Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
'derbiogge skrev:precis, annars lindade ullen upp sig. ska försöka med det.Persson97 skrev:som jag förstod det så har du på något sätt tejpat insidan av röret?
isåfall så lär ju eltejpen ha smällt och satt stopp för avgaserna..
sela och kolla sen återkom.
Ahaha det är en cross moppe? Om han försöker kicka eller rulla igång den så behöver la det inte kännas som om bakbromsdn ligger i. Den kan ju tappa komp och rulla ännu lättare. Sen kan det ju bli att den blir trögare också men antagligen så har den inte skurit. Ta av röret och testa att starta utan rör och kolla in i avgasporten och kolla hur den ser ut. Inte det svåraste. Sen kan du ju testa att blåsa i röret. Se om det går eller inte.oggew2 skrev:'derbiogge skrev:precis, annars lindade ullen upp sig. ska försöka med det.Persson97 skrev:som jag förstod det så har du på något sätt tejpat insidan av röret?
isåfall så lär ju eltejpen ha smällt och satt stopp för avgaserna..
sela och kolla sen återkom.
Om den skurit känns det ju som bakbromsen tar i, gör den det? Verkar inte så troligt, nästa gång linda med ståltråd istället för eltejp
Nu är jag inte säker, men anledningen till att det heter skuren, är väl att den har skurit FAST. Vilket isåfall betyder att kolven(eller nåt annat) har fastnat i cylinderloppet och inte rör sig. Och isåfall är det ju som om bakbromsrn låst i fall han försöker rulla igång den? En skuren motor ska inte kunna gå. En nypt däremot kan lida av kompressionsförlust, men fortfarande fungera. Så gjorde min moppe, men den var ett helt h###### att få igång. Men somsagt, ingen motor expert på nått sätt.groonie skrev:Ahaha det är en cross moppe? Om han försöker kicka eller rulla igång den så behöver la det inte kännas som om bakbromsdn ligger i. Den kan ju tappa komp och rulla ännu lättare. Sen kan det ju bli att den blir trögare också men antagligen så har den inte skurit. Ta av röret och testa att starta utan rör och kolla in i avgasporten och kolla hur den ser ut. Inte det svåraste. Sen kan du ju testa att blåsa i röret. Se om det går eller inte.oggew2 skrev:'derbiogge skrev: precis, annars lindade ullen upp sig. ska försöka med det.
Om den skurit känns det ju som bakbromsen tar i, gör den det? Verkar inte så troligt, nästa gång linda med ståltråd istället för eltejp
Hmm... ja då ägaren innan min cross hade satt kolven felvänd så fastnade kolvringen i avgasporten, den gjorde en väldigt djup reva i cylinder samt lite andra märken i topp och kolv.TheFlyingFin skrev:Nu är jag inte säker, men anledningen till att det heter skuren, är väl att den har skurit FAST. Vilket isåfall betyder att kolven(eller nåt annat) har fastnat i cylinderloppet och inte rör sig. Och isåfall är det ju som om bakbromsrn låst i fall han försöker rulla igång den? En skuren motor ska inte kunna gå. En nypt däremot kan lida av kompressionsförlust, men fortfarande fungera. Så gjorde min moppe, men den var ett helt h###### att få igång. Men somsagt, ingen motor expert på nått sätt.groonie skrev:Ahaha det är en cross moppe? Om han försöker kicka eller rulla igång den så behöver la det inte kännas som om bakbromsdn ligger i. Den kan ju tappa komp och rulla ännu lättare. Sen kan det ju bli att den blir trögare också men antagligen så har den inte skurit. Ta av röret och testa att starta utan rör och kolla in i avgasporten och kolla hur den ser ut. Inte det svåraste. Sen kan du ju testa att blåsa i röret. Se om det går eller inte.oggew2 skrev:'
Om den skurit känns det ju som bakbromsen tar i, gör den det? Verkar inte så troligt, nästa gång linda med ståltråd istället för eltejp
GreckE skrev:Hmm... ja då ägaren innan min cross hade satt kolven felvänd så fastnade kolvringen i avgasporten, den gjorde en väldigt djup reva i cylinder samt lite andra märken i topp och kolv.TheFlyingFin skrev:Nu är jag inte säker, men anledningen till att det heter skuren, är väl att den har skurit FAST. Vilket isåfall betyder att kolven(eller nåt annat) har fastnat i cylinderloppet och inte rör sig. Och isåfall är det ju som om bakbromsrn låst i fall han försöker rulla igång den? En skuren motor ska inte kunna gå. En nypt däremot kan lida av kompressionsförlust, men fortfarande fungera. Så gjorde min moppe, men den var ett helt h###### att få igång. Men somsagt, ingen motor expert på nått sätt.groonie skrev: Ahaha det är en cross moppe? Om han försöker kicka eller rulla igång den så behöver la det inte kännas som om bakbromsdn ligger i. Den kan ju tappa komp och rulla ännu lättare. Sen kan det ju bli att den blir trögare också men antagligen så har den inte skurit. Ta av röret och testa att starta utan rör och kolla in i avgasporten och kolla hur den ser ut. Inte det svåraste. Sen kan du ju testa att blåsa i röret. Se om det går eller inte.
Efter det så åkte den ut i kröken, så utan kolvring hade den ingen kompression så jag kunde trycka ner kicken med lillfingret samt styra runt den med växel i.
Jag har alltid sagt att den hade skurit, men då kan ju du säga vad som hände och vad det igentligen heter.
Visste du skulle komma in o reda upp detta Hade ett av dina andra inlägg i bakhuvudet då jag skrev inläggen i drnna tråd xDG-son skrev:"Att skära" betyder helt enkelt att oljefilmen inte klarat att hålla två delar åtskilda, utan att de skrapat emot varann med mer eller mindre allvarligt resultat. En nypning är just det (kärt barn har många namn), en felvänd kolv som leder till att en kolvring hugger fast i avgasporten är ett haveri som inte har särskilt mycket med skärning att göra.
Av någon anledning brukar en lätt skuren motor kallas nypt, medan samma sak med större skador brukar kallas skuren, och tyvärr brukar även alla andra typer av haverier kallas detsamma. I praktiken kan man alltså inte bedöma skadorna utifrån namnet, eftersom folk sätter samma namn på helt fel typ av skador...
Att köra utan ljuddämparull är farligt för din hörsel, andras hörsel, och leder lätt till att folk i din omgivning tycker illa om dig och din moped, eventuellt kommer några av dom tycka att det är en bra idé att ringa polisen och tala om att du åker omkring på en trimmad moped för att slippa höra mer av oljudet. Mopeden tar däremot ingen skada, men som du säkert redan förstått är det att rekommendera att du ser till att moppen är så tyst som möjligt...
Så skurit och nypt är samma sak?G-son skrev: "Att skära" betyder helt enkelt att oljefilmen inte klarat att hålla två delar åtskilda, utan att de skrapat emot varann med mer eller mindre allvarligt resultat. En nypning är just det (kärt barn har många namn), en felvänd kolv som leder till att en kolvring hugger fast i avgasporten är ett haveri som inte har särskilt mycket med skärning att göra.
Av någon anledning brukar en lätt skuren motor kallas nypt, medan samma sak med större skador brukar kallas skuren, och tyvärr brukar även alla andra typer av haverier kallas detsamma. I praktiken kan man alltså inte bedöma skadorna utifrån namnet, eftersom folk sätter samma namn på helt fel typ av skador...
Att köra utan ljuddämparull är farligt för din hörsel, andras hörsel, och leder lätt till att folk i din omgivning tycker illa om dig och din moped, eventuellt kommer några av dom tycka att det är en bra idé att ringa polisen och tala om att du åker omkring på en trimmad moped för att slippa höra mer av oljudet. Mopeden tar däremot ingen skada, men som du säkert redan förstått är det att rekommendera att du ser till att moppen är så tyst som möjligt...
Ja man lär sig alltid nått nytt även fast jag inte kommer ändra på hur jag säger.G-son skrev:Ja.