Sida 1 av 1

Derbi Senda xtreme sm 05 Metrakit Thrower

Postat: 30 oktober 2013, 12:04
av Jacke07
Tja, fick hem mitt rör igår och pluggade ur det idag, den axxar som fan med min 12/70 drevning, men den axxar bara när det blir höga varv, har inte bytt munstycke, jag vet inte om det behövs men kan det bero på det?

jag är lite rädd om vevslagspartiet också, eftersom det blir så höga varv, ska jag köpa ett racing vevslagsparti som klarar lite högre varv så det inte går sönder?

tack för snabba svar.. :D

är sjukt nööjd!!

juste, har 67 i huvudmunstycke

Postat: 30 oktober 2013, 12:49
av Derixx
Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.

Postat: 30 oktober 2013, 12:50
av Jacke07
Derixx skrev:Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.
okej.. då går jag ut o gör det :(

Postat: 30 oktober 2013, 13:04
av Agge0102
munstycket måste du byta annars kommer den att gå torrt och kan värmenypa precis som ovanstående säger,

att ditt vevparti inte skulle klara av ett lågvarvigt effektrör är inte någon risk. Anledningen till att axxar på höga varv är att det är en tvåtaktare, de jobbar så. Din lätta drevning gör också att den varvar mycket.

Så det du bör göra är att byta upp dig i munstycke ca 10-15 storlekar
Byta till en tyngre drevning tex 13/53 :)

Gör du det ska du se att den går fint :)

Postat: 30 oktober 2013, 13:57
av Jacke07
Agge0102 skrev:munstycket måste du byta annars kommer den att gå torrt och kan värmenypa precis som ovanstående säger,

att ditt vevparti inte skulle klara av ett lågvarvigt effektrör är inte någon risk. Anledningen till att axxar på höga varv är att det är en tvåtaktare, de jobbar så. Din lätta drevning gör också att den varvar mycket.

Så det du bör göra är att byta upp dig i munstycke ca 10-15 storlekar
Byta till en tyngre drevning tex 13/53 :)

Gör du det ska du se att den går fint :)
hade beställt fel mm på musntycken... men kan jag köra med chok i ?

Postat: 30 oktober 2013, 13:58
av Jacke07
Jacke07 skrev:
Agge0102 skrev:munstycket måste du byta annars kommer den att gå torrt och kan värmenypa precis som ovanstående säger,

att ditt vevparti inte skulle klara av ett lågvarvigt effektrör är inte någon risk. Anledningen till att axxar på höga varv är att det är en tvåtaktare, de jobbar så. Din lätta drevning gör också att den varvar mycket.

Så det du bör göra är att byta upp dig i munstycke ca 10-15 storlekar
Byta till en tyngre drevning tex 13/53 :)

Gör du det ska du se att den går fint :)
hade beställt fel mm på musntycken... men kan jag köra med chok i ?
alltså choke i istället för att byta? ska höra med kompisarna om dem har några 6 mm

Postat: 30 oktober 2013, 14:28
av Jacke07
Derixx skrev:Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.

det med höga varv, mitt vevslagsparti gick sönder när jag precis hade fått moppen, det var 70cc i den med strypkrök och jag varva den så pass mycket att vevslagspartiet gick sönder, och det vill jag inte ska hända igen :)

Postat: 30 oktober 2013, 14:31
av Derixx
Jacke07 skrev:
Derixx skrev:Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.

det med höga varv, mitt vevslagsparti gick sönder när jag precis hade fått moppen, det var 70cc i den med strypkrök och jag varva den så pass mycket att vevslagspartiet gick sönder, och det vill jag inte ska hända igen :)
Lite skillnad på 70 cc och 50 cc, thrower är ju ett lågvarvigt rör också så skulle bli väldigt förvånad om veven gick sönder.

Postat: 30 oktober 2013, 14:54
av Jacke07
Derixx skrev:
Jacke07 skrev:
Derixx skrev:Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.

det med höga varv, mitt vevslagsparti gick sönder när jag precis hade fått moppen, det var 70cc i den med strypkrök och jag varva den så pass mycket att vevslagspartiet gick sönder, och det vill jag inte ska hända igen :)
Lite skillnad på 70 cc och 50 cc, thrower är ju ett lågvarvigt rör också så skulle bli väldigt förvånad om veven gick sönder.
ja men det är så här, jag körde det för ett tag sedan för första gången, då var det lite mer drag i det än vanligt, sedan när jag skulle växla märkte jag att moppen ba drog iväg som f*n, och efter det så växlar jag, jag har ju inte rpm mätare (trasig) men det låter som fan iallafall :(

Postat: 30 oktober 2013, 14:57
av Derixx
Byt munstycke och dreva om så ska det inte vara några problem.

Postat: 30 oktober 2013, 14:58
av Jacke07
Derixx skrev:Byt munstycke och dreva om så ska det inte vara några problem.
har beställt nya munstycken nu, men vilken drevning ska jag ha så den går 80-85 typ? med bra axx?

Postat: 30 oktober 2013, 16:27
av Agge0102
Jacke07 skrev:
Derixx skrev:Byt munstycke och dreva om så ska det inte vara några problem.
har beställt nya munstycken nu, men vilken drevning ska jag ha så den går 80-85 typ? med bra axx?
Jag skulle ha 13/53

Postat: 30 oktober 2013, 16:34
av Derixx
Som ovanstående 13/53.

Postat: 30 oktober 2013, 18:17
av MisterDT50R
Och du kan köra på choke sålänge och inte varva över ca 8k varje dag så går det, men inte full choke hela tiden du får leka lite med den så du inte "chokar motorn" helt :)