Sida 1 av 2

Rexxys R/T 70cc AM6. Crescent F50 Racer

Postat: 1 oktober 2013, 17:55
av Rexxy
I och med det nystartade TSR Race Team, startar jag en ny tråd enbart inriktat på min R/T hoj! Som ska byggas om till en renodlad tävlinghoj som ska köras på Dragrace och Topspeed!

Bild

Dagens Setup:
Motor: Minarelli AM6 - från en Rieju drac
Vev: Doppler Competition
Växellåda: AM6 original
Koppling: Original med MHR Fjädrar.
Tändning: PVL Analog Rotorsystem
Cylinder: Stage6 R/T 70cc
Bränsle: 98 oktan med Castrol Power1 2-taktsolja.
Insug: Hemmabyggt 29mm.
Förgasare: 28mm Stage6 R/T PWK
Reeds: Top Performance VForce3
Avgasrör: Casals RC2 avstämda rör för R/T 70cc

Övrigt:
Biltema växellådsolja, hemmabyggd ljuddämpare, hemmabyggda clip-on styren. Wheeliebar byggd av Hydraulikrör.

Chassi:
Ram: Crescent F50 ram
Hjul: Suzuki K50 framhjul och Yamaha Fs1 bakhjul.
Broms: Trumma bak och skivbroms fram
Kylare: Yamaha Aerox

Mål med denna hoj:
Nå en topphastighet på 140km/h+
Köra 201m på under 10 sekunder, och senare under 9.8
Piska Hilmersson
Piska Casal/HHR

Bästa Resultat Hittils
Topphastighet: 133km/h
201m Tid: 10.19
Bästa sluthastighet 201m: 102km/h



Trådstart den 1 oktober 2013

Hojen ser i dagsläget ut såhär;

Bild
Bild

Postat: 1 oktober 2013, 18:41
av HasSse666
KUL :)
Hoppas du når dina mål samt uppdaterar ofta!
Önskar jag kunde komma och titta på nåt lopp men ni tävlar ju så avsides... :wink:

Postat: 1 oktober 2013, 18:52
av Rexxy
HasSse666 skrev:KUL :)
Hoppas du når dina mål samt uppdaterar ofta!
Önskar jag kunde komma och titta på nåt lopp men ni tävlar ju så avsides... :wink:
Du som BOR för avsides. :wink:

Får se hur mycket update det blir nu under vintern. Min lada är inte direkt isolerad. :roll:

Om ni kollar in väggarna
Bild

Postat: 1 oktober 2013, 19:51
av Hilmersson
Kul att du inte ger dig i första taget, önskar dig all lycka till med att nå dina mål men kommer ändå göra allt för att ett av dom ej uppnås för jag ger mig inte häller! :)

Postat: 1 oktober 2013, 19:57
av Speedway
Riktigt roligt ! Hoppas den kommer gå uta helvete !

Postat: 1 oktober 2013, 20:35
av euroman
Dessa AM6 motorer går att få ur så sjukt mycket :D Har vart sugen i flera år på att bygga AM6 hoj på någon rolig ram man blir inte mindre sugen efter detta :D Känner att jag måste bygga klart dappen först ;) hoppas dina mål blir nådda!

Postat: 1 oktober 2013, 21:41
av rärox
Har vart otroligt intressant att följa dina andra projekt, det här ska bli grymt kul det med, lycka till!

Postat: 1 oktober 2013, 21:45
av Persson97
Vad är detta för hoj?
Aldrig sett den förut :lol:

Postat: 1 oktober 2013, 21:48
av potog
Persson97 skrev:Vad är detta för hoj?
Aldrig sett den förut :lol:
skojar du? eller är du seriös?
:lol:

Postat: 3 november 2013, 19:20
av Rexxy
Ska bara meddela att det går segt med byggande just nu. Då jag faktiskt skruvar i en lada utan värme, så sjunker suget att skruva samtidigt som temperaturen sjunker! Så det kommer inte bli update lika ofta som förut. :) Och sen är ju ändå säsongen slut nu!

Postat: 15 februari 2014, 23:09
av Rexxy
Snart dags för vår, med tävling i luften! Första tävlingen för mig blir på Aros Open i Västerås! Lördag 28/06. Så snart blir det att ta fram hojen och börja snygga till den!

Tyvärr kommer jag hålla kvar på detta stuk ett tag. Tid, pengar och intressebrist att modifiera den till en renodlat racehoj. Den ska iallafall lättas, men inga större modifikationer i utseendet!

Men 28 juni så syns vi på strippen! :wink:

Postat: 17 februari 2014, 20:44
av DEA!!
det är ju fan att Västerås ligger så långt bort.. (från mig räknat) :P

Postat: 5 juni 2014, 17:50
av Rexxy
Motorn nöp ju på frihamnen. Vevstakslagret hade skuret ihop, och av det hade det flugit rester in i cylinderloppet och mosat sönder kolven och förbränningsrummet. Cylindern klarade sig utan en skråma! Men kolven behöver jag en ny. Dock är B-kolven slut överallt i världen! Så jag får inte tag i en. :( Jag har en B-klassad cylinder.

Förbränningsrummet kunde jag rädda! Svarvade av det 2 tiondelar på klämspalten, så försvann allt "skit". Jag passade även på att svarva av lite på kanterna på tätningsytan. D.v.s sänka ner förbränningsrummet ännu mer i loppet. Det gör så att jag "måste" höja cylindern lite för att få rätt klämspalt igen. Och för er som inte förstår vad som är bra med det. Jo, jag får högre durationer på alla portar av det! Exakt vad jag landar på ska jag räkna ut sen när jag får kolven. Allt eftersom hur durationerna blir, ska jag fila i avgasporten för att få det där lilla extra!

Blocket har jag också masserat lite efter Lennarts ord. Jag har ju aldrig fördjupat mig så mycket i membranmotorer, men nu var det dags. Så det blev en rejält flödesportning ifrån membranet till spolkanalerna. Original var det riktat rätt ner i vevhuset! Nu ska det mesta åka rätt upp i spolkanalen! ;)

Vevpartiet då.. Barikit Competitionveven jag hade blev ju skrot. Så ny vev blev beställd på Twostroke-shoppen. Det blev en Stage6 Racing HPC vev! Även den med 18mm vevtapp, och det kändes mer rätt att välja en stage6 produkt då jag är riktigt nöjd med cylindern!

Men det fick jag äta upp när jag fick hem veven...!! Jag har alltid en vana att kolla upp saker så dom är friska. Började känna och klämma på veven och kände på vevstaken. Vad var det där? Kände jag ett glapp i vevstaken..? Jag måste känt fel. Känner mer noggrant och verkligen kollar upp det. Jo, fyfan. Det är glapp i vevstaken! På en helt jävla ny vev!

Veven ligger nu på posten för en återsändelse för reklamation. Hoppas det var en engångsföreteelse med glapp vevstake ifrån Stage6....

Postat: 5 juni 2014, 17:55
av Voltfax
rexxy fixa så att man ser bilderna

Postat: 5 juni 2014, 17:57
av Rexxy
Voltfax skrev:rexxy fixa så att man ser bilderna
Håller på med det nu. Imagehack börjar bara bli dummare och dummare. Nu raderar dom bilderna om man inte loggas in på över 90 dagar... (Och jag har väl ett 15 tal konton nu för att få gratismånader) :lol: :lol:

Vet någon en bra uppladdningssida där man kan ladda upp flera bilder samtidigt? :(

Postat: 5 juni 2014, 17:59
av LinkanTuning
Rexxy skrev:
Voltfax skrev:rexxy fixa så att man ser bilderna
Håller på med det nu. Imagehack börjar bara bli dummare och dummare. Nu raderar dom bilderna om man inte loggas in på över 90 dagar... (Och jag har väl ett 15 tal konton nu för att få gratismånader) :lol: :lol:
jag fick nog av imageshack till slut. allt skapande av nya konton etc… så nu använder jag imgur. Mycket bättre och gratis! :D

Postat: 5 juni 2014, 18:04
av Speedway
Använder även jag Imgur, mycket bättre!

Postat: 5 juni 2014, 18:08
av Rexxy
LinkanTuning skrev:
Rexxy skrev:
Voltfax skrev:rexxy fixa så att man ser bilderna
Håller på med det nu. Imagehack börjar bara bli dummare och dummare. Nu raderar dom bilderna om man inte loggas in på över 90 dagar... (Och jag har väl ett 15 tal konton nu för att få gratismånader) :lol: :lol:
jag fick nog av imageshack till slut. allt skapande av nya konton etc… så nu använder jag imgur. Mycket bättre och gratis! :D
Speedway skrev:Använder även jag Imgur, mycket bättre!
Ja, sidan verkar likna imagehack mycket! Så nu får vi se hur bra det blir! :)

Postat: 5 juni 2014, 19:55
av Persson97
Speedway skrev:Använder även jag Imgur, mycket bättre!
Kan inte mer än o hålla med.. Använder det jag med :)

Postat: 5 juni 2014, 20:47
av Sebbe-Tuning
HPC!!! Det gillas...tar efter mig :roll: hahaha

Fan blev nästan rädd nu för att min har glapp..jag tittade inte efter det :(

Postat: 6 juni 2014, 09:04
av Rexxy
Här har det gått varmt..

Bild


Och sen en sönderbankad kolv!

Bild


Lite bild på AM6 R/T blocket. Man ser lite av min fina flödesputsning ifrån membrankorgen. ;)

Bild

Postat: 10 juni 2014, 20:47
av euroman
Detta kommer ju bli hur häftigt som helst ju :D

Postat: 10 juni 2014, 22:23
av Sebbe-Tuning
De var ju inte direkt mycke anläggningsyta kvar...hur fan håller de där tätt?

Postat: 10 juni 2014, 22:45
av Rexxy
Sebbe-Tuning skrev:De var ju inte direkt mycke anläggningsyta kvar...hur fan håller de där tätt?
Funkar ju tydligen. ;) Minst 1-2mm för att det ska vara tätt!

Postat: 13 juni 2014, 17:51
av Rexxy
Sådär, nya prylar till R/T AM6:an. Blev en Dopplervev istället. "Ska" tåla 18.000rpm. Nya packboxar, samt SKF ramlager. :)

Bild

Postat: 13 juni 2014, 18:51
av Persson97
Härligt! Jobba på nu! :)

Postat: 13 juni 2014, 19:33
av JohanK
Ser ju betydligt seriösare ut än veven från Barikit, hoppas den funkar lika bra som den ser ut.

Postat: 13 juni 2014, 21:39
av Ossian
Men är det verkligen bara varven som är det viktiga för vad veven tåler? Jag menar, den där hade ju inte hållt i någon stor diesel på flera hundra hästar men bara 1500 varv?

Eller är det just varvtåligheten som är det kritiska och att de klarar resten av krafterna ändå? :) hoppas du förstår hur jag menar :D

Postat: 13 juni 2014, 21:48
av Rexxy
Ossian skrev:Men är det verkligen bara varven som är det viktiga för vad veven tåler? Jag menar, den där hade ju inte hållt i någon stor diesel på flera hundra hästar men bara 1500 varv?

Eller är det just varvtåligheten som är det kritiska och att de klarar resten av krafterna ändå? :) hoppas du förstår hur jag menar :D
Klarar den mer varv, tycker jag den automatiskt borde ha grövre och bättre grejer.

Postat: 5 augusti 2014, 17:52
av DEA!!
Körs sm i år? :)

Postat: 5 augusti 2014, 20:27
av Rexxy
DEA!! skrev:Körs sm i år? :)
Nä, jag prioriterar Sendan nu! För jag måste göra det som jag tycker är kul för stunden. Samt att jag inte gillar att stressa ihop skiten. Kan jag inte göra det i lugn och ro - får det vara!

Postat: 15 november 2014, 12:43
av moddlaren
doppler :lol: :lol: :lol: :lol:

en sådan ligger på min bänk den vred skinkorna 4 tiondelar o böjde vevtappen 2 tiondelar med Hebo redrevolution cylindern , samma sylle slet ut en metrakit prorace vev :shock:

barikit vevarna är samma som airsals, och håller väldigt bra.

Postat: 15 november 2014, 13:19
av Rexxy
moddlaren skrev:doppler :lol: :lol: :lol: :lol:

en sådan ligger på min bänk den vred skinkorna 4 tiondelar o böjde vevtappen 2 tiondelar med Hebo redrevolution cylindern , samma sylle slet ut en metrakit prorace vev :shock:

barikit vevarna är samma som airsals, och håller väldigt bra.
Funkar bra för Hilmersson en hel racesäsong utan problem, så då håller det nog bra för mig! ;D

Min vevstake på barikitveven sa ju upp sig, gick för varmt konstigt nog. Vilket jag inte fattade varför. :)

Postat: 15 november 2014, 19:25
av Hilmersson
moddlaren skrev:doppler :lol: :lol: :lol: :lol:

en sådan ligger på min bänk den vred skinkorna 4 tiondelar o böjde vevtappen 2 tiondelar med Hebo redrevolution cylindern , samma sylle slet ut en metrakit prorace vev :shock:

barikit vevarna är samma som airsals, och håller väldigt bra.
Funkar utmärkt, kört 8 race med den samt tuktat i bänk och hårt på gata, varit monterad i två olika motorer och kollat balansen därimellan som för övrigt var perfekt så den håller sig rak. Detta med en cylinder som bör leverera minst lika mycket effekt som din. Har även hört om flera som varit nöjda med doppler veven.

Kan med andra ord bara tala bra om den, tror även barikt, och metrakit funkar minst lika bra om man håller koll på sina grejer förutsett att vi inte jobbar med måndagsexemplar. :)

Postat: 15 november 2014, 19:38
av moddlaren
naturligtvis kan det vara måndags exemplar absolut finns dessa bland mass producerade vevar, titta bara på airsal vissa cylindrar håller hur bra som helst andra tål knappt att sätta kolven i.

så doppler håller säkert lika bra var bara tvungen att kivas lite :lol:

mvh