Ludix acc och toppfart problem.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

LeoLudix
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 3 oktober 2013, 16:23

Ludix acc och toppfart problem.

Inlägg av LeoLudix »

Som rubriken lyder har min ludix snake furious problem med både accet och toppfarten.
Jag har ett zx-r rör sportluft och dragen v bricka.
Men trots detta går den sämre en original, jag har provat allt, som vikter, kopplingsfjädrar men det vill inte bli bättre.
Den accar sämre en original och har en toppfart på 55 på rakstäcka.
Det är jätte konstigt, jag har pluggat ur röret och bytt till de gula fjädrarna man får med röret.
Jag har ingen aning om vad som kan vara fel, men när jag har typ 3/5 gas så går den i typ 30 sen när jag drar på 100% gas så typ hackar den lite fram eller asså det är svårt att förklara men den lixom vill typ inte varva ur? Jag har testat från 3,7g vikter upp till 6,7g och 6 verkar vara det som funkar bäst-
Behöver verkligen hjälp då jag lagt massa pengar på detta och så funkar det inte:( Tror ni att det kan vara att kopplingen slirar? Har även bytt ny rem.
Tack för alla svar, jag har en till tråd om detta men jag har inte fått några vetttiga svar så jag frågar igen och hoppas på att en ängel räddar min ludix :)
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Du måste byta upp dig i munstycke på förgasaren, ca 10 storlekar större
CPI SM
LeoLudix
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 3 oktober 2013, 16:23

Inlägg av LeoLudix »

glömde nämna att jag gjort det, plus att jag skruvat på luftskruven
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 maj 2013, 14:35

Inlägg av ivan97 »

Hur många storlekar? Såg att du har bytt till sportluft och då behöver du ännu större munstycke.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Skulle rekomendera att sätta på original luftburken igen till att börja med. Låter mer, drar mer, går inte att köra i regn etc. Sen blir det krångligare att ställa in den.

De gula fjädrarna brukar vara för mjuka, så att du köper ännu hårdare är en sak du borde göra. Fick med de gula till mitt Leovince men det är inte alltid att de hjälper då de är en aning för mjuka.

1. Original luftburk
2. Hårdare fjädrar
3. Ställ in förgasaren

Jag har själv en Ludix med:

Leovince TT
Gurtner Py-12 förgasare (68 munstycke tror jag)
7,5 grams vikter
Stage 6 medium fjädrar

Min slirar ingenting och den varvar ut som den skall.
LeoLudix
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 3 oktober 2013, 16:23

Inlägg av LeoLudix »

ok tack för svar, kanske ska utgå från den setupen du har om den funkar för dig lixom
LeoLudix
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 3 oktober 2013, 16:23

Inlägg av LeoLudix »

Men hur skulla kopplingsfjädrarna göra att min toppfart är kass? det känns helt fel i mitt huvud
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

LeoLudix skrev:Men hur skulla kopplingsfjädrarna göra att min toppfart är kass? det känns helt fel i mitt huvud
Kopplingsfjädrar bestämmer när kopplingen ska greppa, vilket kan leda till bättre acc men inte bättre toppfart
CPI SM
LeoLudix
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 3 oktober 2013, 16:23

Inlägg av LeoLudix »

men då är det ju inte kopplingsfjädrarna som gör att min toppfart suger,
Vad skulle detta kunna vara?
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

LeoLudix skrev:men då är det ju inte kopplingsfjädrarna som gör att min toppfart suger,
Vad skulle detta kunna vara?
fel bränsleblanding eller fel vikter. prova byt tändstift också!
Helt Räser
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

LeoLudix skrev:Men hur skulla kopplingsfjädrarna göra att min toppfart är kass? det känns helt fel i mitt huvud
Det var inte det jag menade. "Den accelererar sämre än original".

Detta menade jag med att kopplingen antagligen slirar, vilket har med för mjuka fjädrar att göra. Kopplingen greppar innan effekten ur avgassystemet kommer, vilket gör att kopplingen greppar innan effekten och sen är det en dötid mellan tills effekten kommer. Det är därför accelerationen kommer sent, om det nu va såhär du menade som jag antod.

Jag själv har testat med 8,5 gram ner till 4,75 gram. Jag upplevde att 7,5 grams vikterna fungerade bäst, över det så orkade den inte riktigt varva ut pga för tunga, men heller inte under då de är för lätta vilket i sin tur gör att den bara varvar på tok för mycket men det varken händer speciellt mycket eller orkar varva ur som den borde.

Men det känns som det borde vara något med förgasar inställningarna. Som jag sa, utgå från original luftburk, sedan bestyckar du om den.
Skriv svar