hur slitsamt är de på kopplingen/växellådan?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

hur slitsamt är de på kopplingen/växellådan?

Inlägg av Alyzzzer »

Hej!

Tänkte bara kolla hur dåligt det är för kopplingen att varva sådär och släppa kopplingen för att komma upp på bakhjulet.

såhär! (ursäktar kvisten och kvaliten)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N4Z8EED22fE[/youtube]
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

är inte överdrivet nyttigt för kopplingen, men köp dig en trimkoppling så har den inga problem med att ta emot såna smällar ;)
Bild
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Tyckte du inte varva så farligt. Din koppling bör palla med det där. Sen är det varken svårt eller dyrt att byta lameller, och det kommer dröja ett tag innan din koppling slits ut tror jag nog. :)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

ah okej. tack så mycket
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Trimma den mer så behöver du inte använda kopplingen :twisted:
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Hehe där har du fel. Svårt att trimma en moppe så mycket så du kan power wheela. Man kan ju trimma så man inte behlver varva lika mycket.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

största slitaget är ju att kopplingskorgen får lamellslag och blir ojämn. efter hur lång tid vet ja inte men är rycket tillräckligt våldsamt så blire märken.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Alyzzzer skrev:Hehe där har du fel. Svårt att trimma en moppe så mycket så du kan power wheela. Man kan ju trimma så man inte behlver varva lika mycket.
Jag har alltid dratt med bara gasen. 14/52 och 17.5 förgasare och överliggande Hebo. Bara o komma mitt i registret och släppa gasen och så vrida den i botten och snabbt sätta sig längre bak o så fram tibaka. Voilá. Går i växlarna 1,2,3 o 4 :)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

TheFlyingFin skrev:
Alyzzzer skrev:Hehe där har du fel. Svårt att trimma en moppe så mycket så du kan power wheela. Man kan ju trimma så man inte behlver varva lika mycket.
Jag har alltid dratt med bara gasen. 14/52 och 17.5 förgasare och överliggande Hebo. Bara o komma mitt i registret och släppa gasen och så vrida den i botten och snabbt sätta sig längre bak o så fram tibaka. Voilá. Går i växlarna 1,2,3 o 4 :)
film på de skulle va fint.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Du borde kunna trimma ganska lätt och ändå komma upp utan koppling? Min dt är urpluggad och 13-62. Jag som inte har någon teknik alls för att stunta får upp den ganska högt på 1an och lite på 2an. Och då är det en stor klumpig dt, en beta borde inte vara några problem? :P
Nels, Nels, Pelsnernels!
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Pelsnernels skrev:Du borde kunna trimma ganska lätt och ändå komma upp utan koppling? Min dt är urpluggad och 13-62. Jag som inte har någon teknik alls för att stunta får upp den ganska högt på 1an och lite på 2an. Och då är det en stor klumpig dt, en beta borde inte vara några problem? :P
jag har åkt bakhjul på cykel och scooter samt på kross. jag har tekniken. jag har testat plugga ur betan. jag har inte gas res som ni tror d blir.

på min kross kan jag gasa upp den på 1-3. men de blir ingen bra stegring då. det blir bättre om man släpper kopplingen. men på kross behöver man bara göra det ytterst lite. men som sagt du säger att du kan gasa upp moppen på fyran med effektrör och jag skulle vilja se dig gasa upp den på ettan.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Alyzzzer skrev:
TheFlyingFin skrev:
Alyzzzer skrev:Hehe där har du fel. Svårt att trimma en moppe så mycket så du kan power wheela. Man kan ju trimma så man inte behlver varva lika mycket.
Jag har alltid dratt med bara gasen. 14/52 och 17.5 förgasare och överliggande Hebo. Bara o komma mitt i registret och släppa gasen och så vrida den i botten och snabbt sätta sig längre bak o så fram tibaka. Voilá. Går i växlarna 1,2,3 o 4 :)
film på de skulle va fint.

Sure. Moppen står tyvärr rasad så den måste köras in först, får hoppas på att jag hinner förän snön kommer också. Borde btw va ba lättare nu med ostrypt cdi. Största problemet har varit att få den tillräckligt högt upp för att hållas kvar. Han jag köpte moppen av brukade komma i 4 i 50-50~ och wheela på de sättet. GoPron e ivrig att få filma dethär ;)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

TheFlyingFin skrev:
Alyzzzer skrev:
TheFlyingFin skrev: Jag har alltid dratt med bara gasen. 14/52 och 17.5 förgasare och överliggande Hebo. Bara o komma mitt i registret och släppa gasen och så vrida den i botten och snabbt sätta sig längre bak o så fram tibaka. Voilá. Går i växlarna 1,2,3 o 4 :)
film på de skulle va fint.

Sure. Moppen står tyvärr rasad så den måste köras in först, får hoppas på att jag hinner förän snön kommer också. Borde btw va ba lättare nu med ostrypt cdi. Största problemet har varit att få den tillräckligt högt upp för att hållas kvar. Han jag köpte moppen av brukade komma i 4 i 50-50~ och wheela på de sättet. GoPron e ivrig att få filma dethär ;)
Rycka upp den på fyran i 50 med effrktrör. Det vore nåt.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Alyzzzer skrev:
TheFlyingFin skrev:
Alyzzzer skrev: film på de skulle va fint.

Sure. Moppen står tyvärr rasad så den måste köras in först, får hoppas på att jag hinner förän snön kommer också. Borde btw va ba lättare nu med ostrypt cdi. Största problemet har varit att få den tillräckligt högt upp för att hållas kvar. Han jag köpte moppen av brukade komma i 4 i 50-50~ och wheela på de sättet. GoPron e ivrig att få filma dethär ;)
Rycka upp den på fyran i 50 med effrktrör. Det vore nåt.

Betona då RYCKA, för man ska tydligen rycka rätt hårt xD själv kan jag inte näraheller i 4 men 1 o 2 an går bra. Men enligt utsago så går det bra. Men han drog ju över också rätt ofta ;)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Alyzzzer skrev:
Pelsnernels skrev:Du borde kunna trimma ganska lätt och ändå komma upp utan koppling? Min dt är urpluggad och 13-62. Jag som inte har någon teknik alls för att stunta får upp den ganska högt på 1an och lite på 2an. Och då är det en stor klumpig dt, en beta borde inte vara några problem? :P
jag har åkt bakhjul på cykel och scooter samt på kross. jag har tekniken. jag har testat plugga ur betan. jag har inte gas res som ni tror d blir.

på min kross kan jag gasa upp den på 1-3. men de blir ingen bra stegring då. det blir bättre om man släpper kopplingen. men på kross behöver man bara göra det ytterst lite. men som sagt du säger att du kan gasa upp moppen på fyran med effektrör och jag skulle vilja se dig gasa upp den på ettan.

Vad har du för cross? Att behöva använda kopplingen på 85cc och uppåt för att köra på bakhjulet kallar inte jag att ha teknik.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

GreckE skrev:
Alyzzzer skrev:
Pelsnernels skrev:Du borde kunna trimma ganska lätt och ändå komma upp utan koppling? Min dt är urpluggad och 13-62. Jag som inte har någon teknik alls för att stunta får upp den ganska högt på 1an och lite på 2an. Och då är det en stor klumpig dt, en beta borde inte vara några problem? :P
jag har åkt bakhjul på cykel och scooter samt på kross. jag har tekniken. jag har testat plugga ur betan. jag har inte gas res som ni tror d blir.

på min kross kan jag gasa upp den på 1-3. men de blir ingen bra stegring då. det blir bättre om man släpper kopplingen. men på kross behöver man bara göra det ytterst lite. men som sagt du säger att du kan gasa upp moppen på fyran med effektrör och jag skulle vilja se dig gasa upp den på ettan.

Vad har du för cross? Att behöva använda kopplingen på 85cc och uppåt för att köra på bakhjulet kallar inte jag att ha teknik.
En 150 cc fyrtaktare. Och menar du att man inte ska använda koppling när man stegrar med kross? Jag säger att stegringen blir bättre kontrollerad i lägre hastigheter då. Visst drar man en 10 meters stegring i 50 kan man ju bara gasa på.
Skriv svar