150km/h moped.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

150km/h moped.

Inlägg av Heiska »

Tjenare, jag undrar om det är möjligt för en Derbi att gå i 145-150km/h med denna setupen: Polini evo 80cc, polini evo vev, mk pr3 rör, vforce3 membran, koso 30mm förgasare, athena kolv, original tändning. 16/32 drev.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Nix... Börja porta, avstämd rör och ett bra tändsystem så närmar du dig. Du behöver nog en 30hk för den hastigheten
Juppe
Extra Varnad
Inlägg: 145
Blev medlem: 26 oktober 2013, 14:42

Inlägg av Juppe »

Hur ofta ska du köra 140-150? Racea med bilar på motorvägen elr
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Original tändningen brister, dessutom har jag för mig att polini 80cc är lågvarvig?

150km/h är inte lite heller, rexxy kommer ju upp i 133km/h med sin R/T setup, och den är inte att leka med.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4NPZzJZ_34c[/youtube]

där har du nåt att sträva efter (166kmh) :wink:
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Den beräknade hastigheten för denna kombinationen är ~ 214 km/h. Denna hastigheten uppnår du ju dock aldrig i praktiken.

Tror dock inte att 140-150 är några jättestora problem om du får allt att fungera som de ska.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

Är det någon här som vet vad man har fått upp en Derbi moppe i för maxhastighet som högsta ??
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Vikke2 skrev:Är det någon här som vet vad man har fått upp en Derbi moppe i för maxhastighet som högsta ??
beror på vlken cc/klass finns ju klasser där det är en Derbi men enda som är Derbi är motorn ^^
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

Jo, men jag menar då allt är från moppen förutom motorn
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

Inte jag som ska sträva efter den hastigheten utan det var en kille som påstod att hans moped gick i den hastigheten med den setupen. Fick senare en bild av han där han tagit kort på sin hastighetsmätare med mobilen när han kör i 178km/h. Och där visste jag att han trollade.
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

Jävlar, hur många cc var den ??
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

Vikke2 skrev:Jävlar, hur många cc var den ??
polini evo 80cc :)
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

Okej
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

Han påstår att det inte handlar så jättemycket om setupen utan om drevningen för att nå den farten...
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det det handlar om i höga farter är aerodynamik, aerodynamik, aerodynamik och aerodynamik. Med en minimal "hoj" helt inbyggd i en cigarrformad kåpa med endast liggplats för föraren kan ~15hk räcka för över 200km/h (det är så världsrekordet för 50cc hojar satts flera gånger), med en normal hoj (och eftersom vad som är "normalt" varierar väldigt mycket blir detta väldigt grova siffror) kommer det snarare inte gå komma över sisådär 120km/h med samma effekt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

G-son skrev:Det det handlar om i höga farter är aerodynamik, aerodynamik, aerodynamik och aerodynamik. Med en minimal "hoj" helt inbyggd i en cigarrformad kåpa med endast liggplats för föraren kan ~15hk räcka för över 200km/h (det är så världsrekordet för 50cc hojar satts flera gånger), med en normal hoj (och eftersom vad som är "normalt" varierar väldigt mycket blir detta väldigt grova siffror) kommer det snarare inte gå komma över sisådär 120km/h med samma effekt.
Så sant.

Bugatti Veyron (inte SS utan den gamla modellen) har 1001 hk och en top fart på 431 km/h.
Då luftmotståndet efter 320 km/h är så högt så skulle veyron klara 0-320 med endast ~400 hästar. Resterande 800 hästkrafterna används för att klara de sista 110 km/h.
Ett utmärkt exempel på hur mycket luftmotstånd gör.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

snubben trollar. känner han lite halft.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

tror han trollar... de är han med en orange Derbi som typ "skryter" på fb sidan hela tiden va? :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

MrAndersson skrev: Bugatti Veyron (inte SS utan den gamla modellen) har 1001 hk och en top fart på 431 km/h.
Då luftmotståndet efter 320 km/h är så högt så skulle veyron klara 0-320 med endast ~400 hästar. Resterande 800 hästkrafterna används för att klara de sista 110 km/h.
Ett utmärkt exempel på hur mycket luftmotstånd gör.
För att vara petig blir det 600hk kvar när man dragit 400 från 1000. ;) Men siffrorna stämmer bra med en formel för hur mycket effekt som behövs för att övervinna luftmotståndet, effektbehovet är nämligen proportionellt till kubiken av hastigheten. Ett enkelt exempel är att man behöver åtta gånger så mycket effekt för att övervinna luftmotståndet för att fördubbla hastigheten.

Angående Veyron:
320 -> 431km/h är en ökning med faktor 431/320= 1,346875
Kubiken på den hastighetsförändringen blir 1,346875 * 1,346875 * 1,346875 = 2,443328582763671875

Det behövdes 400hk för 320km/h. För att nå 431km/h behövs i teorin 400 * 2,443328582763671875 = 977,33143310546875hk
Bara ett par procent från bilens maxeffekt, inte alls tokigt med tanke på att angivelsen 400hk vid 320 säkert är lite avrundad.

Tyvärr är det inte så enkelt i låga hastigheter, då spelar rullfriktionen mycket större roll och den är långt ifrån lika enkel att räkna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

G-son skrev:
För att vara petig blir det 600hk kvar när man dragit 400 från 1000. ;) Men siffrorna stämmer bra med en formel för hur mycket effekt som behövs för att övervinna luftmotståndet, effektbehovet är nämligen proportionellt till kubiken av hastigheten. Ett enkelt exempel är att man behöver åtta gånger så mycket effekt för att övervinna luftmotståndet för att fördubbla hastigheten.

Angående Veyron:
320 -> 431km/h är en ökning med faktor 431/320= 1,346875
Kubiken på den hastighetsförändringen blir 1,346875 * 1,346875 * 1,346875 = 2,443328582763671875

Det behövdes 400hk för 320km/h. För att nå 431km/h behövs i teorin 400 * 2,443328582763671875 = 977,33143310546875hk
Bara ett par procent från bilens maxeffekt, inte alls tokigt med tanke på att angivelsen 400hk vid 320 säkert är lite avrundad.

Tyvärr är det inte så enkelt i låga hastigheter, då spelar rullfriktionen mycket större roll och den är långt ifrån lika enkel att räkna.
Menade självklart 600 hk! :)

Det stämmer bra där, trotts att luftmotståndet är en stor del de sista 111 km/h så är de ju inte allt, så det stämmer nog mycket bra! De är ju även i teorin! Exakt hur de är i praktiken sedan är en annan sak
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Skriv svar