Sida 1 av 1

70cc till laglig.

Postat: 13 februari 2014, 23:24
av Nixxen
Hade tänkt att köpa en moppe som har 70cc, original förgasare och urpluggat originalrör. Moppen gör 75-80 med nuvarande drevning. Men ifall det nu skulle vara så att jag vill göra den till laglig hastighet. Är det bara att sätta tillbaka pluggen även fast man har 70cc?
(Originalcyllen skar, så han satte på 70cc. Hastigheten är lagom för mig)

Han sa även att den blöddrade i toppen pga luftfiltret var dåligt och att det var att sätta på original eller byta. Stämmer detta?

Postat: 13 februari 2014, 23:35
av TriqnTPH
Köp en strypt CDI, variatorring (MÅSTE) fick du inte med orginalcylindern? Om inte köp ett :)

Postat: 14 februari 2014, 00:03
av Nixxen
TriqnTPH skrev:Köp en strypt CDI, variatorring (MÅSTE) fick du inte med orginalcylindern? Om inte köp ett :)
Oj, glömde säga att detta är en beta RR (crossmoppe). Och nej jag får inte med originalcylindern då den har skurit!

Postat: 14 februari 2014, 00:26
av CaToXXo
Vill du göra mopeden laglig, eller vill du att den ska gå i laglig hastighet? Det är helt olika saker.

Sätta i pluggen i röret kommer minska farten rejält, helt klart.

Postat: 14 februari 2014, 00:31
av Nixxen
CaToXXo skrev:Vill du göra mopeden laglig, eller vill du att den ska gå i laglig hastighet? Det är helt olika saker.

Sätta i pluggen i röret kommer minska farten rejält, helt klart.
Jag undrar ifall man kan göra så den går lagligt. Var lite otydlig.
Men antar att det bara är att sätta tillbaka pluggen så går den någorlunda lagligt?

Sen en fråga till när jag ändå håller på: Är det "bra" för motorn att ha original förgasare och urpluggat originalrör till en 70cc? (Man brukar ju byta rör och förgasare och sånt till 70cc, men är inte det ett måste?)

Och angående blöddrandet: Är det bara att byta luftfilter?

Postat: 14 februari 2014, 01:01
av Törnan
det ska väll gå att strypa den till lagligt fart utan att den skär eller något sånt? Det ända är väll att det är större borrning plus portar på 70cc än 50cc så prova sätt i strypningen :)

Postat: 14 februari 2014, 12:44
av CaToXXo
Nixxen skrev: Jag undrar ifall man kan göra så den går lagligt. Var lite otydlig.
Men antar att det bara är att sätta tillbaka pluggen så går den någorlunda lagligt?

Sen en fråga till när jag ändå håller på: Är det "bra" för motorn att ha original förgasare och urpluggat originalrör till en 70cc? (Man brukar ju byta rör och förgasare och sånt till 70cc, men är inte det ett måste?)

Och angående blöddrandet: Är det bara att byta luftfilter?
Du kan få den att gå i laglig hastighet, men den kommer inte att bli laglig.
Hastigheten kommer att sänkas med pluggen i, efter det får du väl strypa ner den mer om det skulle behövas.

Det är inget måste att byta rör eller förgasare vid byte till 70cc. Speciellt inte om du inte vill få ut nån effekt.