Rieju rrx plugg fråga

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Rieju rrx plugg fråga

Inlägg av Slidercalle123 »

Tjena! Har en Rieju rrx 06 som tidigare ägaren plugga ur i avgasröret, men när dom skulle sälja den så la dom tillbaka den. Vet inte om det är original pluggen men den sitter med tre skruvar vid kröken i alla fall. Om jag nu tar bort den måste jag skaffa större munstycke och dreva om den då?
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Re: Rieju rrx plugg fråga

Inlägg av Jonsson98 »

Slidercalle123 skrev:Tjena! Har en Rieju rrx 06 som tidigare ägaren plugga ur i avgasröret, men när dom skulle sälja den så la dom tillbaka den. Vet inte om det är original pluggen men den sitter med tre skruvar vid kröken i alla fall. Om jag nu tar bort den måste jag skaffa större munstycke och dreva om den då?
Du behöver inte dreva om den, men köp en munstyckes sats eftersom man i de flesta fall måste gå upp i strl. Hör av dig om du undrar nått mer :)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Re: Rieju rrx plugg fråga

Inlägg av Slidercalle123 »

WilliamJonsson skrev:
Slidercalle123 skrev:Tjena! Har en Rieju rrx 06 som tidigare ägaren plugga ur i avgasröret, men när dom skulle sälja den så la dom tillbaka den. Vet inte om det är original pluggen men den sitter med tre skruvar vid kröken i alla fall. Om jag nu tar bort den måste jag skaffa större munstycke och dreva om den då?
Du behöver inte dreva om den, men köp en munstyckes sats eftersom man i de flesta fall måste gå upp i strl. Hör av dig om du undrar nått mer :)
Okej, har hört att Rieju rrx går riktigt bra bara urpluggat är det sant? Har en munstyckesats hemma med det är 6 mm och passade min slider, kommer dom att passa riejun då? :)
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Re: Rieju rrx plugg fråga

Inlägg av Jonsson98 »

Slidercalle123 skrev:
WilliamJonsson skrev:
Slidercalle123 skrev:Tjena! Har en Rieju rrx 06 som tidigare ägaren plugga ur i avgasröret, men när dom skulle sälja den så la dom tillbaka den. Vet inte om det är original pluggen men den sitter med tre skruvar vid kröken i alla fall. Om jag nu tar bort den måste jag skaffa större munstycke och dreva om den då?
Du behöver inte dreva om den, men köp en munstyckes sats eftersom man i de flesta fall måste gå upp i strl. Hör av dig om du undrar nått mer :)
Okej, har hört att Rieju rrx går riktigt bra bara urpluggat är det sant? Har en munstyckesats hemma med det är 6 mm och passade min slider, kommer dom att passa riejun då? :)
Har också hört att dom ska gå bra urpluggade men har inte kört någon sån urpluggad så kan inte säga. Jag tror självklart att dina munstycken kommer att passa :)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Juppe
Extra Varnad
Inlägg: 145
Blev medlem: 26 oktober 2013, 14:42

Inlägg av Juppe »

Ja dom passar, det gäller bara att du har en bra storlek hemma också
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Re: Rieju rrx plugg fråga

Inlägg av Slidercalle123 »

WilliamJonsson skrev:
Slidercalle123 skrev:
WilliamJonsson skrev: Du behöver inte dreva om den, men köp en munstyckes sats eftersom man i de flesta fall måste gå upp i strl. Hör av dig om du undrar nått mer :)
Okej, har hört att Rieju rrx går riktigt bra bara urpluggat är det sant? Har en munstyckesats hemma med det är 6 mm och passade min slider, kommer dom att passa riejun då? :)
Har också hört att dom ska gå bra urpluggade men har inte kört någon sån urpluggad så kan inte säga. Jag tror självklart att dina munstycken kommer att passa :)
Ja men dåså, då får jag tacka för hjälpen. Återkommer ifall jag har några mer frågor :D
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Juppe skrev:Ja dom passar, det gäller bara att du har en bra storlek hemma också
True dat :roll:
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Re: Rieju rrx plugg fråga

Inlägg av Jonsson98 »

Slidercalle123 skrev:
WilliamJonsson skrev:
Slidercalle123 skrev: Okej, har hört att Rieju rrx går riktigt bra bara urpluggat är det sant? Har en munstyckesats hemma med det är 6 mm och passade min slider, kommer dom att passa riejun då? :)
Har också hört att dom ska gå bra urpluggade men har inte kört någon sån urpluggad så kan inte säga. Jag tror självklart att dina munstycken kommer att passa :)
Ja men dåså, då får jag tacka för hjälpen. Återkommer ifall jag har några mer frågor :D
Gör så, lycka till nu ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Re: Rieju rrx plugg fråga

Inlägg av Slidercalle123 »

WilliamJonsson skrev:
Slidercalle123 skrev:
WilliamJonsson skrev: Har också hört att dom ska gå bra urpluggade men har inte kört någon sån urpluggad så kan inte säga. Jag tror självklart att dina munstycken kommer att passa :)
Ja men dåså, då får jag tacka för hjälpen. Återkommer ifall jag har några mer frågor :D
Gör så, lycka till nu ;)
Har bara en till fråga! Uppe vid mynningen alltså vid cylindern där röret börjar så ser jag inga skruvar eller fjädrar som håller fast röret, hur sitter de fast då? Hur får jag bort det?
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Re: Rieju rrx plugg fråga

Inlägg av Jonsson98 »

Slidercalle123 skrev:
WilliamJonsson skrev:
Slidercalle123 skrev: Ja men dåså, då får jag tacka för hjälpen. Återkommer ifall jag har några mer frågor :D
Gör så, lycka till nu ;)
Har bara en till fråga! Uppe vid mynningen alltså vid cylindern där röret börjar så ser jag inga skruvar eller fjädrar som håller fast röret, hur sitter de fast då? Hur får jag bort det?
Säker på att det inte sitter några skruvar där? Men ta kort på det, det skulle underlätta.
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Re: Rieju rrx plugg fråga

Inlägg av Slidercalle123 »

WilliamJonsson skrev:
Slidercalle123 skrev:
WilliamJonsson skrev: Gör så, lycka till nu ;)
Har bara en till fråga! Uppe vid mynningen alltså vid cylindern där röret börjar så ser jag inga skruvar eller fjädrar som håller fast röret, hur sitter de fast då? Hur får jag bort det?
Säker på att det inte sitter några skruvar där? Men ta kort på det, det skulle underlätta.
Rätt trångt och så men jag har inte sett några, bild får bli imorrn tack igen!
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

det sitter som en skruv/mutter i ett fäste som sitter fast i ramen. skruva bort den och oftast så sitter röret jävligt hårt i cylindern och då får du ta en gummi hammare och banka ur den ut ur cylinder
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

I princip alla moppar med AM6 går bra urpluggade (och cpi:s kopia men det är en annan historia :) )

Röret ska sitta fast med två fjädrar inte bara det fästet i ramen, sitter två små hål på cylindern där ska fjädrarna i sen hakas fast i röret, cykelkraft och ts säljer såna!

Och om pluggen är typ "konformad" och inte bara en platta är det org plugg. Och som sagt 5-15 strl större munstycke av typ dellorto 6 mm, kan tänka mig att du har mellan 70-80 org så en sats med 70-90 borde funka men kolla vad du har själv först. :)
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

MisterDT50R skrev:I princip alla moppar med AM6 går bra urpluggade (och cpi:s kopia men det är en annan historia :) )

Röret ska sitta fast med två fjädrar inte bara det fästet i ramen, sitter två små hål på cylindern där ska fjädrarna i sen hakas fast i röret, cykelkraft och ts säljer såna!

Och om pluggen är typ "konformad" och inte bara en platta är det org plugg. Och som sagt 5-15 strl större munstycke av typ dellorto 6 mm, kan tänka mig att du har mellan 70-80 org så en sats med 70-90 borde funka men kolla vad du har själv först. :)
Min rrx satt 88 orginal,satte i 105 när jag pluggade ur den :)
Min polares rrx 06,satt 83 i och jag satte i 95 när jag pluggade ur den
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Dawidd skrev:
MisterDT50R skrev:I princip alla moppar med AM6 går bra urpluggade (och cpi:s kopia men det är en annan historia :) )

Röret ska sitta fast med två fjädrar inte bara det fästet i ramen, sitter två små hål på cylindern där ska fjädrarna i sen hakas fast i röret, cykelkraft och ts säljer såna!

Och om pluggen är typ "konformad" och inte bara en platta är det org plugg. Och som sagt 5-15 strl större munstycke av typ dellorto 6 mm, kan tänka mig att du har mellan 70-80 org så en sats med 70-90 borde funka men kolla vad du har själv först. :)
Min rrx satt 88 orginal,satte i 105 när jag pluggade ur den :)
Min polares rrx 06,satt 83 i och jag satte i 95 när jag pluggade ur den
Ok tänkte att dom var som dracarna med 12 mm fögg men dom har väl 16 och där låg min också på 85 så då ligger dom på 80 org där alltså :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Dawidd skrev: Min rrx satt 88 orginal,satte i 105 när jag pluggade ur den :)
Min polares rrx 06,satt 83 i och jag satte i 95 när jag pluggade ur den
väldigt varierande från moped till moped. i min 07:a (tror de var en 07:a) satt det 75 original, men de var sjukt för litet. satte in 90 och den gick perfekt med det original. urpluggad körde jag med 110 :)

och ja, AM6 går väldigt fint ostrypt :)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Okej, sitter det nån annan plugg nånstans som det också går att ta bort?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Slidercalle123 skrev:Okej, sitter det nån annan plugg nånstans som det också går att ta bort?
det brukar finnas luftbox pluggar. på Derbi finns det men jag vet inte hur det är på Rieju :)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Slidercalle123 skrev:Okej, sitter det nån annan plugg nånstans som det också går att ta bort?
det brukar finnas luftbox pluggar. på Derbi finns det men jag vet inte hur det är på Rieju :)

edit (sorry för dubbel post)
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

GurkMarmelad skrev:
Slidercalle123 skrev:Okej, sitter det nån annan plugg nånstans som det också går att ta bort?
det brukar finnas luftbox pluggar. på Derbi finns det men jag vet inte hur det är på Rieju :)

edit (sorry för dubbel post)
Ska man köra på ett sportluftfilter då istället eller?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Slidercalle123 skrev:
GurkMarmelad skrev:
Slidercalle123 skrev:Okej, sitter det nån annan plugg nånstans som det också går att ta bort?
det brukar finnas luftbox pluggar. på Derbi finns det men jag vet inte hur det är på Rieju :)

edit (sorry för dubbel post)
Ska man köra på ett sportluftfilter då istället eller?
jo visst kan du det, eller så tar du bort strypningen. på Derbi är det tre små rör som sticker upp, dra bort dem och sen är det klart! du kan också behöva större munstycke då.
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

GurkMarmelad skrev:
Slidercalle123 skrev:
GurkMarmelad skrev: det brukar finnas luftbox pluggar. på Derbi finns det men jag vet inte hur det är på Rieju :)

edit (sorry för dubbel post)
Ska man köra på ett sportluftfilter då istället eller?
jo visst kan du det, eller så tar du bort strypningen. på Derbi är det tre små rör som sticker upp, dra bort dem och sen är det klart! du kan också behöva större munstycke då.
Ajjt, men gör det stor skillnad?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Slidercalle123 skrev:
GurkMarmelad skrev:
Slidercalle123 skrev: Ska man köra på ett sportluftfilter då istället eller?
jo visst kan du det, eller så tar du bort strypningen. på Derbi är det tre små rör som sticker upp, dra bort dem och sen är det klart! du kan också behöva större munstycke då.
Ajjt, men gör det stor skillnad?
inte mycket, det ger ett mycket dovare och gött ljud. men om du trimmar mycket så är det smart att ta bort strypningen så motorn har lättare att få tag i syre
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Nej fyfan inte sportluft testa med skorstenen du har leta runt efter några hål på din luftbox och gör dom lite större om du vill ha det är bara jobbigt med sportluft, du kanske har insugsplugg det är bara att köra in lillfingret och känna efter med tror inte den finns det är nog bara katten och pluggen, men det räcker nog för dig i början :)
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Har pluggat ur röret nu och det går sjukt mycket bättre :D
Får bli att sätta i större munstycke i veckan :P
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

Slidercalle123 skrev:Har pluggat ur röret nu och det går sjukt mycket bättre :D
Får bli att sätta i större munstycke i veckan :P
Härlig känsla när man pluggat ur det va? ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

WilliamJonsson skrev:
Slidercalle123 skrev:Har pluggat ur röret nu och det går sjukt mycket bättre :D
Får bli att sätta i större munstycke i veckan :P
Härlig känsla när man pluggat ur det va? ;)
Jajamen! Så sjukt mycket bättre bottendrag och allt!
Andreas Anderberg
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 9 november 2013, 15:06
Ort: Helsingborg

Inlägg av Andreas Anderberg »

Låter din rrx sjukt mycket mer? Jag var tvungen att sätta tillbaka min plugg för att grannarna klagade.
Användarens profilbild
Fillew97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 augusti 2013, 18:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Fillew97 »

Andreas Anderberg skrev:Låter din rrx sjukt mycket mer? Jag var tvungen att sätta tillbaka min plugg för att grannarna klagade.
Bumpmannen! :D
Du är ful, jag är full men imorgon är jag nykter :D
Skriv svar