Lennart Tunings StalkerCiao R/T Edition

Här visas projekt som inriktar sig på mer avancerad racing. Endast utvalda projekt kommer få tillgång till den här kategorin.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Lennart Tunings StalkerCiao R/T Edition

Inlägg av LennartTuning »

TJENA!

Ni alla har antagligen hört talas om mig, förmodligen via min facebooksida och i hjälptrådarna på diverse forum?
I vilket fall..

Lite om mig själv och om hur allt börja

Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart , 23år, hållt på med moppar sen 14årsåldern och suget sitter fortfarande i!
Utbildad Bil/Motorcykel mekaniker samt plåtslagare och delvis lackerare, mångsysslare? nejdå! håller just nu på med att utbilda mig till svetsare inom Mag och Tig.

tillbaka till mopederna, allt började med att ja fick en Ciao-92 av min faster 2006 tror jag. alla papper på servicar osv fick jag även med.
Den gick som org 1 vecka tror jag innan jag och polarn drog pluggarna och börja fila. Den gick 65kmh på fruktansvärda varv innan ramlagret och veven sa upp sig och spräckte blocket.
Jag och polarn titta på den och kliade oss i huvudet, hade sett Seriouz Ciao samma sommar och fan, ingen annan hade byggt en sådan med Piaggio/gilera motor. Lite unikt men ändå inte tänkte vi. polarn hade nämligen en stalker-04 liggandes i delar med knäckt ram.

Köpte rasket för 800kr och tog fram kapen. detta var i början av 1a ring

Byggandet hände inte förens slutet av 1a året på gymnasiet, hade moppen som projektarbete i skolan och fick MVG i utförande och i dokumentation.

Så kom den till liv, den gick som org ett tag innan jag hade läst Rexxys Bonntrimmningsguide på Moppenet Forumet. Jag tänkte att ja ville fördjupa mig i de hela så ja luska fram 10st orgcylindrar. Testade lite olika kombinationer. Samma planade topplock, avgasrör och förgasaren på 21mm

lite olika formar på avgasporten, lite olika blowdowns, olika vinklar på spool och storleken på boost. Etc etc.

kom fram till ett koncept som fungerade bra för mig och gav ett roligt men ändå brett register.
När den motorn nöp ihop så stod GPSen på 97kmh och då hade motorn mycke kvar att ge.

Org cylinder portad till 130/201
Avstämt avgasrör på 12000rpm
Planad till till ungefär 0.5mm klämspalt
Arreche 21mm förgasare med Polini shortneck
lättare vikter

så 100kmh med orgcylle hade nog inte vart helt omöjligt.

När den setupen dog så gav ja mig på 50cc hyper och efter det 70cc
Där bytte jag setup kors och tvärs och jag minns inte riktigt alla resultat jag fick men 107kmh på GPS slutade på.

När jag väl gick över till vattenkylt så skickade jag iväg blocket på Lckonvertering och blockportning till Emil123, Den blivande Ts2 setupen gick som ett as, fortfarande orgdrevning men den gick 114kmh, med tyngre drevning som gav den helkasst axx så gick den faktiskt 146kmh på samma GPS. Synd att man inte har nå bevis på det. hade även under samma vinter köpt mig ett Lustgassystem som jag även testade med ganska bra resultat. När de misslyckades och TS2an fick en del skador så la ja de på hyllan ett tag och Drog på MC mekaniker kurs i motala.

Motocity rea ut R/T70 cylindrar för 1800kr , man vart ju tvungen att impulsköpa en!

Där slutar tyvärr historian, ber om ursäkt om något är luddigt och jag reserverar mig för felstavningar och felaktivheter, Mycke att försöka minnas tyvärr.

Här börjar själva projektet!

Mål:
Resultat:
Setup:
Framtiden:

Mål:
*Ha jävligt kul säsong 2014
*Få Lustgassystemet att fungera bra
*Byta block
*Köra 140kmh
*Bygga AluSprintram

Resultat:
201m:
150m:
Högsta Toppfart:


Setup:

Cylinder: Stage6 R/T 70, Untuned
Vevparti: Stage6 R/T 85mm
Tändning: Stage6 R/T Digital
Avgasrör: Metrakit ProRace
Förgasare: Keihin PWK 28mm från Ktm SXS85
Insug: Stage6 R/T @27mm
Membran: Stage6 R/T NBR
Variator: Stage6 R/T Oversize
remskiva: Malossi MHR Overrange
Rem: Malossi MHR Overrange
Tändstift NGK Nikel 105
Drevning
Polini 13/40
Inställningar
Förtändning: 4,9mm
Vikter: 3g
kopplingsfjädrar: Svarta @7800rpm
Squish: 0,48mm
Munstycken, 112 Högfart, 38 Lågfart och nålen längst ner

Update 1 21/10 2013

kommer bara lite bilder just nu tills jag faktiskt gör något på projektet, händer lite smått då och då, hojjen är ju liksom typ klar men jag ändrar lite hit och dit.

kommer lite random bilder från olika mappar, väldigt osorterat. se och njut!

BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com

Update 2! 22/10-13

fick lite gjort i plugget igår, snickrade på ett nytt insug till min Overkillförgasare ja ska testa.

Dellorto 34mm rundtrottel ;)

insuget har 36mm innerdiameter så de blir kul om man kan få de att lira med membranet.

BildUploaded with ImageShack.com
BildUploaded with ImageShack.com

för er som inte följt mig på facebooksidan och på moppenet(som ja inte uppdaterat på år och dar) så har ju lite förändringar skett enligt alla dessa osorterade bilder.

*Bytte ut Runner kylaren mot en 2.5x så stor Malossi Kylare
*Ska ev montera på 13" NRG fälgar istället för Runnerfälgarna
*Bytte ut Polini evolution variatorn mot en R/T Oversize

ang. 34mm så måste jag beställa ett insugsgummi och matchslipa de mot membranet sen blire att testa. luftfiltret lär bli ett Pipercross från Dalhems för tycker inte att Stage6 filtrena med 70mm anslutning är nå prisvärda med tanke på den bristfälliga kvalitén.
Senast redigerad av LennartTuning den 22 oktober 2013, 08:08, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Slööare ön sköldpaddan själv:p så du har hittat hit nu?^^
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

racing of course
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

LennartTuning skrev:Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart
hur kommer det sig? :roll:
men kommer r/t cylindern att portas nått? :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Persson97 skrev:
LennartTuning skrev:Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart
hur kommer det sig? :roll:
men kommer r/t cylindern att portas nått? :)
Lennart är hans andra namn! ;)


Så du ska äntligen börja trimma skrotet? :D
Användarens profilbild
jack.lofgren
Pattelina
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 maj 2012, 20:44
Ort: Stockholm

Inlägg av jack.lofgren »

sådär ja ;)
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Ser fett ball ut med så feta däck!
DuttGidmark
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 9 september 2013, 13:17
Ort: Saltvik

Inlägg av DuttGidmark »

Ser bra ut här!
Följer! :)
Tycker ni borde kolla in racing-planets nya hemsida! ;)
Bild
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

porta cylindern vetja så kaannnssske du drar rexxy :D 8)
Bild
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Så jävla brutal! Skall följas med glädje! :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Fruktansvärt läcker mannen :D
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

david96 skrev:Slööare ön sköldpaddan själv:p så du har hittat hit nu?^^
Krångligt forum och kanske inte alkltid är aktiv på internetforum ;)
Persson97 skrev:
LennartTuning skrev:Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart
hur kommer det sig? :roll:
men kommer r/t cylindern att portas nått? :)
What rexxy said!

blir nog en steg 1 som mest, gillar registret som den har och den behöver inte bli ännu ettrigare ;)
Rexxy skrev:
Persson97 skrev:
LennartTuning skrev:Jag heter David Gröndal, mera känd som Lennart
hur kommer det sig? :roll:
men kommer r/t cylindern att portas nått? :)
Lennart är hans andra namn! ;)


Så du ska äntligen börja trimma skrotet? :D
har väl försökt trimma den sen länge men har mest nyttjat den som brukis de senaste månaderna ;)
Thoz3 skrev:porta cylindern vetja så kaannnssske du drar rexxy :D 8)
slänger han av stödhjulen så blire jämnare ;)

BTW update på g!
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Älskar ciao chassit! :lol: :lol: :lol: Lycka till!

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

kommer den inte bli typ omöjlig att ställa inn med 34mm? :roll:
potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
gör klart din neos först :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Du bjuder på motstånd nästa säsong alltså? ;)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

asså jag kunde ju svetsat åt dig oxå istället för bara fixa slangen så de blir lite snyggare :P
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

TheGrimReaper skrev:Älskar ciao chassit! :lol: :lol: :lol: Lycka till!
tackar!
potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
Specialgjorda lagerskålar bland annat. en roxxgaffel av tunnare modellen passar enklare men d eär ju inte lika kul?

bli klar med neosen innan du startar ett till projekt ;)
Persson97 skrev:kommer den inte bli typ omöjlig att ställa inn med 34mm? :roll:
potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
gör klart din neos först :wink:
ääh de blir inge problem, ska göra mig ett ställbart munstycke till den.
HilmeR skrev:Du bjuder på motstånd nästa säsong alltså? ;)
hade väl tänkt glida i mål på en hyfsat tid utan lustgas ;)
david96 skrev:asså jag kunde ju svetsat åt dig oxå istället för bara fixa slangen så de blir lite snyggare :P
fixa bara slangjäveln så blir jag nöjd! ;)
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
Specialgjorda lagerskålar bland annat. en roxxgaffel av tunnare modellen passar enklare men d eär ju inte lika kul?

bli klar med neosen innan du startar ett till projekt ;)
ja ja givetvist ska den byggas klart...

a okej nä undrade mest med lagrerna där :)
vem fan e lennart?
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

Du har en rätt vas 70cc cylinder, 80cc crossarna som är mycket vassare lirar bra med 28mm, varför ska du ha så stor förgasare för haha
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

bonnaracing skrev:Du har en rätt vas 70cc cylinder, 80cc crossarna som är mycket vassare lirar bra med 28mm, varför ska du ha så stor förgasare för haha
Kubiken är mer eller mindre ointressant, En stor förgasare resulterar i mer effekt på högre varv. Jämför man effektregistret mellan en cross och en dragracemoped hamnar effekten vanligtvis högre upp i mopedmotorn samt att toppvarvet är högre påstår inte att just en 34mm skulle vara bättre. En 26-30mm duger dock gott och väl till en 70cc men skulle gärna själv vilja experimentera med större. Smile
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

potog skrev:
potog skrev:va det omständigt att få på gaffeln? funderat lite på att bygga nått liknande i framtiden fast med växlat :P
Specialgjorda lagerskålar bland annat. en roxxgaffel av tunnare modellen passar enklare men d eär ju inte lika kul?

bli klar med neosen innan du startar ett till projekt ;)
ja ja givetvist ska den byggas klart...

a okej nä undrade mest med lagrerna där :)
om du ska få på en sån gaffel som jag har så fungerar de utmärkt med org lagerskålar som man får tex i motoforcekitten. men mellanrummet mellan lagerskål och ram blir så stort att de är svårt att fylla igen det mellanrummet med svetsen utan att allt blir förvarmt och slår sig. mina lagerskålan är nästan identiska förutom att de har mindre mellanrum runt ramen.
bonnaracing skrev:Du har en rätt vas 70cc cylinder, 80cc crossarna som är mycket vassare lirar bra med 28mm, varför ska du ha så stor förgasare för haha
handlar om register och varvtalet som hilmer säger

Tanken med 34mm förgasaren är att ja ska använda den tillsammans med lustgassystemet för att varvtalet ökar så mycket. (mer varv = mer flöde) och då borde ja kunna montera på en större förgasare utan några problem

men varför är för att ja kan, och har även tänkt att bänka med båda förgasarna och se vad skillnaden blir.
HilmeR skrev:
bonnaracing skrev:Du har en rätt vas 70cc cylinder, 80cc crossarna som är mycket vassare lirar bra med 28mm, varför ska du ha så stor förgasare för haha
Kubiken är mer eller mindre ointressant, En stor förgasare resulterar i mer effekt på högre varv. Jämför man effektregistret mellan en cross och en dragracemoped hamnar effekten vanligtvis högre upp i mopedmotorn samt att toppvarvet är högre påstår inte att just en 34mm skulle vara bättre. En 26-30mm duger dock gott och väl till en 70cc men skulle gärna själv vilja experimentera med större. Smile
+1. den går ju hur bra som helst med 28an på, bra mellanregister, svarar nå sjukt på gasen, perfekt när man ska bränna lite på vägarna. 34mm är mer tänkt som "dragraceföggen".
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Skriv svar