Gaffel bottnar

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Melker2824
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 16 september 2013, 17:21

Gaffel bottnar

Inlägg av Melker2824 »

Har en slider med 13 tums däck och en annan gaffel, och den är för mjuk och bottnar lätt , kan man ställa in hur hård den ska vara? Eller få den längre eller nå?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

fyll på med tjockare olja bara
Senast redigerad av Persson97 den 6 oktober 2013, 15:14, redigerad totalt 1 gånger.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Melker2824
Elmoped
Inlägg: 91
Blev medlem: 16 september 2013, 17:21

Inlägg av Melker2824 »

Hur
Slider -00.

Det är inte lätt när det är svårt.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Du får kolla ifall du ens har någon olja i. Finns två tapp-pluggar i botten tror jag. Sen får du fylla på med ny, tjockare olja
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Gaffel bottnar

Inlägg av G-son »

Melker2824 skrev:...och en annan gaffel ... kan man ställa in hur hård den ska vara?
Hur ska vi kunna veta om något går justera om vi inte får veta vad det är för gaffel?

Hur som helst, gafflar för moppar är normalt sett inte justerbara på något vis, lite går påverka dämpningen genom att använda olika tjock olja men en stor del av hur den arbetar hänger på hur hårda fjädrarna är - mjuka fjädrar anpassade för lätt moppe & lätt förare kommer bottna lätt på en tung hoj/förare. Men om packboxarna läcker och oljan är borta funkar den ju inte bra oavsett hur "rätt" den är för hojen...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar