så det ligger rakt emot dreven typ jag
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 478
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Timmää »

Pelsnernels skrev:Ett alternativ är ju att montera kedjan och se om länkarna "drar" åt något håll. Och när man satt det bra då mäta upp hur tjocka distanserna ska vara :) eller som du sa bara ta något rakt och se så det ligger rakt emot dreven typ jag
Okej tack! :)
Kolla in mitt Beta projekt!

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Det viktigaste är att bakhjulet är i centrum av framhjulet, så det linjerar rakt. Annars kommer hojens vägförmåga påverkas!
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 478
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Timmää »

Rexxy skrev:Det viktigaste är att bakhjulet är i centrum av framhjulet, så det linjerar rakt. Annars kommer hojens vägförmåga påverkas!
Okej, har du något tips hur man kolla detta? :)
Kolla in mitt Beta projekt!

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Timmää skrev:
Rexxy skrev:Det viktigaste är att bakhjulet är i centrum av framhjulet, så det linjerar rakt. Annars kommer hojens vägförmåga påverkas!
Okej, har du något tips hur man kolla detta? :)
Jag brukar bara försöka titta i mitten av däcken och titta mot fjäder och då brukar det bli skapligt rakt.
Rieju rrx
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

själv kollar jag alltid så kedjan är spikrak med dreven före jag kollar däcket, för om det är snett så sliter du ut dreven på nolltid.

edit: egenligen ska du mäta från fälgens ytterkant till svingens innerkant, så du har samma på båda sidor, är det inte rakt hur du än gör, så saknas det nåt.
Skriv svar