Tips på växlade moppar

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Tips på växlade moppar

Inlägg av Slidercalle123 »

Tjena! Min slider blev stulen nyligen och jag kommer ju inte få tillbaka den i körbart skick, hoppas på försäkringspengarna.

Jag vill ha växlat har jag bestämt mig för men nu skulle jag vilja ha tips av er på vilka modeller ni rekommenderar.

Jag har kollat runt lite och Rieju drac verkar vara en rätt billig modell med mycket reservdelar. Men går dom lika bra som derbis med bara rör på? En kompis har en Derbi och den går förvånansvärt bra, upp mot 80-90 med ett Gianelli 2T.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

jag har alltid föredragit AM6 mopparna... ingen aning varför men känns kraftigare. och drac kan man göra så mycket med så funderade på en drac jag med men köpte en beta då jag ville fortsätta att stunta efter slidern.
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

jag hade valt en Rieju RRX / SM, lätt att trimma och går skit bra original också :)
CPI SM
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

AM6 lättare att plugga ur
Derbi såvrare att plugga ur
dem går lika bra och lika lätta att trimma
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
nesse98
Varnad
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 juli 2013, 21:44

Inlägg av nesse98 »

Rieju är jävligt goa både att mecka o köra :) själv kör jag dt50rsm den är go att köra men ett helvete att mecka allting är så ihoppa tryckt vid förgasare och motor :/
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Rieju, beta, Derbi, gasgas, cpi, roxxon, yamaha, suzuki, honda och kanske någon mer är likvärdiga, gamla är väll lite mer lättmekkade men mindre el osv. doch kanske lite tröttare.
att undvika kan väll va typ kinroad och andra kingkong.
men välj vilken du vill :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Tack för svaren! Har kollat runt nu och Rieju rrx och CPI sm är lätt dom snyggaste modellerna tycker jag. 8)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

det är bra, kör på dom den snyggaste modellen som alla andra ^^
nej men det är bra hojar båda två så du kommer inte bli besviken vilken du änn väljer :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Manny
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 4 april 2012, 14:58
Ort: Göteborg

Inlägg av Manny »

Ta en titt på CH Racing och HM Derapage också. Grymma mopeder med AM6 motor och delar från 125or. Dock så är dom ganska dyra och det är svårt att få tag på reservdelar.
"Jag kom, Jag såg, Jag stegrade"
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

finns ju aldrig några ute att köpa häller ju ;)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
rräxen
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 oktober 2013, 17:50
Kontakt:

Inlägg av rräxen »

Skulle akta mig för CPI sm då det endast finns elstart och ingen kick.... :/

Själv har jag en rrx och kan säga att det är ett helvete att få ut/in förgasaren på'n, men annart gör lätt att meka med. :)

AM6 motorn drar nåt så in helvete på högvarv medans derbimotorn har en jämnare styrka (drar självklart bra på högvarv också 2stroke power liksom) ;)

En väldigt fin finess på Derbi motorn är att man kan kicka med växel i (med koppling :) ) medans du inte kan koppla när man ska kicka på AM6 :(
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

rräxen skrev: Själv har jag en rrx och kan säga att det är ett helvete att få ut/in förgasaren på'n, men annart gör lätt att meka med. :)

AM6 motorn drar nåt så in helvete på högvarv medans derbimotorn har en jämnare styrka (drar självklart bra på högvarv också 2stroke power liksom) ;)
Helvete att få ut/in förgasaren...? Nja då är det värre på en Senda :P Men bort med tanken bara så är det ju busenkelt.

Att AM6-motorn drar mer på högvarv än Derbi-motorn stämmer ju inte nånstans. Det beror ju på hur cylindrarna är portade, och hur bra inställda/avstämda grejerna är.
Eller har du nån konkret fakta på att en AM6 skulle dra bättre?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
rräxen
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 oktober 2013, 17:50
Kontakt:

Inlägg av rräxen »

Ursäkta missförståndet!
Talar självklart för mig själv och mina upplevelser.
2 utav mina polare har derbimotor och enligt både mig och dem så har "min" moped mer kraft på högvarv än deras, medan deras är starkare på lite lägre varv.
Men som du sa, detta varierar ju självklart på hur de är portade och inställningen. :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Måste säga: akta dig för saker som har Derbis förhärdade boxram! Min Derbi har gett upp helt, och för att komma åt förgasaren och motorn så måste man lossa BÅDE oljetanken och bensintanken. Men motorn i sig själv är en dröm.
Väldigt lätt att skruva. Och sen dethär med att man kan kicka i växlarna med Derbi. Prövade köra en kompis Rieju och fick kärringstop. Tog förbaskat långe att komma på att AM6 inte går att kicka med växeln i :P
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Bulten123
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 24 juni 2013, 19:26

Inlägg av Bulten123 »

Vet hur det känns när ens moppe försvinner, hände en gång för mig när jag glömde att ta in min monkeybike. Jag tycker att du borde köra på en gammal hederlig Suzuki pv! Grymt rolig att köra och finns många reservdelar!
Det är inte lätt när det är svårt.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Lyssna inte på någon. Köp en Beta. 8)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Skriv svar