Accelerations problem Slider

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 april 2012, 19:07

Accelerations problem Slider

Inlägg av Pontus.g »

Tjena tsr!

Har lite problem med min slider.
För cirka 3 veckor sedan så märkte jag att accet bara började bli dåligt. Jag hade inte rört något utan de bara hände.
Den hade knappt ingen kraft alls på bakhjulet och åker i stortsett ner så fort den får möjligt om man inte tar i en del. Tänkte att den antagligen var lite sur eller liknade. Gjorde rent luftfiltret, kollade även om de var för mycket bensin i flöttören som kanske gjort att den var sur. Inget av det hjälpte tyvärr.
När de väl hände så hade moppen denna setupen:

Uppluggat rör o luftburk
5 grams vikter
Medium kopplingsfjädrar
Vit tryckfjäder
88 munstycke/ (kanske verkar lite för urpluggad luftburk men den gick fint på det)

Tänkte jag skulle kolla om det var fel på röret, att olja hade fastnat i de o täppt igen. Men de var det inte heller. Eftersom jag hade av röret och ändå tänkte slänga på mitt zx så gjorde jag det. Ställde då självklart in den efter röret.

Setup just nu:
Zx
4 grams vikter
92 munstycke
(Samma tryck o kopplingafjädrar)

Samma problem kvarstår fortfortfarande. Accet är fortfarande väldigt segt, den går inte alls lika lätt på bakhjulet utan den vill bara ner inprincip. Samma som innan alltså.
Menade inte att problemet skulle försvinna när jag bytte rör osv. Menar bara att de inte gjort de värre eller likanade utan samma symtom. Moppen går klart upp på bakhjulet men de känns som att något stryper av accet så att dem bara vill ner igen liksom.
Eftersom att den inte alls har lika mycket kraft som den hade för cirka 1 månad sedan. VÄRT ATT NÄMNA är att toppfarten är den samma! Så den har inte blivit sämre utan endast accet.

Tänker mig att det är något med förgasaren, men har någon annan något förslag på vad det skulle kunna vara? Sliten rem? Något med cylindern?

Hoppas någon förstår hur jag menar även fast det är svårt att förklara!
Tack på förhand :)
Bulten123
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 24 juni 2013, 19:26

Inlägg av Bulten123 »

Det låter som en sliten drivrem annars kan det vara tryckfjäder men den borde inte bli sliten sådär. Prova med en ny drivrem och se om problemet löser sig.
Det är inte lätt när det är svårt.
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Har typ samma problem men bara när min e varm, venne vad det kan vara faktiskt :?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Hur ser din remm ut?

Jag tippar på att det är för mjuka kopplingsfjädrar. Min ludix är likadan när den blir varm, kopplingsklockan blir väldigt varm och därför slirar den lite. När den är kall, inga problem.

Kan du beskriva ditt problem lite mer? Om den t.ex. drar långsamt till 10-15 km/h sen axxar den iväg? Eller är det att den bara blir allmänt slö?
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 april 2012, 19:07

Inlägg av Pontus.g »

Bulten123 skrev:Det låter som en sliten drivrem annars kan det vara tryckfjäder men den borde inte bli sliten sådär. Prova med en ny drivrem och se om problemet löser sig.
Ska köpa ny drivrem för att se om det är felet, har du möjligtvis tips på en bra som håller? Tänker att en kevlar rem kan vara bra?
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 april 2012, 19:07

Inlägg av Pontus.g »

Slidercalle123 skrev:Har typ samma problem men bara när min e varm, venne vad det kan vara faktiskt :?
Många sliders har värme problem eftersom det är luftkylda. Men mitt problem är tyvärr hela tiden vare sig kall eller varm :/
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 april 2012, 19:07

Inlägg av Pontus.g »

Roxxen96 skrev:Hur ser din remm ut?

Jag tippar på att det är för mjuka kopplingsfjädrar. Min ludix är likadan när den blir varm, kopplingsklockan blir väldigt varm och därför slirar den lite. När den är kall, inga problem.

Kan du beskriva ditt problem lite mer? Om den t.ex. drar långsamt till 10-15 km/h sen axxar den iväg? Eller är det att den bara blir allmänt slö?
Vad jag själv tycker så är remen rätt så sliten faktiskt.

Tror faktiskt inte på för mjuka kopplingsfjädrar, då de funkat alldels utmärkt fram tills 3 veckor sedan.
Moppen beter sig samma när den både är kall o varm nämligen. Axx kurvan kommer fort så det är inte själva problemet så att säga.
Exakt den har blivit mycket allmänt slö helt enkelt. Toppfarten är dock samma och inte ändrats.
Och man kan även säga att den är ändå slöare på bakhjulet. Visst att det går o köra bakhjul men måste liksom jobba väldigt mycket mera för att hålla den uppe. Samma med ringar då också såklart. Det är liksom som att den bara vill ner igen ingen ork alls. Hoppas du förstår hur jag menar!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

YASliderNG skrev:
Roxxen96 skrev:Hur ser din remm ut?

Jag tippar på att det är för mjuka kopplingsfjädrar. Min ludix är likadan när den blir varm, kopplingsklockan blir väldigt varm och därför slirar den lite. När den är kall, inga problem.

Kan du beskriva ditt problem lite mer? Om den t.ex. drar långsamt till 10-15 km/h sen axxar den iväg? Eller är det att den bara blir allmänt slö?
Vad jag själv tycker så är remen rätt så sliten faktiskt.

Tror faktiskt inte på för mjuka kopplingsfjädrar, då de funkat alldels utmärkt fram tills 3 veckor sedan.
Moppen beter sig samma när den både är kall o varm nämligen. Axx kurvan kommer fort så det är inte själva problemet så att säga.
Exakt den har blivit mycket allmänt slö helt enkelt. Toppfarten är dock samma och inte ändrats.
Och man kan även säga att den är ändå slöare på bakhjulet. Visst att det går o köra bakhjul men måste liksom jobba väldigt mycket mera för att hålla den uppe. Samma med ringar då också såklart. Det är liksom som att den bara vill ner igen ingen ork alls. Hoppas du förstår hur jag menar!
Yes förstod. Tycker du ska se över din remm då.
Skriv svar