skuren moped startar ej

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
derbiogge
Avstängd
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 september 2013, 12:34

skuren moped startar ej

Inlägg av derbiogge »

tja gossar.

jag köpte nyligen en Derbi Senda. ägaren innan sa att jag skulle byta ull i avgasröret så den skulle låta mindre. så jag och min kompis skruvade upp avgösröret lindade röret med ull inuti med eltejp.

sen körde jag typ 10 minuter och den var jätte tyst sen helt plötsligt så dog den. kan den ha skurit? hur gör man då för att laga den?

med läsna hälsningar ogge
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Ta av cylindern och kolla om den skurit först, om den gjort det så får du väl byta!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

som jag förstod det så har du på något sätt tejpat insidan av röret?

isåfall så lär ju eltejpen ha smällt och satt stopp för avgaserna..
sela och kolla sen återkom.
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Persson97 skrev:som jag förstod det så har du på något sätt tejpat insidan av röret?

isåfall så lär ju eltejpen ha smällt och satt stopp för avgaserna..
sela och kolla sen återkom.
Fan vad smart, det tänkte inte jag på i mitt svar...
Användarens profilbild
derbiogge
Avstängd
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 september 2013, 12:34

Inlägg av derbiogge »

Persson97 skrev:som jag förstod det så har du på något sätt tejpat insidan av röret?

isåfall så lär ju eltejpen ha smällt och satt stopp för avgaserna..
sela och kolla sen återkom.
precis, annars lindade ullen upp sig. ska försöka med det. :)
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

derbiogge skrev:
Persson97 skrev:som jag förstod det så har du på något sätt tejpat insidan av röret?

isåfall så lär ju eltejpen ha smällt och satt stopp för avgaserna..
sela och kolla sen återkom.
precis, annars lindade ullen upp sig. ska försöka med det. :)
'
Om den skurit känns det ju som bakbromsen tar i, gör den det? Verkar inte så troligt, nästa gång linda med ståltråd istället för eltejp :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

om den skurit så är de ju inte speciellt konstigt att den inte startar.

Men jag skulle gissa på att det var genidraget att sätta ELTEJP i ljuddämparn som gjort att de smält och satt sig i ivägen, eller ja, vi kan väl hoppas på det.

Ta o öppna igen och försök få väck skiten och sedan byter du till ny ull och lindar den LÖST med nejtråd / vanlig ståltråd.


God jul o hoppas du löser de. :)
bibapeolola
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Nejtråd! 8) 8) 8) :lol: :lol: Najtråd! Sötnos, tack för att du livar upp min julafton!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
groonie
Svårstartad skrothög
Inlägg: 200
Blev medlem: 4 september 2011, 21:42

Inlägg av groonie »

oggew2 skrev:
derbiogge skrev:
Persson97 skrev:som jag förstod det så har du på något sätt tejpat insidan av röret?

isåfall så lär ju eltejpen ha smällt och satt stopp för avgaserna..
sela och kolla sen återkom.
precis, annars lindade ullen upp sig. ska försöka med det. :)
'
Om den skurit känns det ju som bakbromsen tar i, gör den det? Verkar inte så troligt, nästa gång linda med ståltråd istället för eltejp :)
Ahaha det är en cross moppe? Om han försöker kicka eller rulla igång den så behöver la det inte kännas som om bakbromsdn ligger i. Den kan ju tappa komp och rulla ännu lättare. Sen kan det ju bli att den blir trögare också men antagligen så har den inte skurit. Ta av röret och testa att starta utan rör och kolla in i avgasporten och kolla hur den ser ut. Inte det svåraste. Sen kan du ju testa att blåsa i röret. Se om det går eller inte.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

groonie skrev:
oggew2 skrev:
derbiogge skrev: precis, annars lindade ullen upp sig. ska försöka med det. :)
'
Om den skurit känns det ju som bakbromsen tar i, gör den det? Verkar inte så troligt, nästa gång linda med ståltråd istället för eltejp :)
Ahaha det är en cross moppe? Om han försöker kicka eller rulla igång den så behöver la det inte kännas som om bakbromsdn ligger i. Den kan ju tappa komp och rulla ännu lättare. Sen kan det ju bli att den blir trögare också men antagligen så har den inte skurit. Ta av röret och testa att starta utan rör och kolla in i avgasporten och kolla hur den ser ut. Inte det svåraste. Sen kan du ju testa att blåsa i röret. Se om det går eller inte.
Nu är jag inte säker, men anledningen till att det heter skuren, är väl att den har skurit FAST. Vilket isåfall betyder att kolven(eller nåt annat) har fastnat i cylinderloppet och inte rör sig. Och isåfall är det ju som om bakbromsrn låst i fall han försöker rulla igång den? En skuren motor ska inte kunna gå. En nypt däremot kan lida av kompressionsförlust, men fortfarande fungera. Så gjorde min moppe, men den var ett helt h###### att få igång. Men somsagt, ingen motor expert på nått sätt.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

TheFlyingFin skrev:
groonie skrev:
oggew2 skrev:'
Om den skurit känns det ju som bakbromsen tar i, gör den det? Verkar inte så troligt, nästa gång linda med ståltråd istället för eltejp :)
Ahaha det är en cross moppe? Om han försöker kicka eller rulla igång den så behöver la det inte kännas som om bakbromsdn ligger i. Den kan ju tappa komp och rulla ännu lättare. Sen kan det ju bli att den blir trögare också men antagligen så har den inte skurit. Ta av röret och testa att starta utan rör och kolla in i avgasporten och kolla hur den ser ut. Inte det svåraste. Sen kan du ju testa att blåsa i röret. Se om det går eller inte.
Nu är jag inte säker, men anledningen till att det heter skuren, är väl att den har skurit FAST. Vilket isåfall betyder att kolven(eller nåt annat) har fastnat i cylinderloppet och inte rör sig. Och isåfall är det ju som om bakbromsrn låst i fall han försöker rulla igång den? En skuren motor ska inte kunna gå. En nypt däremot kan lida av kompressionsförlust, men fortfarande fungera. Så gjorde min moppe, men den var ett helt h###### att få igång. Men somsagt, ingen motor expert på nått sätt.
Hmm... ja då ägaren innan min cross hade satt kolven felvänd så fastnade kolvringen i avgasporten, den gjorde en väldigt djup reva i cylinder samt lite andra märken i topp och kolv.
Efter det så åkte den ut i kröken, så utan kolvring hade den ingen kompression så jag kunde trycka ner kicken med lillfingret samt styra runt den med växel i.
Jag har alltid sagt att den hade skurit, men då kan ju du säga vad som hände och vad det igentligen heter.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

GreckE skrev:
TheFlyingFin skrev:
groonie skrev: Ahaha det är en cross moppe? Om han försöker kicka eller rulla igång den så behöver la det inte kännas som om bakbromsdn ligger i. Den kan ju tappa komp och rulla ännu lättare. Sen kan det ju bli att den blir trögare också men antagligen så har den inte skurit. Ta av röret och testa att starta utan rör och kolla in i avgasporten och kolla hur den ser ut. Inte det svåraste. Sen kan du ju testa att blåsa i röret. Se om det går eller inte.
Nu är jag inte säker, men anledningen till att det heter skuren, är väl att den har skurit FAST. Vilket isåfall betyder att kolven(eller nåt annat) har fastnat i cylinderloppet och inte rör sig. Och isåfall är det ju som om bakbromsrn låst i fall han försöker rulla igång den? En skuren motor ska inte kunna gå. En nypt däremot kan lida av kompressionsförlust, men fortfarande fungera. Så gjorde min moppe, men den var ett helt h###### att få igång. Men somsagt, ingen motor expert på nått sätt.
Hmm... ja då ägaren innan min cross hade satt kolven felvänd så fastnade kolvringen i avgasporten, den gjorde en väldigt djup reva i cylinder samt lite andra märken i topp och kolv.
Efter det så åkte den ut i kröken, så utan kolvring hade den ingen kompression så jag kunde trycka ner kicken med lillfingret samt styra runt den med växel i.
Jag har alltid sagt att den hade skurit, men då kan ju du säga vad som hände och vad det igentligen heter.

SKulle kalla det haveri :S
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Haha så om det skulle hända på en moped att kolv/cylinder for så akulle du oxå kalla det för haveri?

Edit: 1000:e inlägget 8)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

GreckE skrev:Haha så om det skulle hända på en moped att kolv/cylinder for så akulle du oxå kalla det för haveri?

Edit: 1000:e inlägget 8)
Vadå for? Flög iväg eller? Och ja, jag kallar det haveri ända tills den exakta orsaken är fastställd.

Och Grattis till 1000 inlägg :)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
derbiogge
Avstängd
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 september 2013, 12:34

Inlägg av derbiogge »

stog här å kvällsmeckade med moppen, min pappa fick damp på mig när han såg att det såg ut som nån skitit inuti avgasröret, så vi plockade bort det och nu har jag ingen ull, är det farligt för min mopeden? fast nu startar mopeden och går ganska bra men den låter jätte mycket? kan ja köra såhär?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

"Att skära" betyder helt enkelt att oljefilmen inte klarat att hålla två delar åtskilda, utan att de skrapat emot varann med mer eller mindre allvarligt resultat. En nypning är just det (kärt barn har många namn), en felvänd kolv som leder till att en kolvring hugger fast i avgasporten är ett haveri som inte har särskilt mycket med skärning att göra.

Av någon anledning brukar en lätt skuren motor kallas nypt, medan samma sak med större skador brukar kallas skuren, och tyvärr brukar även alla andra typer av haverier kallas detsamma. I praktiken kan man alltså inte bedöma skadorna utifrån namnet, eftersom folk sätter samma namn på helt fel typ av skador... :?

Att köra utan ljuddämparull är farligt för din hörsel, andras hörsel, och leder lätt till att folk i din omgivning tycker illa om dig och din moped, eventuellt kommer några av dom tycka att det är en bra idé att ringa polisen och tala om att du åker omkring på en trimmad moped för att slippa höra mer av oljudet. Mopeden tar däremot ingen skada, men som du säkert redan förstått är det att rekommendera att du ser till att moppen är så tyst som möjligt...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

G-son skrev:"Att skära" betyder helt enkelt att oljefilmen inte klarat att hålla två delar åtskilda, utan att de skrapat emot varann med mer eller mindre allvarligt resultat. En nypning är just det (kärt barn har många namn), en felvänd kolv som leder till att en kolvring hugger fast i avgasporten är ett haveri som inte har särskilt mycket med skärning att göra.

Av någon anledning brukar en lätt skuren motor kallas nypt, medan samma sak med större skador brukar kallas skuren, och tyvärr brukar även alla andra typer av haverier kallas detsamma. I praktiken kan man alltså inte bedöma skadorna utifrån namnet, eftersom folk sätter samma namn på helt fel typ av skador... :?

Att köra utan ljuddämparull är farligt för din hörsel, andras hörsel, och leder lätt till att folk i din omgivning tycker illa om dig och din moped, eventuellt kommer några av dom tycka att det är en bra idé att ringa polisen och tala om att du åker omkring på en trimmad moped för att slippa höra mer av oljudet. Mopeden tar däremot ingen skada, men som du säkert redan förstått är det att rekommendera att du ser till att moppen är så tyst som möjligt...
Visste du skulle komma in o reda upp detta ;) Hade ett av dina andra inlägg i bakhuvudet då jag skrev inläggen i drnna tråd xD
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

G-son skrev: "Att skära" betyder helt enkelt att oljefilmen inte klarat att hålla två delar åtskilda, utan att de skrapat emot varann med mer eller mindre allvarligt resultat. En nypning är just det (kärt barn har många namn), en felvänd kolv som leder till att en kolvring hugger fast i avgasporten är ett haveri som inte har särskilt mycket med skärning att göra.

Av någon anledning brukar en lätt skuren motor kallas nypt, medan samma sak med större skador brukar kallas skuren, och tyvärr brukar även alla andra typer av haverier kallas detsamma. I praktiken kan man alltså inte bedöma skadorna utifrån namnet, eftersom folk sätter samma namn på helt fel typ av skador... :?

Att köra utan ljuddämparull är farligt för din hörsel, andras hörsel, och leder lätt till att folk i din omgivning tycker illa om dig och din moped, eventuellt kommer några av dom tycka att det är en bra idé att ringa polisen och tala om att du åker omkring på en trimmad moped för att slippa höra mer av oljudet. Mopeden tar däremot ingen skada, men som du säkert redan förstått är det att rekommendera att du ser till att moppen är så tyst som möjligt...
Så skurit och nypt är samma sak?
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ja.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

G-son skrev:Ja.
Ja man lär sig alltid nått nytt :) även fast jag inte kommer ändra på hur jag säger.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Skriv svar