Smörja framhjulet för att det tjuter, tips??

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Smörja framhjulet för att det tjuter, tips??

Inlägg av acer96 »

Hej. Jag har en vivacity som gått 200 mil, och det tjuter som fan vid framhjulet. Jag trodde att det var avgasröret, så jag spände åt det mycket hårdare och då slutade det i 2 dagar, men nu kom det igen och nu har jag kommit fram till att det är framhjulet. T.ex när jag kör och sen stegrar samtidigt som jag drar frambromsen när jag är i luften så slutar det direkt. Alltså helt enkelt när framhjulet står still, eller när man rullar i 5-10 km/h.

Men det kan också sluta ett tag, men kommer tillbaka. Vad är det jag ska smörja? Jag har tänkt att ta av framhjulet (om det är lätt) och sen spruta på någon smörja och se om det blir bättre. Vilken smörja ska jag använda mig av? Och vart exakt är det viktigt att jag smörjer? Mvh
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Det tjuter när framhjulet snurrar? Förmodligen bromsen som låter, så gör rent den!

Hjullagerna smörjer man inte, dom byter man!
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Rexxy skrev:Det tjuter när framhjulet snurrar? Förmodligen bromsen som låter, så gör rent den!

Hjullagerna smörjer man inte, dom byter man!
Okej. Hur gör jag rent bromsen? På skivan då eller? Skivan ser väldigt ren ut osv. Eller själva bromsklossarna?
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Om det är bromsklossarna han menade så gör du enklast det med en ren stålborste, dom kan dock vara slitna med, sticker metallen fram så brukar det skrika duktigt, dom ligger inte på eller?
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Persson97 skrev:Om det är bromsklossarna han menade så gör du enklast det med en ren stålborste, dom kan dock vara slitna med, sticker metallen fram så brukar det skrika duktigt, dom ligger inte på eller?
Inte helt hundra.. Men tror dom ligger på lite ja, lite segt att rulla framhjulet och så låter det som dom klossarna nuddar skivan. Men det låter inget när jag bromsar eller så ;S Sen så låter det typ inte som om det är därför den tjuter så mycket. Hur gör jag ifall klossarna ligger på hela tiden?
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Kolla beläggen och tryck tillbaka kolvarna så borde tjutet försvinna :)
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Persson97 skrev:Kolla beläggen och tryck tillbaka kolvarna så borde tjutet försvinna :)
Ursäkta mig men.. Hur gör jag det? Jag har aldrig någonsin ens skruvat på en broms på en moped :oops: Hur kollar jag beläggen enkelt och hur trycker jag tillbaka kolvarna? :roll:
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

acer96 skrev:
Persson97 skrev:Kolla beläggen och tryck tillbaka kolvarna så borde tjutet försvinna :)
Ursäkta mig men.. Hur gör jag det? Jag har aldrig någonsin ens skruvat på en broms på en moped :oops: Hur kollar jag beläggen enkelt och hur trycker jag tillbaka kolvarna? :roll:
Ta en poligrip och tryck till på kolvarna, beläggen kollar du hur mkt som är kvar.
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

Persson97 skrev:
acer96 skrev:
Persson97 skrev:Kolla beläggen och tryck tillbaka kolvarna så borde tjutet försvinna :)
Ursäkta mig men.. Hur gör jag det? Jag har aldrig någonsin ens skruvat på en broms på en moped :oops: Hur kollar jag beläggen enkelt och hur trycker jag tillbaka kolvarna? :roll:
Ta en poligrip och tryck till på kolvarna, beläggen kollar du hur mkt som är kvar.
Okej tack så mycket! :)
Hej hej har en Rieju :D
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Kolvarna är ihåliga cirklar som trycker ut beläggen, ta loss bromsoket och kolla beläggen, sedan tar du en polygrip och trycker tillbaka dom, alt med en mejsel som du då bänder med
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
acer96
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 februari 2014, 02:47
Ort: göteborg

Inlägg av acer96 »

SNODDAS15 skrev:Kolvarna är ihåliga cirklar som trycker ut beläggen, ta loss bromsoket och kolla beläggen, sedan tar du en polygrip och trycker tillbaka dom, alt med en mejsel som du då bänder med
Då förstår jag exakt! Tackar tackar!
Hej hej har en Rieju :D
Skriv svar