Lenhovda motorgård bygger projekttraktor av Volvo 745 GL

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Lenhovda motorgård bygger projekttraktor av Volvo 745 GL

Inlägg av k-skåpet »

Tjenare grabbar, gör ett projekt i Lenhovda motorförenings namn då jag även sitter där som sekreterare. Projekttråden är till för att visa vad vi håller på med för folk som frågar och till senare försäljning!

Det som ska göras är:
Rensa bil på allt som en behövs
gå igenom om något mer behöver göras
kapa taket
fixa avgassystem
gå igenom bromsar
montera generatorrem
laga rost
bygga mellanvägg
stadga upp under flak med 4kantsprofil
svetsa dit tak samt plåt för sidorutor kupelängd 90cm från framrutans överdel till överdel av bakände
bygga flak max 1x1,25m i botten i durkplåt samt rejäl dränering
spackla samt slipa
lägga igen bakre nr plåt
montera 940 front
sänka
bygga dubbla lådor
montera upp dubbla lådor
lackera
besiktiga
mer tillkommer säkert på vägen

Delar vi söker:
vita/röda bakljus
vita sidoblinkers
940 vita blinkers
höger 940 lyse
ljud
torpedplåt 7/900
940 huv
röd lack
spackel
fyrkantsbalk
m47 eller m40 låda
LGF skylt klister

(har ni något av detta ni vill skänka eller sälja till en symbolisk summa hör gärna av er)

Arbetet ska påbörjas i helgen, meningen är att bygga på en låg budget men göra en så seriös och bra traktor det går, vinstpengarna går sedan till verktyg och helst av allt en lift. Men viktigast av allt är det ett projekt medlemmarna ska få lära sig meka på under uppsyn av oss projektledare.

Bilen vi började med var en helt vanlig Volvo 745 GL -90 som vi köpte utav en styrelsemedlem, den har 40k mil på mätaren och är gubbkörd fram tills förrförra ägaren fick den så är ett bra utgångsobjekt förutom att någon har hoppat på tak och huv.

Inredningen är fräsch så den ska vi låta vara som den är, en av våra sponsorer har ett lackbås så meningen är att den ska bli solidröd igen på utsidan med classiclack. Motor är tänkt att det ska vara original med då de räcker gott o väl för en 15 åring. Snyggare fälgar, 850 stolar och bättre stereo är på önskelistan men prioriteras efter budgeten! :)

Lite bilder måste jag ju slänga upp har tyvärr inga bra!

Bild
Garaget under tillfixning!
Bild
Där står den i garaget!

Update nr 1

Fått en hel del gjort idag, började kl 2 och körde på ett par timmar, tills vi is stort sett behövde svets vilket vi ej hunnit få våran gasflaska till ännu!

Slänger in lite bilder, tycker de talar bra för sig själva utan någon vidare förklaring! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fick tyvärr inte mycket mer bilder under kapningen då jag hade fullt upp att mäta och fundera.
Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av k-skåpet den 14 december 2013, 01:13, redigerad totalt 2 gång.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

en i klassen håller på och snickrar ihop en atralla med för tillfället ;)
så detta ska bli kul att följa, han bor i älghult förövrigt.
ska följas såklart :)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Persson97 skrev:en i klassen håller på och snickrar ihop en atralla med för tillfället ;)
så detta ska bli kul att följa, han bor i älghult förövrigt.
ska följas såklart :)
Jo Jimmy bonne menar du? Hade ingen aning om att han redan var igång med det, trodde han fortfarande letade bil! :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

k-skåpet skrev:
Persson97 skrev:en i klassen håller på och snickrar ihop en atralla med för tillfället ;)
så detta ska bli kul att följa, han bor i älghult förövrigt.
ska följas såklart :)
Jo Jimmy bonne menar du? Hade ingen aning om att han redan var igång med det, trodde han fortfarande letade bil! :)
jodå han är igång ;)
ska snart börja kapa den om jag förstod det hela rätt :)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Bump! :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Ser bra ut :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Som finne har jag aldrig fattat detta. Varför bygger alla med Volvo?? I minnmening är gamla Volvos så fula så jag hade spytt om jag kördr runt i en. XD
Är det för att de är så billiga i inköp och delar är billiga?
Måste ju finnas nån annan bil det går att göra på :O

Ändå väldigt intressant projekt!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

ska följas:)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

TheFlyingFin skrev:Som finne har jag aldrig fattat detta. Varför bygger alla med Volvo?? I minnmening är gamla Volvos så fula så jag hade spytt om jag kördr runt i en. XD
Är det för att de är så billiga i inköp och delar är billiga?
Måste ju finnas nån annan bil det går att göra på :O

Ändå väldigt intressant projekt!
Finns mycket anledningar, lätt att bygga dubbla lådor till dom, billiga delar, billigt inköp, lätta att bygga hytt i osv. För att det ska gå att bygga måste man ju i stort sett ha en bak eller fyrhjulsdriven bil vilka brukar vara dyrare, t.ex BMW eller Merca vilka man brukar få punga upp några tusen för och är svåra att hitta delar till men egentligen inte är en bättre traktor. Sen vet jag inte om jag tycker de andra är något vidare snygga kapade, 7/900 serien är man så van att se kapad så det fungerar bättre enligt mig.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Du har redan kommit längre än vad min kompis har gjort på ett år...
Kör hårt, ska följas.
TheFlyingFin skrev:Varför bygger alla med Volvo?? I minnmening är gamla Volvos så fula så jag hade spytt om jag kördr runt i en
Det har blivit så att det SKA vara volvo helt enkelt. ;)
Men de är lättbyggda, billiga, det finns mängder med billiga delar, lätt att fixa dubbla lådor till en B230-motor osv.
Spy på du, bara för att du inte insett vad en riktig bil är. ;)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

CaToXXo skrev:Du har redan kommit längre än vad min kompis har gjort på ett år...
Kör hårt, ska följas.
TheFlyingFin skrev:Varför bygger alla med Volvo?? I minnmening är gamla Volvos så fula så jag hade spytt om jag kördr runt i en
Det har blivit så att det SKA vara volvo helt enkelt. ;)
Men de är lättbyggda, billiga, det finns mängder med billiga delar, lätt att fixa dubbla lådor till en B230-motor osv.
Spy på du, bara för att du inte insett vad en riktig bil är. ;)
En riktig bil har japansk eller tysk motor ;)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

Kan skänka en Lgf-klibba, behöver den inte på min, inte mycket men ändå något.. :P

Om ni byter till 940 front kan du visa hur ni gjorde? för hade tänkt göra samma sak på min och har ingen aning om hur man gör :/

Roligt projekt :) kommer följas!
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Carl skrev:Kan skänka en Lgf-klibba, behöver den inte på min, inte mycket men ändå något.. :P

Om ni byter till 940 front kan du visa hur ni gjorde? för hade tänkt göra samma sak på min och har ingen aning om hur man gör :/

Roligt projekt :) kommer följas!
Hade vart jävligt trevligt! Kan skicka min adress på pm om du vill? :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

k-skåpet skrev:
Carl skrev:Kan skänka en Lgf-klibba, behöver den inte på min, inte mycket men ändå något.. :P

Om ni byter till 940 front kan du visa hur ni gjorde? för hade tänkt göra samma sak på min och har ingen aning om hur man gör :/

Roligt projekt :) kommer följas!
Hade vart jävligt trevligt! Kan skicka min adress på pm om du vill? :)
Gör så :)
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

Vet inte om du fick mitt PM? skickade men kan inte hitta det i "skickat" mappen
Skriv svar