Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Så sant.G-son skrev:Det det handlar om i höga farter är aerodynamik, aerodynamik, aerodynamik och aerodynamik. Med en minimal "hoj" helt inbyggd i en cigarrformad kåpa med endast liggplats för föraren kan ~15hk räcka för över 200km/h (det är så världsrekordet för 50cc hojar satts flera gånger), med en normal hoj (och eftersom vad som är "normalt" varierar väldigt mycket blir detta väldigt grova siffror) kommer det snarare inte gå komma över sisådär 120km/h med samma effekt.
För att vara petig blir det 600hk kvar när man dragit 400 från 1000. Men siffrorna stämmer bra med en formel för hur mycket effekt som behövs för att övervinna luftmotståndet, effektbehovet är nämligen proportionellt till kubiken av hastigheten. Ett enkelt exempel är att man behöver åtta gånger så mycket effekt för att övervinna luftmotståndet för att fördubbla hastigheten.MrAndersson skrev: Bugatti Veyron (inte SS utan den gamla modellen) har 1001 hk och en top fart på 431 km/h.
Då luftmotståndet efter 320 km/h är så högt så skulle veyron klara 0-320 med endast ~400 hästar. Resterande 800 hästkrafterna används för att klara de sista 110 km/h.
Ett utmärkt exempel på hur mycket luftmotstånd gör.
Menade självklart 600 hk!G-son skrev:
För att vara petig blir det 600hk kvar när man dragit 400 från 1000. Men siffrorna stämmer bra med en formel för hur mycket effekt som behövs för att övervinna luftmotståndet, effektbehovet är nämligen proportionellt till kubiken av hastigheten. Ett enkelt exempel är att man behöver åtta gånger så mycket effekt för att övervinna luftmotståndet för att fördubbla hastigheten.
Angående Veyron:
320 -> 431km/h är en ökning med faktor 431/320= 1,346875
Kubiken på den hastighetsförändringen blir 1,346875 * 1,346875 * 1,346875 = 2,443328582763671875
Det behövdes 400hk för 320km/h. För att nå 431km/h behövs i teorin 400 * 2,443328582763671875 = 977,33143310546875hk
Bara ett par procent från bilens maxeffekt, inte alls tokigt med tanke på att angivelsen 400hk vid 320 säkert är lite avrundad.
Tyvärr är det inte så enkelt i låga hastigheter, då spelar rullfriktionen mycket större roll och den är långt ifrån lika enkel att räkna.