Krocka med oförsäkrad moppe

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Krocka med oförsäkrad moppe

Inlägg av DerbiAndreas »

Tjenare, hade tänkt att köpa en hyper aerox, kör för tillfället en Slider stunt 70cc, jag får köpa typ vilken moppe jag vill bara jag har råd osv, dock hade den här inga papper, jag vet att om mopeden står på en av föräldrarna kan de riskera körkortet osv, men nu är det ju som att köra cross, vet att jag kan bli skyldig en hel del om jag råkar skada nån/nåns fordon, men kan mina föräldar få någon skit för det? Den har ju inga papper, så ingen försäkring, inget giltigt ägarbyte, dock misstänker jag inte att den är stulen för han har kvitto på allting som sitter i motorn (50k+), och han skriver kvitto att jag köpt den osv.
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

måste bara fråga! vad fan har han köpt som kostar 50 000???? en kolv av guld eller?
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

Alyzzzer skrev:måste bara fråga! vad fan har han köpt som kostar 50 000???? en kolv av guld eller?
I motorn sitter det:
-Malossi MHR Teamspeed 2
-Malossi MHR vev med SKF C4 lager och Polini packboxar
-Malossi MHR Multivar
-Malossi MHR Delta clutch
-Malossi Wingbell
-Malossi Bakre remskivor
-Malossi x-kevlar rem
-Malossi drev
-Stage6 vForce3 membran
-Stage6 R/T insug och spacer
-Stage6 Doublelayer filter vitt/blått
-Yasuni C21
-Stylepro Light tändning
-Stylepro PWK28mm förgasare
-Blocket är matchat till cylindern

Ramen/övrigt:
-Bortslipade fästen för kåpor osv
-Stage6 Subframe
-Fournales bakdämp/steldämp
-Stage6 SSP 280mm bromsskiva fram
-Stage6 SSP wave bromsskiva bak
-Styre och styrkrona från damcykel
-Tomaselli gashandtag
-Tank under sadeln
-Panel för dödmansgrepp samt, tändning och tempmätare vid fötterna
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
ic0rn
Varnad
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 augusti 2011, 22:17

Inlägg av ic0rn »

Har kvitton för över 50k, på motorarbete i verkstad osv. Inte bara på motorn utan hela mopeden!
-ic0rn
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

inte för att förstöra eller kritisera men grejjerna som han radat upp kostar ungefär 25000kr

vad är gjort på verkstad?

vet att de inräknat med moppen, men tror knappast att du har köpt en ny aerox och slaktat? :)
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
ic0rn
Varnad
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 augusti 2011, 22:17

Inlägg av ic0rn »

LennartTuning skrev:inte för att förstöra eller kritisera men grejjerna som han radat upp kostar ungefär 25000kr

vad är gjort på verkstad?

vet att de inräknat med moppen, men tror knappast att du har köpt en ny aerox och slaktat? :)
Då tror du fel! Men kostnaderna är från fler år tbx, saker som att byta kolv och sånt är med när man inte visste hur man gjorde :)
Senast redigerad av ic0rn den 19 november 2013, 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
-ic0rn
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

köp en moppe mer papper som du kan försäkra på dig själv ist blir mycket bättre om du krockar eller kör på nån
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

Men är det jag eller mina föräldrar som kommer få skiten? För jag är ju inte myndig osv, men ändå jag som kör den.
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

DerbiAndreas skrev:Men är det jag eller mina föräldrar som kommer få skiten? För jag är ju inte myndig osv, men ändå jag som kör den.
om du står på den så är det du som åker på det
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

ic0rn skrev:
LennartTuning skrev:inte för att förstöra eller kritisera men grejjerna som han radat upp kostar ungefär 25000kr

vad är gjort på verkstad?

vet att de inräknat med moppen, men tror knappast att du har köpt en ny aerox och slaktat? :)
Då tror du fel! Men kostnaderna är från fler år tbx, saker som att byta kolv och sånt är med när man inte visste hur man gjorde :)
jaa men kostnader kring och slitdetaljer kan man ju inte räkna in? då får man ju räkna in all olja och bensin också? ;)

isf vill ja ha 100000kr för min StalkerCiao, annars går ja med förlust ;)
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

LennartTuning skrev:
ic0rn skrev:
LennartTuning skrev:inte för att förstöra eller kritisera men grejjerna som han radat upp kostar ungefär 25000kr

vad är gjort på verkstad?

vet att de inräknat med moppen, men tror knappast att du har köpt en ny aerox och slaktat? :)
Då tror du fel! Men kostnaderna är från fler år tbx, saker som att byta kolv och sånt är med när man inte visste hur man gjorde :)
jaa men kostnader kring och slitdetaljer kan man ju inte räkna in? då får man ju räkna in all olja och bensin också? ;)

isf vill ja ha 100000kr för min StalkerCiao, annars går ja med förlust ;)
Du kan inte lagt ut 100000 på en enda moppe?! :O
skier
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 juli 2013, 20:43

Inlägg av skier »

LennartTuning skrev:
ic0rn skrev:
LennartTuning skrev:inte för att förstöra eller kritisera men grejjerna som han radat upp kostar ungefär 25000kr

vad är gjort på verkstad?

vet att de inräknat med moppen, men tror knappast att du har köpt en ny aerox och slaktat? :)
Då tror du fel! Men kostnaderna är från fler år tbx, saker som att byta kolv och sånt är med när man inte visste hur man gjorde :)
jaa men kostnader kring och slitdetaljer kan man ju inte räkna in? då får man ju räkna in all olja och bensin också? ;)

isf vill ja ha 100000kr för min StalkerCiao, annars går ja med förlust ;)
Klart du kan vilja ha 100 000kr. Om någon tänker betala det är en annan sak...
Xaxiz
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 januari 2013, 07:08
Ort: Varberg

Inlägg av Xaxiz »

En kille jag känner åkte fast för att han körde trimmat och hans moppe stod på hans pappa. Pappan är chef och tjänar typ 130 000kr i månaden. Han dömdes till dagsböter vilket blev en ganska stor summa pga hans höga lön. Hans pappa fick hjälp av en advokat och överklagade. Det hela löste sig genom att pappan sa att hans son inte hade hans tillåtelse att köra trimmat så istället för att hans pappa skulle få böter så fick hans son dem och eftersom att han inte har så hög inkomst blev det inte så mycket böter.
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

du kan köpa moppen och köpa en ny ram för tusen spänn så har du din halv lagliga moppe
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 juli 2013, 19:50

Inlägg av LuddeH98 »

Tror inte det hjälper om du byter ram för du kommer ändå inte få ut något på försäkringen om du krockar med den! Det kan bli jävligt dyrt att krocka med en trimmad moppe! Även om du kör i laglig hastighet med den (vilket jag inte tror du kommer göra) och du t.ex. Kör in i ett barn utanför ett dagis och skadar det allvarligt eller t.o.m. Dödar det så snackar vi riktigt mycket pengar! Du kommer nog aldrig bli av med en sådan skuld!
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

MisterDT50R skrev:
LennartTuning skrev:
ic0rn skrev: Då tror du fel! Men kostnaderna är från fler år tbx, saker som att byta kolv och sånt är med när man inte visste hur man gjorde :)
jaa men kostnader kring och slitdetaljer kan man ju inte räkna in? då får man ju räkna in all olja och bensin också? ;)

isf vill ja ha 100000kr för min StalkerCiao, annars går ja med förlust ;)
Du kan inte lagt ut 100000 på en enda moppe?! :O
njaaa men du fortstog poängen. men om man ska räkna in all bensin, svindyr olja och kolvar, kopplingar och remmar osv så blire nog 10000kr till under alla år ha pillat på den.
skier skrev:
LennartTuning skrev:
ic0rn skrev: Då tror du fel! Men kostnaderna är från fler år tbx, saker som att byta kolv och sånt är med när man inte visste hur man gjorde :)
jaa men kostnader kring och slitdetaljer kan man ju inte räkna in? då får man ju räkna in all olja och bensin också? ;)

isf vill ja ha 100000kr för min StalkerCiao, annars går ja med förlust ;)
Klart du kan vilja ha 100 000kr. Om någon tänker betala det är en annan sak...
givetvis! men de är lika sannolikt som att grisar flyger och att en drac gör 120kmh med TK rör.

sen så vare ju ett exempel.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 juli 2013, 19:50

Inlägg av LuddeH98 »

LuddeH98 skrev:Tror inte det hjälper om du byter ram för du kommer ändå inte få ut något på försäkringen om du krockar med den! Det kan bli jävligt dyrt att krocka med en trimmad moppe! Även om du kör i laglig hastighet med den (vilket jag inte tror du kommer göra) och du t.ex. Kör in i ett barn utanför ett dagis och skadar det allvarligt eller t.o.m. Dödar det så snackar vi riktigt mycket pengar! Du kommer nog aldrig bli av med en sådan skuld!
Inte riktigt svar på din fråga.
Dina föräldrar kommer nog inte åka på det men däremot om du nu skulle skada någon så är det dom som betalar skadeståndet
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

Först ska du köra bil som 15 åring och nu ska du köpa hypermoppe utan försäkring och skit...

Varför kan du inte bara köra en vanlig jävla moppe tills du fyller 18.
Skriv svar