Hittat rätt packboxar? Upsidedown

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Hittat rätt packboxar? Upsidedown

Inlägg av SNODDAS15 »

Hej! Har antagligen packboxs ras på den vänstra gaffeln på min upsidedown stötdämpare från där man sitters håll.

Undrar lite info som:
Är detta rätt mått på packboxarna? http://twostroke.se/product.asp?product=2534 funkar dom?
Vad för mängd olja ska det vara i varje, har hört att det inte ska vara samma mängd i varje. Så även vad för olja? Även där har jag hört att man kan använda sig av automatolja men är inte säker alls där

Tack!
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
SliderLuddaNstuntguyslay
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 juni 2013, 22:36

Inlägg av SliderLuddaNstuntguyslay »

kan bli lite jobbigt att få in en hjälm i gaffeln tror jag :lol:
Slider -00
ZX-r
17,5
4g Dr. Pulley vikter
Gula fjädrar
Går som ett jävla spjut på bakan hueuheuhe / Knugen
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Ingen som vet? :/
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Vet inte om dom passar till upsidedowngaffeln men jag köpte såna till min dt o dom funkar, visst var lite kämpigt men nu sitter dom bra :lol: Så om du vet om det är skillnad mellan upsidedown och DT:s gaffel borde det inte vara några problem att lista ut ;) Sen ska dom ju passa till drac och spike bland annat o dom har ju upsidedown så dom borde ju passa :)
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Re: Hittat rätt packboxar? Upsidedown

Inlägg av CaToXXo »

SNODDAS15 skrev:Hej! Har antagligen packboxs ras
Du måste väl veta om packboxarna är paj...? Läcker det olja?


http://www.twostrokerider.se/artiklar/1330


Läste att man ska ha 1,5dl i vänstra gaffelbenet o 1,75dl i högra, 5w5, men vågar inte lova att det stämmer...


Mät ytter/innermått på dina packboxar o kolla om siffrorna överensstämmer med packboxarna du länkat.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Re: Hittat rätt packboxar? Upsidedown

Inlägg av SNODDAS15 »

CaToXXo skrev:
SNODDAS15 skrev:Hej! Har antagligen packboxs ras
Du måste väl veta om packboxarna är paj...? Läcker det olja?


http://www.twostrokerider.se/artiklar/1330


Läste att man ska ha 1,5dl i vänstra gaffelbenet o 1,75dl i högra, 5w5, men vågar inte lova att det stämmer...


Mät ytter/innermått på dina packboxar o kolla om siffrorna överensstämmer med packboxarna du länkat.
Läcker som fan ;) står moppen på stödet över natten så är det en pöl vid däcket :P
Räknar man höger och vänster från sadelns sida elr från andra hållet? när jag mäter är det då yttermåttet på det "guldiga" och "silvriga"?

EDIT: Du hade rätt med oljan och mängden :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Re: Hittat rätt packboxar? Upsidedown

Inlägg av CaToXXo »

SNODDAS15 skrev: Räknar man höger och vänster från sadelns sida elr från andra hållet?
när jag mäter är det då yttermåttet på det "guldiga" och "silvriga"?

EDIT: Du hade rätt med oljan och mängden :)
Bakifrån, från sadelns sida.

Innermått på "det guldiga" och yttermått på "det silvriga" blir det väl. Inner- och yttermått på packboxen helt enkelt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Tack :) får kolla detta imon :D
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Om det skulle läcka så ser du det på gaffelbenet att det fuktar lite och lämnar en ring runt gaffelbenet när du komprimerar framgaffeln.

Torka ordentligt med papper runt om på gaffeln, uppe och nere samt vid packboxen så det blir torrt, tryck ihop, lämnar det en ring eller blir fuktig är det dags att byta, eller använda sig av bladmåttstricket.

http://wordpress.soe.se/?page_id=109 Min KTM fuktade när jag köpte den, vart lite le eftersom den var nyköpt och orkade inte renovera gafflarna så jag körde det tricket med silikonspray, efter två-tre varv så hade den slutat fuktat men renovering lär ändå ske i vintern :(

Sen ska du renovera ena gaffelbenet så renoverar du det andra också, alltid.
Framgaffelrenovering har oftast en serviceintervall på sig, x-antal tusen mil eller ett eller två år oftast.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Det har läckt så länge och så är rädd att det inte är nån olja alls kvar så måste nog .göra heltäckande service där.

Nåt annat man ska köpa när man göra dessa byten?
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Heideken
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 augusti 2013, 22:01

Inlägg av Heideken »

SNODDAS15 skrev:Det har läckt så länge och så är rädd att det inte är nån olja alls kvar så måste nog .göra heltäckande service där.

Nåt annat man ska köpa när man göra dessa byten?
Eftersom du måste byta så ska det ju ändå isär. Så skruva isär och kolla vad som står på packboxen. Det står alltid mått eller en betäckning
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

SNODDAS15 skrev:Det har läckt så länge och så är rädd att det inte är nån olja alls kvar så måste nog .göra heltäckande service där.

Nåt annat man ska köpa när man göra dessa byten?
Är rätt mycket olja i en gaffel, men visst, en del är borta och risk för att den slår igenom vid tex gupp i högre fart, eller om man kommer ner ifrån bakhjulet på grund av en låg mängd olja.

http://wordpress.soe.se/?page_id=

Edit : Beroende på hur omfattande service du gör så kan du välja att bara byta packboxen och skrapringen, men är du mer seriös byter du fjädern som trycker in skrapring/packbox/whatever in emot gaffelbenet, samt alla teflonbussningar osv, men ju mer du byter, desto mer komplicerat och dyrare(såklart) blir det, men du blir rikare på erfarenhet.

http://ktmshop.se/index.php?action=show ... #partslist därifrån hade jag satsat på nr 15, 16, 17, 18, 19 samt 22 x2.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

p0d1 skrev:
SNODDAS15 skrev:Det har läckt så länge och så är rädd att det inte är nån olja alls kvar så måste nog .göra heltäckande service där.

Nåt annat man ska köpa när man göra dessa byten?
Är rätt mycket olja i en gaffel, men visst, en del är borta och risk för att den slår igenom vid tex gupp i högre fart, eller om man kommer ner ifrån bakhjulet på grund av en låg mängd olja.

http://wordpress.soe.se/?page_id=

Edit : Beroende på hur omfattande service du gör så kan du välja att bara byta packboxen och skrapringen, men är du mer seriös byter du fjädern som trycker in skrapring/packbox/whatever in emot gaffelbenet, samt alla teflonbussningar osv, men ju mer du byter, desto mer komplicerat och dyrare(såklart) blir det, men du blir rikare på erfarenhet.

http://ktmshop.se/index.php?action=show ... #partslist därifrån hade jag satsat på nr 15, 16, 17, 18, 19 samt 22 x2.
Tack! :D
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Skriv svar