Oversize bromsar på Aerox värt de?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
AddeTuning
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 december 2013, 12:05

Oversize bromsar på Aerox värt de?

Inlägg av AddeTuning »

Tjena, köpte en Hyper aerox för ett par dagarsen, dock tycker jag inte bromsarna tar så bra, om man ligger 100 kommer det allt ta tid innan man får stopp :( Har tänkt på att köpa Oversize bromskivor både fram å bak från Stage6 men kostar typ 2500 :cry: Men sen hittade jag ett par i närheten för en tusing i ädelstål :D Ser fett nice ut oxå, men är det verkligen värt det? Kommer dom bita tillräckligt bra för att det ska vara värt pengarna? Mina bromskivor på nu är det rätt så djupa "spår" i osv.
Instagram: Sexy2Strokes
spoorky
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 31 juli 2011, 23:59

Inlägg av spoorky »

Ja det är värt de, lägg pengar på ett 4 kolvs bromsok också för bästa bromsverkan!
Bild på mitt bromssystem fram
Bild
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

Det du kan göra är att typ köpa lite bättre och dyrare bromsbelägg. Stage 6 har nått bra bromsbelägg som tar jävligt bra. Hade de på min sr50 stunt ;)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Oversize bromsar på Aerox värt de?

Inlägg av G-son »

AddeTuning skrev:...köpa Oversize bromskivor både fram å bak...
Du har inte så mycket nytta av biffigare grejer bak, om dom inte är riktigt dåliga nu. Du har mest bromsverkan fram ändå, i extremfallet kan du bromsa så hårt att du lyfter bakhjulet (och då bidrar bakbromsen uppenbarligen med absolut inget alls). Bakbromsen är mest användbar på halare underlag där man inte vill riskera att bromsa för hårt med framhjulet, och i det läget är det inte troligt att man behöver kunna bromsa så extremhårt bak ändå...

Med andra ord: En hyfsad broms bak räcker långt. En riktigt bra frambroms är alltid trevligt - men man måste lära sig att hantera frambromsen fullt ut också, vågar man inte bromsa ordentligt med den spelar det ju ingen roll hur bra den är.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

eller har du luft i systemet?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

spoorky skrev:Ja det är värt de, lägg pengar på ett 4 kolvs bromsok också för bästa bromsverkan!
4 kolvs ok i den storleken låter bara fränt även om du egentligen oftast får mindre anläggningsyta mot belägget. Även om de varken ser eller låter fränt så hade jag satsat på ett par värre belägg (tror de ska finnas Greenstuff till de flesta mopeder) och istället se till att du verkligen får bra fäste när du ska bromsa samt att öva in tekniken på att ligga lagom mellan fram och bak.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Skriv svar