Bra argument om mopedköp

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Bra argument om mopedköp

Inlägg av HaZ »

#sammanfattning: Moped köp, föräldrar går med på att betala och köra. Sedan säger att de inte Har pengar och orkar inte köra. Behöver argument om varför. 5km till skolan därför behöver jag.

Tjenare tjenare.

För 1-2 vecker sedan så började jag prata om moped till mina föräldrar då den jag har nu är fallfärdig. (Kinaskit)

De sa "jo visst vi kan betala en tredjedel var."

Har hittat en som ät hyffsat billig (9k). Och de sa att det var ett rimligt pris osv. Men nu säger dom att dom inte har råd och att fom inte orkar köra. 2h dit och 2h hem.

Det finns inte en ända snygg och bra fungerande moped här i närheten. Jo om man vill betala 15k så kan du få en fräsh.

Bor 5km från skolan så det är störata anledningen för varför jag behöver moped.

Behöver nu ett jävla bra argument att säga till mina föräldrar varför jag behöver en så snart som möjligt.

Är sjukt sur pga de dom sa att dom inte orkar osv. Så kan inte tänka på ett just nu.

Tack på förhand.
Senast redigerad av HaZ den 6 november 2013, 20:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Köp en billigare men lite slitnare moped i närheten.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

fråga släkting? säg att du betalar soppan.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

MrAndersson skrev:Köp en billigare men lite slitnare moped i närheten.
Det är inte det jag vill göra. Utseendet och motor är väldigt viktigt för mig.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Alyzzzer skrev:fråga släkting? säg att du betalar soppan.
Vet inte om jag är en sådan person. Men i värsta fall går jag väl göra det
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Tjäna ihop egna pengar, åk buss/tåg den kör den hem!
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

rärox skrev:Tjäna ihop egna pengar, åk buss/tåg den kör den hem!
De har ju redan sagt att den kan lägga ut och köra. Och vaf menar du med "kör den hem!"?
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Min fråga är, vad ska du med moppe till i November?
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

2stroke skrev:Min fråga är, vad ska du med moppe till i November?
Snöar inte här. inte ens minus grader. Kommer ha den till skola +träning osv. Till kompisar. Det ska jag ha den till :)
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

2stroke skrev:Min fråga är, vad ska du med moppe till i November?
bra poäng vänta till mars typ och håll koll på blocket i vinter
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

HaZ skrev:
rärox skrev:Tjäna ihop egna pengar, åk buss/tåg den kör den hem!
De har ju redan sagt att den kan lägga ut och köra. Och vaf menar du med "kör den hem!"?

Ja, kör hem den när du köpt den! Men tänkte om du ville ha en finare så får du tjäna lite egna cash, och om dom inte pallar köra så gör som jag sa! :)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

rärox skrev:Tjäna ihop egna pengar, åk buss/tåg den kör den hem!
Bra förslag tycker jag

Är du snäll och lägger samanfattningen längst upp, annars läser man den sist :) kanske det var tänkt så men men
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

rärox skrev:
HaZ skrev:
rärox skrev:Tjäna ihop egna pengar, åk buss/tåg den kör den hem!
De har ju redan sagt att den kan lägga ut och köra. Och vaf menar du med "kör den hem!"?

Ja, kör hem den när du köpt den! Men tänkte om du ville ha en finare så får du tjäna lite egna cash, och om dom inte pallar köra så gör som jag sa! :)
Tar 2-3h med bil. Vad tar det inte med moped då? ;)
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

HaZ skrev:
rärox skrev:
HaZ skrev: De har ju redan sagt att den kan lägga ut och köra. Och vaf menar du med "kör den hem!"?

Ja, kör hem den när du köpt den! Men tänkte om du ville ha en finare så får du tjäna lite egna cash, och om dom inte pallar köra så gör som jag sa! :)
Tar 2-3h med bil. Vad tar det inte med moped då? ;)
Ägna en dag till det så går det!
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

rärox skrev:
HaZ skrev:
rärox skrev:
Ja, kör hem den när du köpt den! Men tänkte om du ville ha en finare så får du tjäna lite egna cash, och om dom inte pallar köra så gör som jag sa! :)
Tar 2-3h med bil. Vad tar det inte med moped då? ;)
Ägna en dag till det så går det!
Skulle ju gått. Men vad kostar inte bussresan dit? Borås-Ystad skåne

#Edit. Kollade upp vad de kosta och restid. Priset var endast 200kr men resan dit tog 5h (!).. om jag åker kl 10 säger vi så är kag inte där först 4. Sedan åka moped hem. Kommer inte vara hem först typ 11 eller 12 på natten.
Senast redigerad av HaZ den 6 november 2013, 20:39, redigerad totalt 1 gånger.
nicklasson97
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 juni 2012, 22:26

Inlägg av nicklasson97 »

Förklara och visa att det inte finns någon annan intressant moppe för dig och att den känns rätt osv så kanske dom ändrar sig !
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

nicklasson97 skrev:Förklara och visa att det inte finns någon annan intressant moppe för dig och att den känns rätt osv så kanske dom ändrar sig !
Försökte idag. Var dock rätr frustrerad pga de dom sagt osv. Ska försöka imorn eller fredag när jag är lugnare
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Dags att stå på egna ben. Dom har visat att dom inte är särskilt sugna på att köra dig, så hitta någon annan som är villig att göra det för bensinpengar och en pizza under resan eller nått åt det hållet. Tjata inte på dina föräldrar, lös problemet utan dom.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Erik_ skrev:Dags att stå på egna ben. Dom har visat att dom inte är särskilt sugna på att köra dig, så hitta någon annan som är villig att göra det för bensinpengar och en pizza under resan eller nått åt det hållet. Tjata inte på dina föräldrar, lös problemet utan dom.
Snackade med far. Han är villig att köra men inte denna helgen. Och förmodligen hinner den bli såld under nästa vecka om jag har otur.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Jag skulle ju också blivit lite tveksam till att köra Borås-Ystad och tillbaka bara sådär, du vet ju inte ens om den är något att ha? Du ska aldrig stirra blint på säljarens bilder och beskrivning.

Man får ju räkna med att det blir en heldag, och om han har gått med på att köra nästa helg, så har han förmodligen också gått med på att betala den.


När jag letade cross för 2 år sen så skulle ju givetvis jag också ha skjuts, då jag var knappt 15 år då. Min låtsasfarsa var knappt sugen på att ens köra till Borås från Alingsås, 5 mil. Men han gick till slut med på det.

Så att din far inte vill köra ~34 mil, 68 mil t-o-r (enligt hitta.se vägbeskrivning) på sin lediga dag bara sådär rent spontant, har jag full förståelse för.


PS: Jag gissar att ni tar släp på bilen. Kör man LAGLIGT, (80km/h max för släpfordon) så tar det mer än 4 timmar ner om man håller en snitthastighet på 80km/h, och ni klarar aldrig på att snitta i 80km/h lagligt, med tanke på trafikljus osv.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

CaToXXo skrev:Jag skulle ju också blivit lite tveksam till att köra Borås-Ystad och tillbaka bara sådär, du vet ju inte ens om den är något att ha? Du ska aldrig stirra blint på säljarens bilder och beskrivning.

Man får ju räkna med att det blir en heldag, och om han har gått med på att köra nästa helg, så har han förmodligen också gått med på att betala den.


När jag letade cross för 2 år sen så skulle ju givetvis jag också ha skjuts, då jag var knappt 15 år då. Min låtsasfarsa var knappt sugen på att ens köra till Borås från Alingsås, 5 mil. Men han gick till slut med på det.

Så att din far inte vill köra ~34 mil, 68 mil t-o-r (enligt hitta.se vägbeskrivning) på sin lediga dag bara sådär rent spontant, har jag full förståelse för.


PS: Jag gissar att ni tar släp på bilen. Kör man LAGLIGT, (80km/h max för släpfordon) så tar det mer än 4 timmar ner om man håller en snitthastighet på 80km/h, och ni klarar aldrig på att snitta i 80km/h lagligt, med tanke på trafikljus osv.
Får se om det blor släp eller skåpbil. En kompis släkt bor nedanför malmö. Utan släp tar det 2,5h ungefär. Så det borde väl inte dra på över 1,5h?
Har samt snackat med honom om något är defekt osv. Har fått bild på kvitton osv under renovering av motor och bromsar osv. Så vet att mopeden inte är något "skräp"
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

HaZ skrev:Får se om det blor släp eller skåpbil. En kompis släkt bor nedanför malmö. Utan släp tar det 2,5h ungefär. Så det borde väl inte dra på över 1,5h?
Har samt snackat med honom om något är defekt osv. Har fått bild på kvitton osv under renovering av motor och bromsar osv. Så vet att mopeden inte är något "skräp"
Du ska nog ändå få kollat på den först innan du bestämmer köp!
Jag gjorde misstaget när jag köpte min första att jag bestämde en tid utan att fått se den med mina egna ögon. Det blev inge bra.
Dock kan man ju ha med sig släpp/vagn och ser den nu bra ut så kan man väll lasta upp den på flaket. Dock ska du kolla på den ordentligt och inte bara "den ser väll bra ut?" och sen betala och dra hem.
Tänk efter lite nu innan du gör något, är det värt det osv?
(Säger inte att du inte ska köpa den, men jag vill att du ska tänka lite så du inte göra samma misstag som jag.)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

2stroke skrev:Min fråga är, vad ska du med moppe till i November?
Man har den att åka med? ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Du är bortskämd, du är kanske inte mogen nog till att förstå att det kostar att leva, inget här i livet är gratis.

Fråga dina föräldrar vad hyran kostar, vad vattnet kostar, elen och värmen.
Vad deras bil/bilar kostar i eventuella lån, servicekostnader(spolarvätska, tändstift etc), bensin och försäkring.
Lån/skulder.
Vad maten kosta ni äter hemma, antar de kanske tar en lunch eller två på stan per månad, blir lätt 100 kronor + per person, dom dricker kanske vin varje fredag och köper en flaska, eller öl.
Om de köper något klädesplagg, något till huset etc.

Det går _INTE_ att ha en budget som man kan följa till 100% som en vuxen med en familj, alltid oväntade utgifter, din telefon går sönder, bilen går sönder eller man får punktering, man blir sugen på något man ser på stan till hemmet, vad som helst.

Detta är något du inte ser, du ser bara massa pengar(för dig) rulla in och lite försvinna på hyra medans det är så mycket mer, vilket jag tror de flesta som är 18-20 år här kan intyga om de har ett liv utanför datorn med intressen.

Alla familjer har inte så jävla gott om pengar, stor del av befolkningen tjänar rätt värdelöst och man får anpassa sig efter det, att helt plötsligt stoppa undan 9.000 kronor som kan vara över 20% av en månads totala inkomst ÄR mycket, jag har till och med svårt för det som är 19 år, bor hemma och tjänar 19.000 efter skatt.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Vänta whut, har du svårt och stoppa undan 9k när du bor hemma, har så vitt jag vet inte något speciell bil eller något sådant. Vad bränner du din lön på?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

p0d1 skrev:Du är bortskämd, du är kanske inte mogen nog till att förstå att det kostar att leva, inget här i livet är gratis.

Fråga dina föräldrar vad hyran kostar, vad vattnet kostar, elen och värmen.
Vad deras bil/bilar kostar i eventuella lån, servicekostnader(spolarvätska, tändstift etc), bensin och försäkring.
Lån/skulder.
Vad maten kosta ni äter hemma, antar de kanske tar en lunch eller två på stan per månad, blir lätt 100 kronor + per person, dom dricker kanske vin varje fredag och köper en flaska, eller öl.
Om de köper något klädesplagg, något till huset etc.

Det går _INTE_ att ha en budget som man kan följa till 100% som en vuxen med en familj, alltid oväntade utgifter, din telefon går sönder, bilen går sönder eller man får punktering, man blir sugen på något man ser på stan till hemmet, vad som helst.

Detta är något du inte ser, du ser bara massa pengar(för dig) rulla in och lite försvinna på hyra medans det är så mycket mer, vilket jag tror de flesta som är 18-20 år här kan intyga om de har ett liv utanför datorn med intressen.

Alla familjer har inte så jävla gott om pengar, stor del av befolkningen tjänar rätt värdelöst och man får anpassa sig efter det, att helt plötsligt stoppa undan 9.000 kronor som kan vara över 20% av en månads totala inkomst ÄR mycket, jag har till och med svårt för det som är 19 år, bor hemma och tjänar 19.000 efter skatt.
Är inte bortskämd om man gämför med de föesta i min ålder (15) Då de får både kort och helt ny moped av föräldrar. Min mor och far dricker inte. Mor jobbar inom sjukvård och far kör lastbil. Vet att inget är gratis. Men då min bror fick en bil för 3000 och de betalade 2000 var till hand moped när han hade den.
Jag betalar själv nästan 4000kr på mopeden så jag betalar jag med, kommer även få betala soppan till den.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

MrAndersson skrev:Vänta whut, har du svårt och stoppa undan 9k när du bor hemma, har så vitt jag vet inte något speciell bil eller något sådant. Vad bränner du din lön på?
Öööh. Va? Är 15 snart 16...
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Menade Pod1.
Fö. läs reglerna! Innan jag tvingas låsa tråden!

Här har du även en helt okej aerox, inte alls långt ifrån dig. Billigare, och absolut ingen skithoj!
Satsa på den eller någon annan närmare, du behöver verkligen inte köpa något för 15k.

http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_A ... ?ca=16&w=1
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Nixxen skrev:
HaZ skrev:Får se om det blor släp eller skåpbil. En kompis släkt bor nedanför malmö. Utan släp tar det 2,5h ungefär. Så det borde väl inte dra på över 1,5h?
Har samt snackat med honom om något är defekt osv. Har fått bild på kvitton osv under renovering av motor och bromsar osv. Så vet att mopeden inte är något "skräp"
Du ska nog ändå få kollat på den först innan du bestämmer köp!
Jag gjorde misstaget när jag köpte min första att jag bestämde en tid utan att fått se den med mina egna ögon. Det blev inge bra.
Dock kan man ju ha med sig släpp/vagn och ser den nu bra ut så kan man väll lasta upp den på flaket. Dock ska du kolla på den ordentligt och inte bara "den ser väll bra ut?" och sen betala och dra hem.
Tänk efter lite nu innan du gör något, är det värt det osv?
(Säger inte att du inte ska köpa den, men jag vill att du ska tänka lite så du inte göra samma misstag som jag.)
Det är ju inte så lätt att åka ner och titta på den sedan hem igen för att bestämma sig. Då jag bor 2h ifrån honom. Men så som den ser ut på bild och film samt beskrivningen om den så verkar det inte vara några problem med den.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

MrAndersson skrev:Menade Pod1.
Fö. läs reglerna! Innan jag tvingas låsa tråden!

Här har du även en helt okej aerox, inte alls långt ifrån dig. Billigare, och absolut ingen skithoj!
Satsa på den eller någon annan närmare, du behöver verkligen inte köpa något för 15k.

http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_A ... ?ca=16&w=1
Varför skulle du behöva låsa tråden? :(
2h med bil. Då lägger kage hellre en halv timma extra och köper den jag vill ha :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

MrAndersson skrev:Vänta whut, har du svårt och stoppa undan 9k när du bor hemma, har så vitt jag vet inte något speciell bil eller något sådant. Vad bränner du din lön på?
Jag bränner lätt 5000 kronor på soppa till bilen varje månad, till och nfrån jobbet + nöjeskörning.
Försäkring : Bil 800 kronor, hoj 150 den här månaden, 800 tidigare månader.
Abonnemang + mobil i det : 500 kronor
Lån på bilen efter jag smällde min gamla : 1700 i månaden.
Köpte filter lite filter, olja, tändstift till bilen : 1500 där, sen två tändspolar 1300 kronor(oväntad utgift).
Gym 550 kronor.
Sparande 2000 kronor

Detta är drygt 14300 och då räknar jag inte in de gånger jag käkar ute, fikar, köper sprit, hittar något klädesplagg jag gillar och vill ha.

Självklart kan jag minimera alla kostnader såsom bensinen, köpa en mer bensinsnål bil och köra mindre, men älskar att köra fort och aktivt.
Ta trafikförsäkring på bilen istället för hel, välja billigare abonnemang som inte har fria sms/samtalsminutrar som jag behöver.
Välja ännu längre avbetalning på lånet.
Köpa budget filter och olja till bilen, börja gymma på billigaste stället och inte köpa kläder eller äta ute, som jag anser är simpel vardagslyx.

Föredrar lite kvalité på vardagen och faktiskt kunna göra saker istället för att ha en budget som är väldigt strikt och ska följas till 100% där inga utgifter än de absolut nödvändigaste finns med och resten ska sparas.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

p0d1 skrev:
MrAndersson skrev:Vänta whut, har du svårt och stoppa undan 9k när du bor hemma, har så vitt jag vet inte något speciell bil eller något sådant. Vad bränner du din lön på?
Jag bränner lätt 5000 kronor på soppa till bilen varje månad, till och nfrån jobbet + nöjeskörning.
Försäkring : Bil 800 kronor, hoj 150 den här månaden, 800 tidigare månader.
Abonnemang + mobil i det : 500 kronor
Lån på bilen efter jag smällde min gamla : 1700 i månaden.
Köpte filter lite filter, olja, tändstift till bilen : 1500 där, sen två tändspolar 1300 kronor(oväntad utgift).
Gym 550 kronor.
Sparande 2000 kronor

Detta är drygt 14300 och då räknar jag inte in de gånger jag käkar ute, fikar, köper sprit, hittar något klädesplagg jag gillar och vill ha.

Självklart kan jag minimera alla kostnader såsom bensinen, köpa en mer bensinsnål bil och köra mindre, men älskar att köra fort och aktivt.
Ta trafikförsäkring på bilen istället för hel, välja billigare abonnemang som inte har fria sms/samtalsminutrar som jag behöver.
Välja ännu längre avbetalning på lånet.
Köpa budget filter och olja till bilen, börja gymma på billigaste stället och inte köpa kläder eller äta ute, som jag anser är simpel vardagslyx.

Föredrar lite kvalité på vardagen och faktiskt kunna göra saker istället för att ha en budget som är väldigt strikt och ska följas till 100% där inga utgifter än de absolut nödvändigaste finns med och resten ska sparas.
sälj hojen
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

gilerahjärnan skrev:
p0d1 skrev:
MrAndersson skrev:Vänta whut, har du svårt och stoppa undan 9k när du bor hemma, har så vitt jag vet inte något speciell bil eller något sådant. Vad bränner du din lön på?
Jag bränner lätt 5000 kronor på soppa till bilen varje månad, till och nfrån jobbet + nöjeskörning.
Försäkring : Bil 800 kronor, hoj 150 den här månaden, 800 tidigare månader.
Abonnemang + mobil i det : 500 kronor
Lån på bilen efter jag smällde min gamla : 1700 i månaden.
Köpte filter lite filter, olja, tändstift till bilen : 1500 där, sen två tändspolar 1300 kronor(oväntad utgift).
Gym 550 kronor.
Sparande 2000 kronor

Detta är drygt 14300 och då räknar jag inte in de gånger jag käkar ute, fikar, köper sprit, hittar något klädesplagg jag gillar och vill ha.

Självklart kan jag minimera alla kostnader såsom bensinen, köpa en mer bensinsnål bil och köra mindre, men älskar att köra fort och aktivt.
Ta trafikförsäkring på bilen istället för hel, välja billigare abonnemang som inte har fria sms/samtalsminutrar som jag behöver.
Välja ännu längre avbetalning på lånet.
Köpa budget filter och olja till bilen, börja gymma på billigaste stället och inte köpa kläder eller äta ute, som jag anser är simpel vardagslyx.

Föredrar lite kvalité på vardagen och faktiskt kunna göra saker istället för att ha en budget som är väldigt strikt och ska följas till 100% där inga utgifter än de absolut nödvändigaste finns med och resten ska sparas.
sälj hojen
Varför skulle jag sälja något jag älskar och göra mig av med min hobby? Min kärlek till den hobbyn är garanterat starkare än vad du har till något annat.
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

p0d1 skrev:
gilerahjärnan skrev:
p0d1 skrev: Jag bränner lätt 5000 kronor på soppa till bilen varje månad, till och nfrån jobbet + nöjeskörning.
Försäkring : Bil 800 kronor, hoj 150 den här månaden, 800 tidigare månader.
Abonnemang + mobil i det : 500 kronor
Lån på bilen efter jag smällde min gamla : 1700 i månaden.
Köpte filter lite filter, olja, tändstift till bilen : 1500 där, sen två tändspolar 1300 kronor(oväntad utgift).
Gym 550 kronor.
Sparande 2000 kronor

Detta är drygt 14300 och då räknar jag inte in de gånger jag käkar ute, fikar, köper sprit, hittar något klädesplagg jag gillar och vill ha.

Självklart kan jag minimera alla kostnader såsom bensinen, köpa en mer bensinsnål bil och köra mindre, men älskar att köra fort och aktivt.
Ta trafikförsäkring på bilen istället för hel, välja billigare abonnemang som inte har fria sms/samtalsminutrar som jag behöver.
Välja ännu längre avbetalning på lånet.
Köpa budget filter och olja till bilen, börja gymma på billigaste stället och inte köpa kläder eller äta ute, som jag anser är simpel vardagslyx.

Föredrar lite kvalité på vardagen och faktiskt kunna göra saker istället för att ha en budget som är väldigt strikt och ska följas till 100% där inga utgifter än de absolut nödvändigaste finns med och resten ska sparas.
sälj hojen
Varför skulle jag sälja något jag älskar och göra mig av med min hobby? Min kärlek till den hobbyn är garanterat starkare än vad du har till något annat.
Lugn, va inte så överspänd :?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Vill dem inte så vill dem inte. Betala någon kompis att köra dit eller ta buss sen kör hem. Fattar inte sådan som får saker betalt betalar allt själv som jag vill ha och man lär sig på de. Du verkar klaga men du är fan lottad att dem ens betalar något.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Skriv svar