Sida 1 av 1

Portning hjälp

Postat: 25 november 2013, 20:57
av DerbiAndreas
Tjena, har skruvat isär farsans gamla Crescent, å polarens Aerox som han vill ha portad, hade tänkt porta Crescenten först, för att typ få en ide hur man gör osv, första frågan är: På Crescenten har farsan redan jackat kolven såg jag, läste någonting om man inte har membran så kan man jacka kolven? Hade tänkt att jacka den en knappt cm på insugssidan ofc, men kan jag det isf? Den har ju membran osv, liggande minarelli för den som undrar. Sen sa en snubbe att man skulle bara polera upp allt, å bara slipa avgasporten, polarens aerox är inte ens matchportad, är la bättre att porta allt å sen polera? Inga problem med verktyg osv, farsan är typ deltids mekaniker, han har allting, kom med förslag på vad man kan slipa, polera, allt du kommer på! :) Tack som fan :wink:

Postat: 25 november 2013, 21:14
av G-son
Du behöver börja tänka på portdurationer först och främst.

Postat: 25 november 2013, 21:16
av DerbiAndreas
G-son skrev:Du behöver börja tänka på portdurationer först och främst.
Något bra program du använder? Helst på svenska, kan ej moppe snack på engelska :roll:

Postat: 25 november 2013, 21:50
av david96
Rexxys program. Basic. Höj avgas för mer varv. Sänk för mindre. Bredda för mer flås. Sedan finns de tusen grejer till. Detta är la grundprincip. Om jag var du skulle jag snacka med någon som gjort de och kan de. Annars läs graham two stroke tuning. Riktigt bra bok finns att ladda ner som pdf fast på engelska. Allt jag lärt mig kommer ifrån egna tester och min bas kommer ifrån den boken och mina cyllqr har piskat på bra:)

Postat: 25 november 2013, 21:51
av derix
Ett tips är att skicka in sakerna till t ex jonthä då blir det bra gjort för en billig slant :)

Postat: 25 november 2013, 22:13
av potog
ja du kan jacka kolven även om du kör med membran..

lär dej enkla saker som vad för utformning på portar å liknande som sliter så lite som möjligt på kolvringarna.
sen lär dig va som funkar helt okej i durations väg... bättre å porta lite å göra försiktiga durationer nu i början när du inte kan änn att dra på ordentligt! för har du tagit förlite kan du alltid bättra på.

vet va du vill ha ut av mopens prestanda... alltså vill du ha gött bottendrag då du ska köra inne i stan å inte ute på landsbyggden läs på dig vad som är bäst att porta då..

MVH Togge

Postat: 25 november 2013, 23:26
av kallepalle
mitt tips är att måste du fråga hur man ska göra, så gör det absolut inte på någon annans grejjer. prova på dina egna först och få lite kunskap.

Postat: 26 november 2013, 11:07
av bonnaracing
jacka kolv gör man väl endast på en kolvstyrd motor(inget membran)

Postat: 26 november 2013, 12:22
av Rexxy
bonnaracing skrev:jacka kolv gör man väl endast på en kolvstyrd motor(inget membran)
Jacka kolven, betyder att man filar ovanpå kolven mot spol/avgas-porten. Vilket funkar på alla 2-tacktare.

Det du menar, är kolvlucka! Som filas vid insuget på kolven. Funkat enbart på kolvstyrt!

Postat: 26 november 2013, 12:24
av G-son
Det beror precis på vem man frågar. :wink: Oavsett vilket så är det bättre att porta cylindern korrekt istället för att försöka nå rätt durationer genom kolvmodifiering.