Kör med detta: http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe ... onkit.htmlMrAndersson skrev:Skulle tro att du har en spänningsregulator som justerar hur mycket det ska matas ut från generatorn.
En fuling skulle ju vara och dra om elen från generatorn direkt till lampan, då med en annan spänningsregulator som till låter en högre spänning.
Tror inte heller du kommer kunna köra med Xenon fullt ut, då de har en mycket högre startspäning.
Vilket kitt är det du kör med?
Tack för svar. Aha, det förklarar saken. Så hälften av effekten från spolen/generatorn går direkt till lampan som växelström och resten till batteriet. Driftsströmmen enl. spec i inlägg ovan är 3,2A så nära 40W då.Erik_ skrev:Originalmatningen till strålkastaren ger växelström till lampan, det är därför reläet inte fungerar som det ska med ström därifrån.
Att du drar ur batteriet är nog rätt naturligt, generatorn är inte allt för kraftig och om jag inte misstar mig sköts batteriladdningen med halvvågslikriktning. Det innebär att man bara kan få ut (knappt) halva generatorkapaciteten till batteriet, och det blir för lite. Dessutom drar ett "35W" xenonkit närmre 42W - själva lampan får 35W men elektroniken i ballasten gör av med runt 20% till.
Har själv hållit på med en del xenonkonverteringsexperiment på en Derbi Senda. På den kom jag fram till att även med en helvågslikriktare (ger nästan all generatorkapacitet till batteriet) skulle jag nätt och jämnt ha tillräckligt mycket ström till att driva xenonkitet, baklyse m.m. vid 5-6000rpm som jag normalt åker på. Det ger alldeles för liten säkerhetsmarginal eftersom xenon slocknar tvärt när spänningen sjunkit för lågt - om jag hade kört ett tag på lite för lågt varvtal eller om t.ex. bromsljuset hängt sig och lyst hela tiden skulle det tömma batteriet och helt plötsligt slocknar strålkastaren. Ett bra sätt att åka av vägen om det händer nattetid...
Nej, hälften av effekten finns tillgänglig efter halvvågslikriktning (eftersom det bara släpper fram den hälft av växelströmmen som går åt "rätt" håll), medan man har full effekt tillgänglig i växelströmmen.mmar2087 skrev:Så hälften av effekten från spolen/generatorn går direkt till lampan som växelström och resten till batteriet.
...
Går det att bygga om från halv till helvåg så all ström går till att ladda? Alternativt sätta ytterligare en regulator så att det blir likriktning även på matningen till strålkastaren.
Nej, hälften av effekten finns tillgänglig efter halvvågslikriktning (eftersom det bara släpper fram den hälft av växelströmmen som går åt "rätt" håll), medan man har full effekt tillgänglig i växelströmmen.mmar2087 skrev:Så hälften av effekten från spolen/generatorn går direkt till lampan som växelström och resten till batteriet.
...
Går det att bygga om från halv till helvåg så all ström går till att ladda? Alternativt sätta ytterligare en regulator så att det blir likriktning även på matningen till strålkastaren.