Bultaco astro, okänt fel

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Bultaco astro, okänt fel

Inlägg av Pantad »

Tjäna alla moppepojkar. Jag har fått ett riktigt mysigt problem som jag ej kan lösa själv.
Ska dra en kort historia lång.
Moppen börjar en kväll vara lite kraftlös och seg än vanligt. Morgonen därefter kvarstår problemet när jag kör till skolan fast värre. Tar nån runda under skoltid och moppen blir segare och ännu mer kraftlös. Kör hem, moppen toppar nu 50 och effektkurvan existerar ej. Tar ytterligare en runda, ännu värre. Glykolen va väck, satte på en ny topplockspackning.
Ingen skillnad, toppen ligger på 35 nu och han orkar inte dra mig upp för minsta backen med 13/70 drevning. Moppen hackar nu också nått väldigt när varvet kommer till den föredetta effektkurva. Vad gör jag nu? Jo jag sotar ur röret, kollar cylindern och kolven, rengör min 19mm förgasare, testar med en 14 som jag hade innan, kollar sprickor i insuget + gummit, sprutar startgas runt om förgasaren o hela motorn i princip, byter tändstift. O de händer inte ett piss! Cylindern va najs, kolven plus ringar likaså, förgasaren ren o hel, 14mm va samma som med 19mm, reagerade inte på startgasen när jag letade efter tjuvluft, inge skillnad med nytt tändstift och sota ur röret hjälpte inte heller. Jag går back på skiten och snart åker jag till återvinningscentralen o dumpar skiten i brännbart.
Bör tilläggas: moppen går som vanligt på tomgång. Den går också på shocken. Setupen är mkthrower, 19mm förgasare, org cylinder, 13/70 drev o org luftburk.
Gick bra innan. Årsmodell 01, 650mil.
Säkerligen glömt nått men bomba mig med möjliga fel för jag hittar verkligen ingenting! Tack på förhand, peace out.
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

har du kollat luftfiltret? ;)
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bytt tändstift?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

Nejfan! Lär få ett mentalt anfall om det är det nått så enkelt... Men borde den verkligen hacka så kraftigt som den gör nu över ett skitigt luftfilter? Har testat o lossa lite på slangen till luftburken utan resultat.
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

Ja, har bytt till ett helt nytt tändstift.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Minska gnistgapet till 0,4-0,5mm och se om det blir nån skillnad.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Kolla hur luftfiltret ser ut.
har du bytt bränsle sen den börja gå dåligt?

En sak jag kan tänka mig att är att bensinfiltret i tanken har skitat ihop sig helt så du knappt har något flöde.
Bild
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

Har slangat skiten o hällt på ny, okej, ska kolla filtret i bensintanken, aldrig gjort det så det kan låta sannolikt.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Pantad skrev:Lär få ett mentalt anfall om det är det nått så enkelt...
Sannorligt att något av filtrerna som är igentäppta.

I know that feel bro...
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

tacopaj skrev:
Pantad skrev:Lär få ett mentalt anfall om det är det nått så enkelt...
Sannorligt att något av filtrerna som är igentäppta.

I know that feel bro...
Ja fyfan om de e filtret, blir nästan besviken då
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

har du kollat hur reedsen ser ut? :) Om dom börjar bli kassa så kan moppen bete sig konstigt så fort du gasar. Kolla även alla munstycken etc i förgasaren så dom inte börjar skruva ut sig, det hände för mig och då sabbade moppen helt och hållet när man gasade :P
Bild
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

Asddfgf4 skrev:har du kollat hur reedsen ser ut? :) Om dom börjar bli kassa så kan moppen bete sig konstigt så fort du gasar. Kolla även alla munstycken etc i förgasaren så dom inte börjar skruva ut sig, det hände för mig och då sabbade moppen helt och hållet när man gasade :P
Nej du. Den jävlans förgasare är perfekt inklusive dess munstycken, har skannat varje molekyl i den. Reedsen hmmm okej! Tackar
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

kan vara så eftersom det är kallare nu vilket gör så moppen får mer luft
eller ja finns mer syre i luften så får den mer syre än bensin så testa gå upp någon storlek i munstycke och kolla om problemet återstår :D
Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Thoz3 skrev:kan vara så eftersom det är kallare nu vilket gör så moppen får mer luft
eller ja finns mer syre i luften så får den mer syre än bensin så testa gå upp någon storlek i munstycke och kolla om problemet återstår :D
Fel. Kall luft innehåller mindre syre, alltså bör luftskruven skruvas ut för att motorn ska få tillräckligt med syre.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

tacopaj skrev:Fel. Kall luft innehåller mindre syre, alltså bör luftskruven skruvas ut för att motorn ska få tillräckligt med syre.
Luftens volym minskar när temperaturen, och därmed innehåller den fler syremolekyler i samma volym vintertid.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

https://www.youtube.com/watch?v=b44Tf3Rn0a4

Där har ni skiten ^
Efter jag rensat filtrerna, ingen förbättring. Moppejäveln orkar inte ens på ettan nu, knappt om jag leder den. På Torsdag blir det verkstan med professionell hjälp, om någon här fortfarande inte vet vad felet kan vara.
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Det enda jag kan tänka mig är tändningsfel. Bensin och cylinderkit verkar vara ok. Däremot vet jag inte vad symptomen är om tändningen börjar ge sig, men kan tänka mig att den vägrar gå upp i varv om t.ex tändplattan är slut, eller cdin. Du kan ju typ låna en kompis cdi och prova, bara för sakens skull.
Bild
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

förgasaren perfekt inställd?
Reedsen hela?
isåfall låter det som tändningsfel.
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

Lånade en CDI av en kompis, samma.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Plocka av avgasröret och se hur den reagerar utan det. (Hörselskydd rekommenderas.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

samma hände min kompis. var avbrott i tändspolen. testa med någon annans tändspole
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Skriv svar