Blir fotad utan att veta varför, lagligt?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Blir fotad utan att veta varför, lagligt?

Inlägg av laxfanskap »

Hej
Idag var jag ute med kompisar som inte körde moppe så ja ställde min moppe i ett sånt där ''garage'' som dom brukar ha på bostadsområden, där det inte finns nån port utan bara ett tak. Jag o mina kompisar är en bit ifrån och vi bestämmer oss för att dra en bit bort så jag går bort för att hämta moppen, jag har på mej hjälmen och ska gå fram och starta den. Då kommer en kärring fram och ställer sej framför mej och börjar ta bild på mej. Jag frågar varför hon gör det men hon svara inte, jag fortsätter fråga medans hon tar fler kort och hon säger bara att nu har hon kort på mej och min hjälm. Efter cirka 10 bilder går hon in utan att säga nått och jag som har kraftig adhd behåller trots allt lugnet och åker därifrån. Hon har nu ett tiotal bilder på mej och jag vet inte äns varför. Det borde vell endå inte vara lagligt att ta massa bilder på mej utan att jag godkänner de och utan att ha ett skäl till det och inte äns berätta varför?
Om hon nu tycker jag parkerade fel eller vad det var hon blev sur på så kan hon vell säga till först och va trevlig? Vet inte vad den jävla haggan ska ha bilderna till men det känns ju som att det inte var till ett fotoalbum iaf....
Tack för svar!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

anmäll henne. nä men vad vill du få ut va det? nej det är inte lagligt då jag antar att det inte är i bevis syfte då du inte gjorde något olagligt?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

faktum är att det är lagligt :P Morsan är fotograf, hon berättade om lagarna för det. Man får fota vem man vill, hur mycket man vill, vart som helst, även om du säger nej. Det finns självklart ingen lag som säger så, men det finns ingen lag som säger att du inte får göra det heller, så det är upp till hur kärringen känner när hon fotar. Men hon får fota dig, så anmäler du det kommer inte ett piss hända :/
Bild
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

Fan va synd :( Det jag blir mest arg på är att hon tar bild på mej utan att berätta varför. Sen skulle hon säkert anmäla mej för nått o moppen är lite trimmad men de tror ja inte kommer hända nått med, men dock har det hänt mycket förr med polis osv inblandat så dom kommer säkert ta mej så fort dom får chansen och det ger ju kärringen dom nu...
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

laxfanskap skrev:Fan va synd :( Det jag blir mest arg på är att hon tar bild på mej utan att berätta varför. Sen skulle hon säkert anmäla mej för nått o moppen är lite trimmad men de tror ja inte kommer hända nått med, men dock har det hänt mycket förr med polis osv inblandat så dom kommer säkert ta mej så fort dom får chansen och det ger ju kärringen dom nu...
ställ dig och ta kort på henne



Asddfgf4

säkert? polisen klagade som fan när en kärring tog kort på mig osv och sa att det var hon som gjort fel

detta var dock när jag var på min tomt och på min balkong
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

Asddfgf4 skrev:faktum är att det är lagligt :P Morsan är fotograf, hon berättade om lagarna för det. Man får fota vem man vill, hur mycket man vill, vart som helst, även om du säger nej. Det finns självklart ingen lag som säger så, men det finns ingen lag som säger att du inte får göra det heller, så det är upp till hur kärringen känner när hon fotar. Men hon får fota dig, så anmäler du det kommer inte ett piss hända :/
Japp det är lagligt :) Vi hade någon föreläsning om detta. Alla trodde det var olagligt,men tjejen då som var fotograf sa att det var lagligt. Ganska förvånade alla blev haha.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

fast en bild på dig med din moppe och hjälm är inget jättebra bevis för trimmad moppe, haha ;) Du kan nog vara lugn :) Gå dit där hon bor och fråga henne varför hon tog fotografier av dig om du vill, och be henne att ta bort bilderna. Förhoppningsvis gör hon det :)
Bild
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

tycker inte att det känns så farligt om hon fick med moppen då polisen måste se mej köra för att kunna göra nått. Dock så fattade ja det endå som att hon ska anmäla mej för något och det känns ju lite sådär konstigt...
Eftersom jag är den enda i min stad som jag vet kör runt med sån hjälm och moppe så är ju risken större att polisen stoppar mej nästa gång dom ser mej om hon visar dom bilderna o säger att ja gjort nått....
Men tack för svar så får jag hoppas på det bästa bara :)
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Du får ta bilder på vem du vill på allmän plats, men om du är på ett ställe där det är fotoförbud så får du icke det, så om det var kameraförbud i garaget så får hon inte det, meb om det var allmän plats så klart du får och du kan inte göra ett piss åt det förutom att fråga varför. :) (Reserverar mig för eventuella stavfel då jag skriver från lur.)
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Re: Blir fotad utan att veta varför, lagligt?

Inlägg av Ekman »

laxfanskap skrev:så ja ställde min moppe i ett sånt där ''garage'' som dom brukar ha på bostadsområden, där det inte finns nån port utan bara ett tak.
Så du har inte tänkt på att någon kanske äger platserna i garaget?

Härmed förklarar jag dig till ett riktigt dvajj.
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Re: Blir fotad utan att veta varför, lagligt?

Inlägg av laxfanskap »

vicke xX SMT skrev:
laxfanskap skrev:så ja ställde min moppe i ett sånt där ''garage'' som dom brukar ha på bostadsområden, där det inte finns nån port utan bara ett tak.
Så du har inte tänkt på att någon kanske äger platserna i garaget?

Härmed förklarar jag dig till ett riktigt dvajj.
Stog inget om reserverade platser och ja ställde mej inte riktig inne, bara så mopeden inte syntes för massa små p12or som går fram o pillar hela tiden (ganska nära fritidsgården så dom går förbi där).
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Re: Blir fotad utan att veta varför, lagligt?

Inlägg av Ekman »

laxfanskap skrev:
vicke xX SMT skrev:
laxfanskap skrev:så ja ställde min moppe i ett sånt där ''garage'' som dom brukar ha på bostadsområden, där det inte finns nån port utan bara ett tak.
Så du har inte tänkt på att någon kanske äger platserna i garaget?

Härmed förklarar jag dig till ett riktigt dvajj.
Stog inget om reserverade platser och ja ställde mej inte riktig inne, bara så mopeden inte syntes för massa små p12or som går fram o pillar hela tiden (ganska nära fritidsgården så dom går förbi där).
Men du måste väl förstå att garaget är till för de som bor där?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

man får fota och filma vad man vill men inte lägga ut på nätet så ansikten synns om någon säger till de inte vill synnas.

Sedanså tror ju polisen bl.a i finland man inte får filma dem -.-

Och vafan ställer någon moppen under ert tak blir du ju sur...
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Re: Blir fotad utan att veta varför, lagligt?

Inlägg av tetesnubben »

vicke xX SMT skrev:
laxfanskap skrev:
vicke xX SMT skrev: Så du har inte tänkt på att någon kanske äger platserna i garaget?

Härmed förklarar jag dig till ett riktigt dvajj.
Stog inget om reserverade platser och ja ställde mej inte riktig inne, bara så mopeden inte syntes för massa små p12or som går fram o pillar hela tiden (ganska nära fritidsgården så dom går förbi där).
Men du måste väl förstå att garaget är till för de som bor där?


Men hon är ju fortfarande fett ramdom! Om någon skulle parkera på din tomt/parkering skulle väll du gå och säga att det är privat och att denne person inte kan stå där? Tror inte du skulle gå ut och börja fota personen utan att säga ett skit ;)

Ska hon skicka in till polisen att någon parkerar på privat mark? :lol:
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

det jag tycker va konstigt, de va ett sånt garage till lägenhetshus där de ee typ 20 garage på rak så tyckte inte de störde nån, sen va de ju konstigt att hon inte sa till utan bara tog kort ....
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Victorh skrev:man får fota och filma vad man vill men inte lägga ut på nätet så ansikten synns om någon säger till de inte vill synnas.

Sedanså tror ju polisen bl.a i finland man inte får filma dem -.-

Och vafan ställer någon moppen under ert tak blir du ju sur...
Fast det där stämmer inte, man får till och med publicera bilderna vart som helst, även om ansiktet visas SÅ LÄNGE det inte kan anses som kränkande mot den person som blir publicerad. Tar du bilder på någon stupfull, ranglande och halvnaken gammal gubbe och lägger ut på nätet så kanske det inte var det bästa att göra, men en bild på dig där du står med din moppe är inte kränkande, och därför får hon göra vafan hon vill med den bilden. :)
Bild
Axelito
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2012, 01:07

Inlägg av Axelito »

Asddfgf4 skrev:
Victorh skrev:man får fota och filma vad man vill men inte lägga ut på nätet så ansikten synns om någon säger till de inte vill synnas.

Sedanså tror ju polisen bl.a i finland man inte får filma dem -.-

Och vafan ställer någon moppen under ert tak blir du ju sur...
Fast det där stämmer inte, man får till och med publicera bilderna vart som helst, även om ansiktet visas SÅ LÄNGE det inte kan anses som kränkande mot den person som blir publicerad. Tar du bilder på någon stupfull, ranglande och halvnaken gammal gubbe och lägger ut på nätet så kanske det inte var det bästa att göra, men en bild på dig där du står med din moppe är inte kränkande, och därför får hon göra vafan hon vill med den bilden. :)
fast det beror väl på om han tycker att det är kränkande? Eftersom hon bara tog kort och inte sa något så kanske inte han är så glad för det? :wink:
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Axelito skrev:
Asddfgf4 skrev:
Victorh skrev:man får fota och filma vad man vill men inte lägga ut på nätet så ansikten synns om någon säger till de inte vill synnas.

Sedanså tror ju polisen bl.a i finland man inte får filma dem -.-

Och vafan ställer någon moppen under ert tak blir du ju sur...
Fast det där stämmer inte, man får till och med publicera bilderna vart som helst, även om ansiktet visas SÅ LÄNGE det inte kan anses som kränkande mot den person som blir publicerad. Tar du bilder på någon stupfull, ranglande och halvnaken gammal gubbe och lägger ut på nätet så kanske det inte var det bästa att göra, men en bild på dig där du står med din moppe är inte kränkande, och därför får hon göra vafan hon vill med den bilden. :)
fast det beror väl på om han tycker att det är kränkande? Eftersom hon bara tog kort och inte sa något så kanske inte han är så glad för det? :wink:
fast det är inte kränkande på det sättet. Du måste ha något form av argument lixom ;) Typ... "Det var kränkande eftersom jag inte hade några kläder på mig" etc...
Bild
Användarens profilbild
SliderLuddaNstuntguyslay
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 juni 2013, 22:36

Inlägg av SliderLuddaNstuntguyslay »

Hon tyckte säkert du var snygg :wink:
Slider -00
ZX-r
17,5
4g Dr. Pulley vikter
Gula fjädrar
Går som ett jävla spjut på bakan hueuheuhe / Knugen
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

''Det var kränkande för att jag inte fick tid att fixa en bra pose''
Nemen då vet jag att det tydligen är lagligt vilket är ganska dumt eftersom man behöver tillstånd för att få ha en övervakningskamera men man får gå runt och ta bilder på vem man vill och lägga upp de var man vill :roll:
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

laxfanskap skrev:''Det var kränkande för att jag inte fick tid att fixa en bra pose''
Nemen då vet jag att det tydligen är lagligt vilket är ganska dumt eftersom man behöver tillstånd för att få ha en övervakningskamera men man får gå runt och ta bilder på vem man vill och lägga upp de var man vill :roll:
haha, jo det är väldigt dumt, jag vet. Det du kan göra är, att om hon fotar dig igen, anmäla henne. För om man fotar någon random person är det okej, men om man fotar samma person flera gånger kan det ses som "samla information" om en viss individ, vilket är olagligt. Så kommer hon och fotar igen kan du säga till henne att om hon tar ett ända foto så kan du anmäla henne.
Bild
Skriv svar