Hallå! Jag har en Peugeot Vivacity av okänd årsmodell. Jag fick den nämligen för några årsedan, redan då begagnad. Jag skulle vilja trimma den men vet inte vad som ger mest och vad som är bäst att göra. Jag har hört att man kan dra V-ringen. Är det ett bra alternativ? Hur gör man? Finns det andra sätt som lämpar sig bättre?
Vivacity har ingen vring utan strypningen sitter på variatorn så du måste ta bort den och ta av den översta ringen lixom
Sen kostar nytt rör ganska mycket så om du har pengar skulle jag tycka att du skaffar nytt rör, annars kan du ju plugga ur det eller kapa blindtarmen?
Sen köper du ett viktkit så får du axxet också och munstyckeskit är också bra om man ska dra pluggen så slipper motorn skära!
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Aspegren skrev:Finns det någon som kan länka videor/bilder? Förstår inte riktigt hur du menar oggew2.
Är den här videon på rätt spår? https://www.youtube.com/watch?v=VmvXD0QMHog
Ja den är rätt, skippa till 2 min på videon så ser du ett skal runt variatorn, det är den som stryper! Tror jag har en bild på variatorn i mitt galleri om du skulle vilja kolla extra
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
HaSse666 Eftersom jag antagligen inte kommer att köra moppen så jättelänge till vill jag helst inte lägga en massa pengar på den. Räcker det om jag bara gör första steget, att ta bort variatorbrickan?
Aspegren skrev:HaSse666 Eftersom jag antagligen inte kommer att köra moppen så jättelänge till vill jag helst inte lägga en massa pengar på den. Räcker det om jag bara gör första steget, att ta bort variatorbrickan?
Räcker hemt klart. Många vänner kör bara med v-ringen borta och det ger ett ut.ärkt resultat.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Okej. Om jag har fattat detta rätt: Jag tar variatorn, skruvar bort de tre skruvarna, och tar bort de små brickorna. Sedan tar jag bort ringen som var fastskruvad (den i mitten på bilden), sedan sätter jag tillbaka variatorn och så är det färdigt?
Aspegren skrev:När jag tagit bort variatorkåpan. Hur får jag ut muttern? När jag ska dra ut den så snurrar ju bara drivremmen... Någon som vet?
Ja det finns lite olika sätt, men du måste spärra variatorn så den inte snurrar runt! Bästa skulle vara om du eller nån kompis har en mutterdragare för då lossnar den på nån sekund, annars finns vissa skruvdragare som orkar lossa men då måste du ha rätt hylsa och dom flesta har inte ork att lossa....
Annars får du hitta nåt sätt att spärra variatorn på så du får upp den! Jag tog en mejsel och tryckte in i benixdrevet (Den snett under variatorn) så lyckades jag få upp den och spärra men det kan skada så inte startmotorn funkar, men det är upp till dig hur du ska spärra
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Sååå, nu är det färdigt! Innan på raksträcka: 50, nu: 60. Innan i nedförsbacke: 60, nu: 72! Man märker faktiskt stor skillnad. Tack så mycket för all hjälp!