Tjena!:D Köpte den här saken av en kompis för ett par dagar sen. 125cc 4 takt
Den var inte i super skick direkt, stått ute över vintern t.ex så batteriet hade frusit sönder :/
Mitt mål me mitt lilla projekt är:
* Få den å gå bra
* försöka få den lite mindre ful haha;)
* Lära mig mer om motorer och sånt
* och såklart ha kul under tiden
Update 1
När jag köpte den gick den bara på choken, så fort man slog av choken dog den :/. Antog att det var skit i förgasarn så rengjorde den rätt grundligt.
så såg de ut när jag var halvvägs klar, innan var den helt brun och full me metallflisor å skräp. Så går de när man kör utan soppa filter;)
Första starten med rengjord förgasare View My Video
Den gick väl hyfsat men den hade ingen tomgång. Efter lite skruvandes me luftskruven å tomgångskruven så hade den någorlunda tomgång:)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! Beta Ark Projektet! SÅLD! Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15!
Klicka här för att komma till min biltråd!
har ett problem, när man kör utan choke blir den varm som fan å tändstiftet vitt. När man kör med choke blöddrar den och ryker.
Idag har jag rensat förgasarn igen och bytt soppafilter, men det är likdant ändå. Om ni har nån idé om vad de kan vara så kommentera gärna:)
Alltid lika kul med annorlunda projekt!
Min egen åsikt om Choppers är att dom ska glänsa som bara den!
Så polerat och metallic färger blir nog kanon
Lycka till med! Följer
Edit: tanken blev skitsnygg i mattsvart!
Senast redigerad av Persson97 den 17 augusti 2013, 18:06, redigerad totalt 2 gång.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Asddfgf4 skrev:du har för litet munstycke i förgasaren, det är därför han inte går som han ska Byt upp dig i munstycket
Naa men jag eller förra ägaren har aldrig bytt så de är orginal på. Men kan hända att det är nå skit i munstycket som jag inte får ut, men jag har faktiskt en munstyckessats hemma så jag ska nog prova ändå! Tack för tipset:)
Som ni ser så var munstyckerna helt olika, högra är från riejun
Det är samma problem som förut, går varmt utan choke och med choke blöddrar den som satan. Som sagt, om ni har nån teori får ni gärna kommentera! ska iaf se över tanken i helgen, ser lite skitigt ut i den haha
Går den varmt och tändstiftet är vitt får den definitivt för lite soppa. Det kan handla om förgasarinställningar, någon elak rackare kanske har skruvat in bensinskruven etc. Testa att mixtra lite med dom olika förgasarinställningarna
tyvärr så har ett fäste som styr upp kedjan gått sönder, och jag har inte tillgång till någon svets. (går inte att köra) Därför har jag beslutat mig att sälja choppern då jag inte har tid att fixa det.
Finns i Mora/Dalarna slå en signal eller skicka ett sms om ni är sugna 072-722 8127
prisidé:1000kr
Fick inte cppern såld ändå så bestämde mig för att fixa ihop den och tjäna en hacka.
de som gjorts:
*Kedjeriktaren blev svetsad av en kille på en verkstad för en påse bullar så det löste sig
*stången till växelpeten gick av men fixade lite halvdant
Motorn går fortfarande inte bra(går bara me choke), men tror jag har lösningen 80% säker
NYA STORA PROBLEMET: Gnistan försvann efter en åktur, har smörjt upp tändningslåset och några kablar till tändningen. Får se om det löser problemet, ska testa ikväll. Annars får det bli att felsöka och lokalisera det som är trasigt/kortslutet.
PLANER: När tändningen och motor problemet är fixat är planen att plocka ner hela kina-historian och lacka om ramen, kåpor mm och polera kromet och plocka bort blinkers.
Har cppern i garaget nu hemma så jag har mer tid att meka så projektet ska nog ta fart:) lägger upp bilder snarast
Rexxy:Ja, alla svetsningar är helt värdelösa. ett under att det håller ihop, står inte på för ens fästerna för sadeln ramlar in, bara punktad 1 gång på varje sida.
Plockade loss tanken och lackade den
Efter jag hade skruvat ihop stången till växelpeten, ser bra ut.
El härvan från helvetet.
Har lokaliserat lite komponenter men jag har fortfarande inte fått grepp om varför den inte tänder. Den tänder ibland men svagt och otillräckligt, bytt tändstift såklart. Ge mig tips om hur man ska fixa problemet med tändningen!
Kan ju vara tändkabeln, fördelarn, eller kanske t.om tändningslåset.
åt helvete skulle jag tro.. nädå, vet inget om 4-takt så har inte gett mig in på något motormässigt än. Men ventilerna har väl inte nåt med om gnistan är dålig?
EDIT
Jag läste på lite om felinställda ventiler och det kanske stämmer i mitt fall. Jag har svag gnista men motorn startar inte, ska kolla över dom. Tack för tipset!