Ägarbyte på oreggad moppe

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Ägarbyte på oreggad moppe

Inlägg av DerbiAndreas »

Tjena, hade tänkt att köpa en oreggad moppe, alltså har den inget chassinummer, ingenting, alltså är det som att köpa en cross, cykel, whatever. Men farsan är inte helt övertygad att få kvitto på allt som sitter i motorn (service, delar osv), även inte kvitto (hemmagjort, skriver på att ägarbyta skett osv), han tror fortfarande att jag kan bli åtalad för stöld av den :roll: Är det något "korrekt" sett att göra ett ägarbyte utan papper? Han säger att man "måste" ha en korrekt lapp ifrån transport styrelsen, men aah... Kom med förslag!
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Re: Ägarbyte på oreggad moppe

Inlägg av Slidercalle123 »

DerbiAndreas skrev:Tjena, hade tänkt att köpa en oreggad moppe, alltså har den inget chassinummer, ingenting, alltså är det som att köpa en cross, cykel, whatever. Men farsan är inte helt övertygad att få kvitto på allt som sitter i motorn (service, delar osv), även inte kvitto (hemmagjort, skriver på att ägarbyta skett osv), han tror fortfarande att jag kan bli åtalad för stöld av den :roll: Är det något "korrekt" sett att göra ett ägarbyte utan papper? Han säger att man "måste" ha en korrekt lapp ifrån transport styrelsen, men aah... Kom med förslag!
Köp inget sånt, snälla. Vad jag har fattat så finns inte lagen om god tro längre. Vilket betyder att om du köper en stulen moppe så kan du bli åtalad för det.

Rätta mig om jag har fel
skier
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 juli 2013, 20:43

Re: Ägarbyte på oreggad moppe

Inlägg av skier »

Slidercalle123 skrev:
DerbiAndreas skrev:Tjena, hade tänkt att köpa en oreggad moppe, alltså har den inget chassinummer, ingenting, alltså är det som att köpa en cross, cykel, whatever. Men farsan är inte helt övertygad att få kvitto på allt som sitter i motorn (service, delar osv), även inte kvitto (hemmagjort, skriver på att ägarbyta skett osv), han tror fortfarande att jag kan bli åtalad för stöld av den :roll: Är det något "korrekt" sett att göra ett ägarbyte utan papper? Han säger att man "måste" ha en korrekt lapp ifrån transport styrelsen, men aah... Kom med förslag!
Köp inget sånt, snälla. Vad jag har fattat så finns inte lagen om god tro längre. Vilket betyder att om du köper en stulen moppe så kan du bli åtalad för det.

Rätta mig om jag har fel
Lagen om god tro finns kvar men skillnaden är att du nu måste lämna tillbaka den och förlorar dina pengar.
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

Hmm, är ju inget chassinummer på, så då kan han väll inte komma och påstå att det är hans?
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

finns det inget ramnummer eller nått typnummer så ä den antagligen stulen så köp inte
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Förövrigt, så att inte förra ägaren ska anklaga dig för stöld, så skriver ni ett eget kvitto på en lapp, som ser ut nånting i stil med detta:


"Derbi Senda Xtreme 05 med hjälm säljes i förevisat skick
Säljares underskrift: *Säljarens namn*
Köpares underskrift: *Köparens namn*"

Och så skriver du den moppemodell du ska köpa, med tillbehör tex hjälm om nåt sånt följer med.
Observera att "befintligt skick" inte gäller längre, nuförtiden ska man skriva förevisat skick.

Förevisat skick betyder att du inte kan komma och anklaga förra ägaren för att ha dolt några fel för dig, för det är din uppgift att kolla upp.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Re: Ägarbyte på oreggad moppe

Inlägg av p4ck »

skier skrev: Lagen om god tro finns kvar men skillnaden är att du nu måste lämna tillbaka den och förlorar dina pengar.
Gör den väl inte? Nu är man ju skyldig att kolla upp så den inte är stulen, köper man en motorcykel/moped som är stulen och det kommer fram blir man åklagad för häleri har jag för mig.
Satt nämligen på en sådan här rättegång med skolan, såatteh.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Skriv svar