Inställning vid effektrör?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inställning vid effektrör?

Inlägg av Ogge98 »

Tjenare!

Har en Piaggio NRG Power DT 07. Fick trimmröret Stage6 Pro Replica i julklapp men har lite problem när jag sätter dit det på moppen. Har testat munstyckstrl 55-85 och har inte lyckats på upp den i högre än 42, med originalröret (kapad blindtarm och EGR) så gjorde den 75. Dock med nya röret axxar den som fan upp till ca 30-35 (strl 58 munstycke) men sen händer inte mycket mer. Vad kan det vara som är fel? Variatorvikterna :?:

Tack för svar!
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 april 2012, 10:37

Inlägg av derbeyy »

tagit bort pluggen i röret? v ringen? cdi spärr? dåliga vikter?
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

derbeyy skrev:tagit bort pluggen i röret? v ringen? cdi spärr? dåliga vikter?
Pluggen i röret och vringen är borta! Vad jag har läst är cdi:n inte strypt original. Vikterna har jag inte en aning om, lite det som är min fråga! :)
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Ogge98 skrev:
derbeyy skrev:tagit bort pluggen i röret? v ringen? cdi spärr? dåliga vikter?
Pluggen i röret och vringen är borta! Vad jag har läst är cdi:n inte strypt original. Vikterna har jag inte en aning om, lite det som är min fråga! :)
Det är väl bara att öppna variatorkåpan och kola hur vikterna ser ut eller om något annat kanske är slitet.
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

wannabefjortis skrev:
Ogge98 skrev:
derbeyy skrev:tagit bort pluggen i röret? v ringen? cdi spärr? dåliga vikter?
Pluggen i röret och vringen är borta! Vad jag har läst är cdi:n inte strypt original. Vikterna har jag inte en aning om, lite det som är min fråga! :)
Det är väl bara att öppna variatorkåpan och kola hur vikterna ser ut eller om något annat kanske är slitet.
Jo det skulle jag kunna göra, men tror inte det är så att något är slitet. Kan det vara så att vikterna är för tunga/lätta?
lothe23
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 5 november 2013, 15:07

Inlägg av lothe23 »

Ogge98 skrev:
wannabefjortis skrev:
Ogge98 skrev: Pluggen i röret och vringen är borta! Vad jag har läst är cdi:n inte strypt original. Vikterna har jag inte en aning om, lite det som är min fråga! :)
Det är väl bara att öppna variatorkåpan och kola hur vikterna ser ut eller om något annat kanske är slitet.
Jo det skulle jag kunna göra, men tror inte det är så att något är slitet. Kan det vara så att vikterna är för tunga/lätta?
Öppna Och kolla så har du svaret! :D
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

sitter det någon plugg i ljuddämparen? testa större än 85. jag hade 75 på min gilera runner med rensat orgrör och förgasarstrypningen kvar. samma motor på runner. 17,5mm dellortoförgasare org
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

vicke1112 skrev:sitter det någon plugg i ljuddämparen? testa större än 85. jag hade 75 på min gilera runner med rensat orgrör och förgasarstrypningen kvar. samma motor på runner. 17,5mm dellortoförgasare org
Jag har ju 58 nu? när jag testade 85 gick moppen inte ens frammåt, den la inte ens i växel för att den varvade så lite.
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

lothe23 skrev:
Ogge98 skrev:
wannabefjortis skrev: Det är väl bara att öppna variatorkåpan och kola hur vikterna ser ut eller om något annat kanske är slitet.
Jo det skulle jag kunna göra, men tror inte det är så att något är slitet. Kan det vara så att vikterna är för tunga/lätta?
Öppna Och kolla så har du svaret! :D
Hur ser man om vikterna är för tunga/lätta??
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Ogge98 skrev:
vicke1112 skrev:sitter det någon plugg i ljuddämparen? testa större än 85. jag hade 75 på min gilera runner med rensat orgrör och förgasarstrypningen kvar. samma motor på runner. 17,5mm dellortoförgasare org
Jag har ju 58 nu? när jag testade 85 gick moppen inte ens frammåt, den la inte ens i växel för att den varvade så lite.
58org. Kan va för tunga vikter så den. Inte orkar det sista när den växlar upp. Körde 6,3 i min gilera runner
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

vicke1112 skrev:
Ogge98 skrev:
vicke1112 skrev:sitter det någon plugg i ljuddämparen? testa större än 85. jag hade 75 på min gilera runner med rensat orgrör och förgasarstrypningen kvar. samma motor på runner. 17,5mm dellortoförgasare org
Jag har ju 58 nu? när jag testade 85 gick moppen inte ens frammåt, den la inte ens i växel för att den varvade så lite.
58org. Kan va för tunga vikter så den. Inte orkar det sista när den växlar upp. Körde 6,3 i min gilera runner
Brorsan sa samma som du, att det är vikterna. Dock var han osäker på om det var att dom var för lätta/tunga. Så jag ska testa lättare vikter? Sitter 6.2 på min original. Tack för dina snabba svar! :)
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Släng i 5,5g och 75 munstycke och utgå där ifrån :)
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Byt munstycke! Vad är original munstycke?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

MrAndersson skrev:Byt munstycke! Vad är original munstycke?
53 är original, men som jag skrev har jag testat 55-85!
Skriv svar