Dubbla bromsok stunt

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Dubbla bromsok stunt

Inlägg av plankan »

Hejsan! Har nyligen börjat stunta på min Beta, kan för tillfället bara få upp den på bakhjulet en kortare stund. Den är helt original, och jag tänkte höra med er om det är värt det att skaffa dubbla bromsok så att man har bakbromsen vid kopplingen. Vissa säger ju att det är ett måste men jag vet inte riktigt, vad tycker ni? är det viktigt?
Tacksam för svar! :D
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

Vad skulle du tycka var skönast? Bromsa med foten eller handen vid kopplingen? Skulle jag haft en växlad moppe och stuntat med hade jag helt klart haft dubbla bromsar :)
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Inlägg av plankan »

ROBBAN_Derbi skrev:Vad skulle du tycka var skönast? Bromsa med foten eller handen vid kopplingen? Skulle jag haft en växlad moppe och stuntat med hade jag helt klart haft dubbla bromsar :)
Grejen är ju att det är ju fan helt jävla omöjligt att bromsa med bakbroms när man är uppe på bakhjulet, förstår dock inte riktigt varför man behöver använda bakbromsen? för att inte slå över?
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

plankan skrev:
ROBBAN_Derbi skrev:Vad skulle du tycka var skönast? Bromsa med foten eller handen vid kopplingen? Skulle jag haft en växlad moppe och stuntat med hade jag helt klart haft dubbla bromsar :)
Grejen är ju att det är ju fan helt jävla omöjligt att bromsa med bakbroms när man är uppe på bakhjulet, förstår dock inte riktigt varför man behöver använda bakbromsen? för att inte slå över?

När du håller på att gå över, eller när du vill hitta tillbaka till balanspunkten.
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Inlägg av plankan »

ROBBAN_Derbi skrev:
plankan skrev:
ROBBAN_Derbi skrev:Vad skulle du tycka var skönast? Bromsa med foten eller handen vid kopplingen? Skulle jag haft en växlad moppe och stuntat med hade jag helt klart haft dubbla bromsar :)
Grejen är ju att det är ju fan helt jävla omöjligt att bromsa med bakbroms när man är uppe på bakhjulet, förstår dock inte riktigt varför man behöver använda bakbromsen? för att inte slå över?

När du håller på att gå över, eller när du vill hitta tillbaka till balanspunkten.


Så det är alltså ett måste att lära sig använda bakbromsen?
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

plankan skrev:
ROBBAN_Derbi skrev:
plankan skrev: Grejen är ju att det är ju fan helt jävla omöjligt att bromsa med bakbroms när man är uppe på bakhjulet, förstår dock inte riktigt varför man behöver använda bakbromsen? för att inte slå över?

När du håller på att gå över, eller när du vill hitta tillbaka till balanspunkten.


Så det är alltså ett måste att lära sig använda bakbromsen?
När jag började öva bakhjul för 1 år sen så börja jag försöka "bli vän" med bromsen, så man inte drog över.
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
SliderLuddaNstuntguyslay
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 14 juni 2013, 22:36

Inlägg av SliderLuddaNstuntguyslay »

Grejen är ju att det är ju fan helt jävla omöjligt att bromsa med bakbroms när man är uppe på bakhjulet, förstår dock inte riktigt varför man behöver använda bakbromsen? för att inte slå över?[/quote]
Förstår du itne varför man behöver använda bakbromsen så borde du fan inte köra på ett hjul...
Slider -00
ZX-r
17,5
4g Dr. Pulley vikter
Gula fjädrar
Går som ett jävla spjut på bakan hueuheuhe / Knugen
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Inlägg av plankan »

SliderLuddaNstuntguyslay skrev:Grejen är ju att det är ju fan helt jävla omöjligt att bromsa med bakbroms när man är uppe på bakhjulet, förstår dock inte riktigt varför man behöver använda bakbromsen? för att inte slå över?
Förstår du itne varför man behöver använda bakbromsen så borde du fan inte köra på ett hjul...[/quote]

Jag har aldrig slagit över när jag kört på bakhjulet utan använt min kropp till att luta mig fram o bak istället och därför ville jag veta om någon annan gjorde som jag eller helt enkelt inte använde bakbromsen, så lek inte så jävla överlägsen, ville bara ha lite svar. Riktigt jävla tråkigt när folk som du är dryga och otrevliga på forumet.
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Xaxiz
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 januari 2013, 07:08
Ort: Varberg

Inlägg av Xaxiz »

Det är en vanesak, fortsätt bara träna på att bromsa med foten så lär du dig snart. :wink:
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

plankan skrev:
SliderLuddaNstuntguyslay skrev:Grejen är ju att det är ju fan helt jävla omöjligt att bromsa med bakbroms när man är uppe på bakhjulet, förstår dock inte riktigt varför man behöver använda bakbromsen? för att inte slå över?
Förstår du itne varför man behöver använda bakbromsen så borde du fan inte köra på ett hjul...
Jag har aldrig slagit över när jag kört på bakhjulet utan använt min kropp till att luta mig fram o bak istället och därför ville jag veta om någon annan gjorde som jag eller helt enkelt inte använde bakbromsen, så lek inte så jävla överlägsen, ville bara ha lite svar. Riktigt jävla tråkigt när folk som du är dryga och otrevliga på forumet.[/quote]

När man kör riktigt långsamt på bakhjulet räcker det inte alltid med att använda kroppen, då äre det skönt att ha bromsen till hjälp.
Helt Räser
Användarens profilbild
tobbepihl
Svårstartad skrothög
Inlägg: 178
Blev medlem: 22 oktober 2010, 17:36
Kontakt:

Inlägg av tobbepihl »

Jag stuntar också och det är ju klar att man andvänder bakbromsen! jag tror inte att du är så duktig på att stunta SliderLudda efter som du säger att det är omöjligt att andvända bakbromsen haha :lol:
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Klart det går utan broms, jag brukar köra utan broms när jag kör sittandes och använda mig av pumpgas mer då. Så visst går det utan broms, istället för att om du hade haft broms och bromsat så du kommer till balanspunkten så gasar du till balanspunkten istället. Kan vara lite svårt i början kanske men tycker du ska lära dig med broms, ha känsla när du trycker på den, det är inte bara att trycka in full bromsverkan utan du får vara lite försiktig med fingrarna foten. Lycka till :)
Användarens profilbild
Roxxen99
Avstängd
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 juni 2013, 22:12
Ort: Norrlandsskogarna

Inlägg av Roxxen99 »

tobbepihl skrev:Jag stuntar också och det är ju klar att man andvänder bakbromsen! jag tror inte att du är så duktig på att stunta SliderLudda efter som du säger att det är omöjligt att andvända bakbromsen haha :lol:
Han skrev ju dock att man inte borde köra på ett hjul om man inte förstod varför man skulle använda bakbromsen. Så jag antar att han menar att man ska använda bakbromsen och att han gör det också.
Yamaha Aerox -01
Leovince ZX
Dragen plugg
V-ringen dragen
78 km/h enligt GPS.

Rieju Drac -98
Dragen plugg
Drevad
72,3 km/h enligt GPS.
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Inlägg av tetesnubben »

När du stegrar är bakbromsen din bästa vän ;) När du lärt dig stegra så kommer du inte använda bromsen så mycket som man brukar göra i början, men den är bra som en back up ifall du skulle gå över balanspunkten å inte hinna gå tillbaka med vikten. Har du inte broms i de läget är det kört :roll: Fungerar ju med fotbroms men jag föredrar hamdbroms men är väll smak sak ;) Dock tycker jag det är värt med handbroms då du inte kanske alltid stegrar med foten på pinnen, t.ex då du kanske sträcker ut benet för balans eller vill stegra stående med föterna på sadeln etc etc :)
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 499
Blev medlem: 15 september 2011, 17:43
Ort: vallåkra

Inlägg av Hugge66 »

köp aerox pump och slang och fäst på gammla oket till fotbromsen och testa vilket du tycker är skönast , tycker själv fotbroms är skönast men när du väll kan köra bakhjulet behövder du inte använda bromsen (när du kör rakt fram) så bara träna träna !
Skriv svar