Honda MT5 Problem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Valdemar
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 mars 2014, 16:09

Honda MT5 Problem

Inlägg av Valdemar »

Har några problem med min Honda MT5. Jag har aldrig haft en moped innan så det skulle varit nice om ni hade förklarat noga hur man kan fixa det och kanske med bilder :)

1. Den varvar väldigt lågt på växel 1. men på dom andra växlarna funkar det bra. mopeden har bara trimkrök resten är original.

2. Mopeden är svårstartad och måste rullas igång om man inte har använt den på några dagar.

3. Gashantag rullar inte tillbaka automatiskt och är väldigt seg


Tackar för svar och har aldrig meckat innan så bilder och noga förklaringar skulle varit skysst :)
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

1. Kan du förklara lite mer?

2. Stänger du av bensinkranen efter du kört?

3. Den behöver förmodligen smörjas! Ta loss nippeln från gashandtaget, köp en vajersmörjare på tex biltema och sen skruvar du åt vajersmörjaren runt vajern. Efter det sprutar du in tex WD-46 eller något liknande och förhoppningsvis fungerar den bra nu!
Om du inte förstår kan du kan du söka på guider på internet!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Valdemar
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 mars 2014, 16:09

Inlägg av Valdemar »

Speedway skrev:1. Kan du förklara lite mer?

2. Stänger du av bensinkranen efter du kört?

3. Den behöver förmodligen smörjas! Ta loss nippeln från gashandtaget, köp en vajersmörjare på tex biltema och sen skruvar du åt vajersmörjaren runt vajern. Efter det sprutar du in tex WD-46 eller något liknande och förhoppningsvis fungerar den bra nu!
Om du inte förstår kan du kan du söka på guider på internet!
1. Den kommer upp i varv väldigt sakta. Tex du får köra full gas i kanske 10-15 sec innan den varvar mycket på 1ans växel

2. Stänger alltid av bensinkranen när den inte är igång annars läcker den bensin.

3. Tack!
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

anledningen till att den är svårt startad kan vara att tändstifitet kan vara dåligt, testa att byta ut det. Det kan också vara förgasaren som behövs rengöras eller testa att byta luftfilter.

anledningen till att den inte varvar så mycket kan kanske vara att du behöver byta upp i 5-10 munstyckes storlekar, här e en guide http://www.youtube.com/watch?v=KjHQNQGlq84
Valdemar
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 mars 2014, 16:09

Inlägg av Valdemar »

Dillpojken skrev:anledningen till att den är svårt startad kan vara att tändstifitet kan vara dåligt, testa att byta ut det. Det kan också vara förgasaren som behövs rengöras eller testa att byta luftfilter.

anledningen till att den inte varvar så mycket kan kanske vara att du behöver byta upp i 5-10 munstyckes storlekar, här e en guide http://www.youtube.com/watch?v=KjHQNQGlq84
Okey, Tackar :)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Re: Honda MT5 Problem

Inlägg av tacopaj »

Valdemar skrev:Har några problem med min Honda MT5. Jag har aldrig haft en moped innan så det skulle varit nice om ni hade förklarat noga hur man kan fixa det och kanske med bilder :)

1. Den varvar väldigt lågt på växel 1. men på dom andra växlarna funkar det bra. mopeden har bara trimkrök resten är original.

2. Mopeden är svårstartad och måste rullas igång om man inte har använt den på några dagar.

3. Gashantag rullar inte tillbaka automatiskt och är väldigt seg
Börja med att fixa gashandtaget, är det fel på trottelfjädern eller fel på handtaget? Testa att dra ut handtaget lite, det funka på min DT50

Hur går moppen när den är igång och du kör? Vilken färg har tändstiftet? byt även tändstiftet (som någon annan skrev)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Skriv svar