Derbi Senda bakkullager. Hur?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
obolla
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 oktober 2013, 20:57
Ort: Estocolmo

Derbi Senda bakkullager. Hur?

Inlägg av obolla »

Tjena!

Då mitt ena bakkullager ser ut så här nuförtiden:
Bild

Så jag behöver montera på nya lager.

Hur fasiken gör man det?

Prövade med grov spårmejsel, 5-56 och en gummiklubba men lyckades ej.


Bonus fråga: Hur safe är det att tvätta kedjan i ultraljudtvätt och fotogen? (Vet att man ska tvätta med fotogen)

Tack på förhand!
Gröngöling at work. Watch out!
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Ta en värmepistol och värm området där lagret ska sitta, och ha lagret i frysen över natten så det är riktigt kallt när du ska sätta i allting. Kommer gå mycket lättare då! =)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
obolla
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 oktober 2013, 20:57
Ort: Estocolmo

Inlägg av obolla »

p4ck skrev:Ta en värmepistol och värm området där lagret ska sitta, och ha lagret i frysen över natten så det är riktigt kallt när du ska sätta i allting. Kommer gå mycket lättare då! =)
Behövs det något mera än bara värme eller är det bara så enkelt?
Gröngöling at work. Watch out!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

obolla skrev:
p4ck skrev:Ta en värmepistol och värm området där lagret ska sitta, och ha lagret i frysen över natten så det är riktigt kallt när du ska sätta i allting. Kommer gå mycket lättare då! =)
Behövs det något mera än bara värme eller är det bara så enkelt?
När lagerna utsätts för kyla så krymper dom ihop lite grann och när du värmer spåret för lagerna så växer det lite där.

Om du hamrar så banka endast på ytterkanten av lagerna för att inte skada lagret.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Om du hamrar så banka endast på ytterkanten av lagerna för att inte skada lagret. Ett bra sätt att bara hamra på de yttre kanterna är att ta en ganska mycket större hylsa och sätta emot så blir det lättare att slå jämnt.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

Eller så använder man gamla lagret och lägger emot, funkar kanske inte för dig då det är trasigt. Slå små snabba slag och inga kraftigare. Slår du ner lagret snett kan det vara sjukt svårt att få upp det.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Snowrider skrev:Slår du ner lagret snett kan det vara sjukt svårt att få upp det.
...och ännu värre, lagersätet kan bli så skadat att det är omöjligt att få dit lagret rätt sedan. Ibland är det dyrt att använda för mycket våld.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

G-son skrev:
Snowrider skrev:Slår du ner lagret snett kan det vara sjukt svårt att få upp det.
...och ännu värre, lagersätet kan bli så skadat att det är omöjligt att få dit lagret rätt sedan. Ibland är det dyrt att använda för mycket våld.
Worst case scenario, men fortfarande så himla lätt hänt!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
obolla
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 oktober 2013, 20:57
Ort: Estocolmo

Inlägg av obolla »

Det fortfarande fungerande lagret har inte rubbats någonstans så det borde väl fortfarande lugnt även fast jag försökte banka ut det med mejseln "ståendes" från insidan.
Gröngöling at work. Watch out!
Skriv svar