Xenon på Baotian Classic, spänningsproblem

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
mmar2087
Elmoped

Xenon på Baotian Classic, spänningsproblem

Inlägg av mmar2087 »

Hej.
Tänkte konvertera framlyset till Xenon då jag åker mest på mörka skogsvägar så här års. Har skaffat ett Bi-xenon kit där ett relä höjer och sänker ljusbilden när man växlar med hel-/halvljusknappen.

Första problemet:
Ballasten kopplas direkt mot batteriet och reläet som höjer/sänker kopplas till utgående kablar från hel/halvljuskontakt. När jag aktiverar surrar det bara i reläet. Mäter spänningen och den är ca 11,5V?? Kontrollmäter på batteriet och där är det 12,5V. Är spänningen till hel/halvljus nedjusterad på något sätt?

Andra problemet:
Nu gör jag en fuling och kopplar om så att strömmen som matar parkeringsljuset även matar hel/halvljus (kontakten vid gashandtaget). Detta innebär nu att jag kan aktivera ljuset utan att motorn är på. Dessutom är det "full" spänning här. Nu tänds xenonljuset och ljusregleringen fungerar även den ok när reläet fick över 12v.
Men när jag nu mäter spänningen på batteriet så sjunker det totalt sett under 12v. Testar att starta mopeden och varva, men spänningen ligger kvar straxt under 12v. Släcker jag xenon och stannar på parkeringsljus så stiger spänning till ca 12,4V. Släcker jag alla ljus så går det upp till 12,8-13v. Kör jag med denna lösning kommer jag alltså dränera batteriet när ljuset är tänt.

Xenon är 35W lika som standard glödlampa.
Trodde att min gamla classic skulle klara xenon med motsvarande effekt, men det verkar inte så.

Någon som har en bra idé
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Skulle tro att du har en spänningsregulator som justerar hur mycket det ska matas ut från generatorn.
En fuling skulle ju vara och dra om elen från generatorn direkt till lampan, då med en annan spänningsregulator som till låter en högre spänning.

Tror inte heller du kommer kunna köra med Xenon fullt ut, då de har en mycket högre startspäning.

Vilket kitt är det du kör med?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Originalmatningen till strålkastaren ger växelström till lampan, det är därför reläet inte fungerar som det ska med ström därifrån.

Att du drar ur batteriet är nog rätt naturligt, generatorn är inte allt för kraftig och om jag inte misstar mig sköts batteriladdningen med halvvågslikriktning. Det innebär att man bara kan få ut (knappt) halva generatorkapaciteten till batteriet, och det blir för lite. Dessutom drar ett "35W" xenonkit närmre 42W - själva lampan får 35W men elektroniken i ballasten gör av med runt 20% till.

Har själv hållit på med en del xenonkonverteringsexperiment på en Derbi Senda. På den kom jag fram till att även med en helvågslikriktare (ger nästan all generatorkapacitet till batteriet) skulle jag nätt och jämnt ha tillräckligt mycket ström till att driva xenonkitet, baklyse m.m. vid 5-6000rpm som jag normalt åker på. Det ger alldeles för liten säkerhetsmarginal eftersom xenon slocknar tvärt när spänningen sjunkit för lågt - om jag hade kört ett tag på lite för lågt varvtal eller om t.ex. bromsljuset hängt sig och lyst hela tiden skulle det tömma batteriet och helt plötsligt slocknar strålkastaren. Ett bra sätt att åka av vägen om det händer nattetid...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Originalmatningen till strålkastaren ger växelström till lampan, det är därför reläet inte fungerar som det ska med ström därifrån.

Att du drar ur batteriet är nog rätt naturligt, generatorn är inte allt för kraftig och om jag inte misstar mig sköts batteriladdningen med halvvågslikriktning. Det innebär att man bara kan få ut (knappt) halva generatorkapaciteten till batteriet, och det blir för lite. Dessutom drar ett "35W" xenonkit närmre 42W - själva lampan får 35W men elektroniken i ballasten gör av med runt 20% till.

Har själv hållit på med en del xenonkonverteringsexperiment på en Derbi Senda. På den kom jag fram till att även med en helvågslikriktare (ger nästan all generatorkapacitet till batteriet) skulle jag nätt och jämnt ha tillräckligt mycket ström till att driva xenonkitet, baklyse m.m. vid 5-6000rpm som jag normalt åker på. Det ger alldeles för liten säkerhetsmarginal eftersom xenon slocknar tvärt när spänningen sjunkit för lågt - om jag hade kört ett tag på lite för lågt varvtal eller om t.ex. bromsljuset hängt sig och lyst hela tiden skulle det tömma batteriet och helt plötsligt slocknar strålkastaren. Ett bra sätt att åka av vägen om det händer nattetid...
mmar2087
Elmoped

Inlägg av mmar2087 »

MrAndersson skrev:Skulle tro att du har en spänningsregulator som justerar hur mycket det ska matas ut från generatorn.
En fuling skulle ju vara och dra om elen från generatorn direkt till lampan, då med en annan spänningsregulator som till låter en högre spänning.

Tror inte heller du kommer kunna köra med Xenon fullt ut, då de har en mycket högre startspäning.

Vilket kitt är det du kör med?
Kör med detta: http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe ... onkit.html

Har dock konstaterat att batteriet inte är som det skall. Kopplade tillbaka gamla lampan och satte på laddning, men det orkar bara dra startmotorn några sekunder.

Startspänningen löser ju ballasten, men däremot är ju startströmmen högre. Dock verkar det fungera och lyset startar upp och lyser som det skall.
mmar2087
Elmoped

Inlägg av mmar2087 »

Erik_ skrev:Originalmatningen till strålkastaren ger växelström till lampan, det är därför reläet inte fungerar som det ska med ström därifrån.

Tack för svar. Aha, det förklarar saken. Så hälften av effekten från spolen/generatorn går direkt till lampan som växelström och resten till batteriet. Driftsströmmen enl. spec i inlägg ovan är 3,2A så nära 40W då.

Batteriet verkar inte vara som det skall då jag satt på laddning över natt men det strömmen räckte inte att starta med på morgonen. Endast några sekunder på startmotorn.

Däremot har jag kört 5 mil med xenon tänt, varav jag stannade på halva sträckan och fick kicka igång p.g.a. låg spänning i batteri. På hemvägen lös dock xenonlampan hela tiden trots obefintlig kräm i batteriet.

Går det att bygga om från halv till helvåg så all ström går till att ladda? Alternativt sätta ytterligare en regulator så att det blir likriktning även på matningen till strålkastaren. Vill ju inte kasta in handuken redan. Det är ju inte såå stor skillnad mellan ordinarie 35w och 40w för Xenon.

Tacksam för er input!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Undvik dubbelposter!

Skulle nog mejla eller ringa ÅF om jag vore du, och snacka med dom.
Fö. kom ihåg att när du går upp i ampere tal så är inte 0,5 kvadrat tillräckligt längre, byt kablar där du matar ut mer ampere för och minska brandrisken!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

mmar2087 skrev:Så hälften av effekten från spolen/generatorn går direkt till lampan som växelström och resten till batteriet.
...
Går det att bygga om från halv till helvåg så all ström går till att ladda? Alternativt sätta ytterligare en regulator så att det blir likriktning även på matningen till strålkastaren.
Nej, hälften av effekten finns tillgänglig efter halvvågslikriktning (eftersom det bara släpper fram den hälft av växelströmmen som går åt "rätt" håll), medan man har full effekt tillgänglig i växelströmmen.

Ja, det är möjligt att helvågslikrikta alltihop, men det kan vara lite pyssligt att få till det (och att räkna ut hur man ska koppla). En av utmaningarna är att lindningen i generatorn sannolikt är jordad i ena änden, och man kan inte jorda strömmen både före och efter likriktaren - det ena eller det andra är okej men bägge samtidigt ger kortslutning. Och t.ex. startmotorn är jordad direkt i motorblocket, det gör att man måste användna jordningen endast på likströmssidan = generatorn behöver sannolikt modifieras. Men visst, kan man göra det, använda en helvågsliktiktande regulator och modifiera det som behövs i systemet i övrigt, då kan det gå.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

mmar2087 skrev:Så hälften av effekten från spolen/generatorn går direkt till lampan som växelström och resten till batteriet.
...
Går det att bygga om från halv till helvåg så all ström går till att ladda? Alternativt sätta ytterligare en regulator så att det blir likriktning även på matningen till strålkastaren.
Nej, hälften av effekten finns tillgänglig efter halvvågslikriktning (eftersom det bara släpper fram den hälft av växelströmmen som går åt "rätt" håll), medan man har full effekt tillgänglig i växelströmmen.

Ja, det är möjligt att helvågslikrikta alltihop, men det kan vara lite pyssligt att få till det (och att räkna ut hur man ska koppla). En av utmaningarna är att lindningen i generatorn sannolikt är jordad i ena änden, och man kan inte jorda strömmen både före och efter likriktaren - det ena eller det andra är okej men bägge samtidigt ger kortslutning. Och t.ex. startmotorn är jordad direkt i motorblocket, det gör att man måste användna jordningen endast på likströmssidan = generatorn behöver sannolikt modifieras. Men visst, kan man göra det, använda en helvågsliktiktande regulator och modifiera det som behövs i systemet i övrigt, då kan det gå.
Skriv svar