hur mycket tjänar jag på det?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

hur mycket tjänar jag på det?

Inlägg av Asddfgf4 »

Tjenare, tänkte bara fråga: Nu har jag tänkt porta min cylinder då, en del vet säkert det, men ah, ska iaf göra det tänkte jag. Jag undrar bara, hur mycket får jag ut av det egentligen? En portad 50 cc org cylinder jämfört med original cylinder, vad blir skillnader i kraft, bottendrag, axx och toppfart?

Hjälper det till med fart kraft osv om jag köper större förgasare än original?

Sen undrar jag om man måste mixtra med topplocket när man ska porta cylindern? För "Togge" som ska porta cylindern sa att jag skulle lämna med topplocket också, men jag vill gärna ha det original så jag kan återställa moppen till original när jag ska sälja den :/

Har ju en till cylinder som jag tänkte behålla original så får han porta den andra. Men har bara ett topplock, och om han mixtrar med det så går det la antingen skit med originalcylindern sen eller så ger det extra kraft?
Bild
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

jag portade själv brorsans org cylinder(bara putsade lite lätt inget mycket) och borrade org fögen från 12mm till 15.5mm tror inte man kan ta så mycket mer

den blev något svagt snabbare men rå starkt mycket bättre så fick gå upp i fram drev den varvar lika fint int för mycket :D
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

jag ska skicka in cylindern imorn tänkte jag, och pratat med togge ny, och han skulle inte göra nåt med topplocket som jag var rädd för, så det var ju skönt :P

Jag har inga planer just nu på att köpa ny förgasare (måste behålla originalföggen för återställning sen) men en portad 50 cc cylinder är väl ändå inte i någon supernöd av större förgasare eller? :) man klarar la sig med den vanliga?
Bild
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

Du klarar dig med org förgasare till portad 50cc
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

"Portning" säger inget mer än att man på något vis kommer modifiera minst en port i cylindern. Allt från att slipa bort lite ojämnheter från gjutningen till att förvandla originalcylindern till en hypercylinder som spottar ut över 15hk @ 16 000rpm ihop med en tokstor förgasare, ett avstämt rör och en massa andra dyra grejer. Om det bara handlar om relativt små förändringar i cylindern för att funka ihop med ett originalrör eller rör avsett att funka med originalcylindern kommer det inte bli någon särskilt stor prestandaförbättring.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar