b230f till b230e?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

b230f till b230e?

Inlägg av FLUBBA »

tjenare! nu är det så att jag köpt ett a-traktor projekt (obesiktad) och killen innan har hinkat i en b230e motor istället för orginal motorn som är en b230f. Bilen vi pratar om är en volvo 745 1988 alltså krav på katt men inte att den ska fungera. Kommer jag komma igenom besiktningen med denna motor som inte har någon katt orginal eftersom orginal motorn har det? ser ut som om han har behålt det gamla avgasröret där den gamla katten sitter kvar men det kanske inte hjälper något?

Tacksam för svar :)
Geggkulan2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 7 oktober 2012, 14:34

Inlägg av Geggkulan2 »

Det ska nog inte vara några problem!:)
CH Racing 50 WSM. [Helt renoverad.]
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

Geggkulan2 skrev:Det ska nog inte vara några problem!:)
okej tack för svar! får la helt enkelt testa o få den genom besiktnign med denna motor annars får jag väll hitta en F och sätta i :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

om den är besiktad med e-motrn så är det inga problem, har han däremot bytt till e-motorn efter besikning så krävs en ny registreringsbesiktning.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

kallepalle skrev:om den är besiktad med e-motrn så är det inga problem, har han däremot bytt till e-motorn efter besikning så krävs en ny registreringsbesiktning.
den är aldrig besiktad som a-traktor utan som bara som bil och då med F motorn, men nu när jag ska regga om den till a-traktor så tänkte jag att de kanske blir problem för det sitter en E motor i (ingen katalysator) istället för F motorn (har katalysator) :)
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

FLUBBA skrev:
kallepalle skrev:om den är besiktad med e-motrn så är det inga problem, har han däremot bytt till e-motorn efter besikning så krävs en ny registreringsbesiktning.
den är aldrig besiktad som a-traktor utan som bara som bil och då med F motorn, men nu när jag ska regga om den till a-traktor så tänkte jag att de kanske blir problem för det sitter en E motor i (ingen katalysator) istället för F motorn (har katalysator) :)
då måste du regga den med e motorn annars kan det krångla
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
Allyy
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 14 april 2012, 10:55

Inlägg av Allyy »

Det är bara å besikta med den motorn du har nu
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

FLUBBA skrev:
kallepalle skrev:om den är besiktad med e-motrn så är det inga problem, har han däremot bytt till e-motorn efter besikning så krävs en ny registreringsbesiktning.
den är aldrig besiktad som a-traktor utan som bara som bil och då med F motorn, men nu när jag ska regga om den till a-traktor så tänkte jag att de kanske blir problem för det sitter en E motor i (ingen katalysator) istället för F motorn (har katalysator) :)
okej, på så vis :) eftersom den inte är registrerad som a-traktor så kommer allt lösa sig då besiktningen du ska göra är en registreringsbesiktning. (vilket krävs när man byter motor, växellåda, fordonstyp etc). så länge det finns en katalysator på avgassystemet så är det inga problem.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
åj
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 oktober 2012, 20:36
Ort: karlskoga

Inlägg av åj »

Kravet på katten kom 89 så du behöver ej ha någon katt för att bessa :)
Skriv svar