Från original slider till original aerox stunt

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Från original slider till original aerox stunt

Inlägg av rasmusborg »

Tjena!

Jag stuntar med min Yamha slider som är helt original i motorn förutom då ett par kopplingsfjädrar och lite lättare vikter, men det räknas inte som trim för mig.
I alla fall jag kan göra rätt mycket med min slider, få upp den sittandes när jag kör high chair och köra special k ringar ja "you name it"!
Kanske låter lätt som en plätt för er som kör trimmat men de är lite mer kämpigt att hålla den uppe med alla pluggar och så kvar.

Hade en Yamaha Aerox innan och jag är fortfarande "kär" i just roxxarnas utseende så är sjukt sugen på att köpa en ny aerox och då göra mig av med min yamha slider. Men är rädd för att man ska tappa allting i och med fordonsbytet. Vet sen tidigare att aerox är rätt tunga original med kylaren och allt annat som kåpor just i framdelen så känns som de kommer bli som att börja om helt på nytt om jag nu ska konvertera mig från slidern till aeroxen. Går de att stunta, då menar jag verkligen STUNTA med en original aerox eller kommer de bli som jag tror; att börja om från punkt 1?

Största anledningen till att jag vill ha aerox är då på grund av att jag i somras kom in rätt bra med att köra "no hands" men med slidern är de svårt att köra en längre sträcka i och med att du inte kan kontrollera balans punkten lika bra på grund av inga bromsmöjligheter. En aerox hade jag tänkt dra på en fotbroms på så de är den största anledningen till att jag vill ha aerox.

Kan inte köra trimmat, eller kan kan jag men känns lite riskabelt då jag går transport programmet i andra ring så de är nu själva lastbilskörningen kort igång inom 3 månader så känns onödigt att få länet indraget sen bli kickas från klasen och börja om från år 1 igen. Aldrig att jag gör det. Visst de är vårdslöst att åka bakhjul men poliser har överseende angående det om kör på en tom parkering som jag alltid gör med polarna.

Så någon som vet?

Blir det som att börja om från början eller kan jag bara sätta mig på roxxen i så fall och börja langa alla tricks?

För övrigt så har jag kört en del andra moppar, Peugeot Ludix Blaster som är original samt en original Gilera Stalker och på dom satt jag allting som jag gör på min slider inom 5 försök på vardera "tricks" om man nu ska kalla det för de.

Riktigt tacksam för svar! :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

bytte ifrån min stunt slider till en stunt aerox för 1-2 månader sedan. Visst det är ju stor skillnad på både tyngd och balans. Lite svårare att köra ringar med då hela hojjen är större och klumpigare, sedan så är tyngden inget speciellt.

Aldrig kört bakhjul med en orginal aerox, dock så hade jag urpluggat org rör och det var väääldigt enkelt att få upp den. Men det går nog att få upp den lätt ändå skulle jag tro.

Man får även ackta aeroxens packboxar i framgaffeln, då dom lätt går sönder när man slänger sig ner ibland. Iaf vad jag varit med om på två olika roxxar.

Lycka till :D Du kommer inte ångra dig med en aerox iaf :)
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Inlägg av plankan »

Jag hade behållt slidern, mycket snyggare och lättare att stunta med!
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Tycker de e ascoolt o stunta med aerox, alla kör ju slider typ.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

plankan skrev:Jag hade behållt slidern, mycket snyggare och lättare att stunta med!
Som jag sa, kan i princip de mesta på slidern redan, och angående snyggheten så är väll båda lika snygga enligt mig! :)

Men frågan var mer om de går med en original aerox!
Slidercalle123 skrev:Tycker de e ascoolt o stunta med aerox, alla kör ju slider typ.
Samma sak till dig då. Inte det som var frågan men jo lite ballare att köra roxx, de ser lite mer hoj liknande ut och inte många alls som stuntar seriöst på en aerox nu för tiden! :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

När min aerox var original kändes de typ omöjligt att få upp den..

men skulle kunna tro att det går att få upp den om du byter till lättare variatorvikter samt hårdare kopplingsfjädrar men ännu lättare om du pluggar ur/ta bort blindröret! :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

alb1n skrev:bytte ifrån min stunt slider till en stunt aerox för 1-2 månader sedan. Visst det är ju stor skillnad på både tyngd och balans. Lite svårare att köra ringar med då hela hojjen är större och klumpigare, sedan så är tyngden inget speciellt.

Aldrig kört bakhjul med en orginal aerox, dock så hade jag urpluggat org rör och det var väääldigt enkelt att få upp den. Men det går nog att få upp den lätt ändå skulle jag tro.

Man får även ackta aeroxens packboxar i framgaffeln, då dom lätt går sönder när man slänger sig ner ibland. Iaf vad jag varit med om på två olika roxxar.

Lycka till :D Du kommer inte ångra dig med en aerox iaf :)

Såg inte din kommentar!
Jo jag vet att en aerox är lite klumpigare och otympligare till stunt då men att de är tunga är en fördel för det ger den mer stabilitet ändå!
Hade ju som sagt en roxx innan men den var det ZX med 18mm plugg i (helt urpluggat är väll 23 eller 24mm?) och kopplingsfjädrar samt vikter och den fick jag upp rätt enkelt faktiskt om man tänker på att jag aldrig hade kört bakhjul eller var intresserad av stunt då. Packboxxarna vet jag om, fick läckage på den gamla så de började rinna konstant nästan men de är sånt man får ta, stunt moppe liksom :)

Är så himla sugen men tråkigt ifall man står där sen och det inte går liksom för stunt är inget jag vill lägga av med eller att det ska bli något som kan hindra mig från att göra det, så är lite osäker ifall de går att köra likabra på den :(
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

kanske bara jag men om man ska snacka snygghet så tycker jag att stunt ser löjligt ut vilken scooter du än kör..
vill du dessutom ha en utmaning (som jag förstod det) så är ju en crossmoppe perfekt!
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

om du inte vågar byta upp dig, hur skall du då utvecklas?
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Inlägg av tetesnubben »

Det är såklart svårare med orginal aerox då de är tyngre som du säger men du kommer inte behöva börja om på ruta 1. För du kan ju fortfarande tekniken att stunta, och dessutom på en slö orginal moppe ;) Men tror inte det kommer gå så lätt som på slider dock :roll:

Det jag rekommenderar är att testa på en orginal aerox innan du byter! Om du inte känner någon så kolla runt! Eller låna pengar av föräldrarna och köp aeroxen först så du hinner känna efter ;) Så kan du välja vilken du vill sälja och betala av "skulden".

Men om du nu köper aerox och du nu känner att det verkligen inte går, så borde du faktiskt plugga ur men behålla resten org. Går ju fortfarande runt 52 men med bättre bottendrag, så enligt mig är det typ samma sak eller samma "trim" som att byta vikter och kopplig ;)

Vill du inte göra det finns det annat du kan göra, byta till lättare motor eller kanske bygga en 12a av bly :lol:
Skriv svar