Tänkte att en sådan här tråd kanske kan vara bra att ha, hittade ingen, men bara för att få lite information om olika mopeder och så. Teknisk data mm, kanske bra för folk som vill ställa in mopeder eller bygga om till absolut original etc?
Jag har två mopeder jag kan ge teknisk data på:
Derbi Senda R50 97,98, 99 års modell
Motor : Encylindrig tvåtakt, Nicasil-Aluminiumcylinder
Borrning x Slaglängd : 39.88 x 40 mm
Cylindervolym : 49.94 cc
Kompressionsförhållande : 11,5:1
Max effekt : 2.7 Hk
Startsystem : Kick
Förgasare : Dell'orto PHVA 14
Kylsystem: Vätskekylning
Drivmedel : 95-98 oktan blyfri
Smörjsystem : Oljeblandad bensin, oljeinjektion med pump från separat oljetank.
Frambroms: Skiva 218 mm rostfritt stål. Tvåkolvs ok
Bakbroms: Skiva 180 mm rostfritt stol. Tvåkolvs ok
Batteri: 12v 4A
Ram: Chromemolybdene rör med dubbel vagga
Hjulbas: 1320 mm
Max höjd: 1300 mm
Total längd: 2050 mm
Max bredd: 780 mm
Markfrigång: 370 mm
Vikt: 83 kg
Dimensioner:
Längd: 2.120 mm (83,4 in)
Bredd: 835 mm (32,9 in)
Höjd: 1.135 mm (44,7 in)
Höjd: av sätet 820 mm (32,3 in)
Hjulbas: 1.280 mm (50,4 in)
Lägsta markfrigång: 260 mm (10,2 in)
Tjänstevikt:
Med olja och full bränsletank: 88 kg (194 lb)
Minimal svängradie: 2.100 mm (82,7 in)
Motor:
Typ Luftkyld, 2-takts bensinmotor
Modell: 3TG1
Cylinderns uppbyggnad: En cylinder i framåtlutande ställning
Slagvolym: 49 cm³
Borrning/Slaglängd: 40,0 x 39,7 mm (1,57 x 1,56 in)
Kompressionsförhållande: 5,8:1
Vevstakslängd: 85mm
Startsystem: Med kickstart
Smörjning: Separat smörjning (Yamahas Autolube)
Motorolja: (för 2-takts motorer):
Typ Luftkyld, 2-takts motorolja
Oljetankens rymlighet: 1,2 L (1,06 Imp qt, 1,27 US qt)
Kraftöverföring:
Typ Motorolja: SAE 10W30, typ SE
Växellådsoljemängd
Vid periodiska byten: 0,6 L
Total mängd av Olja: 0,65 L
Luftfilter: Med våtelement
Bränsle:
Typ: Reguljär, blyfri bensin
Bränsletankens rymlighet 8,5 L
Reservtank 2,0 L
Maximal skillnad emellankolv och cylindervägg: 0,1mm
Kolvringar, 1:a och 2:a djup: 1,8mm
Kolvringar, 1:a och 2:a tjocklek vid utsidan: 1,5mm
FS1
Cylinder 40mm, ger 0,98hk vid 3500rpm
Slaglängd 39,7mm
Cylindervolym 49,9cc
Komp 6,5 för vanlig FS1 och 5,6 för Yankee modellen
Förgasare 10mm Mikuni med 110-115 munstycke
Tändsystemet är av Svänghjulsmagnets typ
Är lite olika inställning på motorerna
1,3-2mm Före Över Dödpunkt på vanlig FS1
1,8 + - 0,15mm Före övre dödpunkt på Yankee modellen
Brytaravståndet ska vara 0,3-0,4mm
Tändstift NGK B6HS
Elektrodavstånd 0,5-0,6mm