Yamaha Giggle (4-takt)

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

edvin357ringe
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 februari 2014, 21:50

Yamaha Giggle (4-takt)

Inlägg av edvin357ringe »

Tjenare!
Köpte en Yamaha Giggle -08 helt ny för två år sen. Tyckte den gick lite för sakta med sina 45 så vi började lite lätt med att bara plocka bort brickan. När vi sedan märkte att det här knappt hjälpte och insåg att den här mopeden var extremt svårtrimmad köpte vi en annan variator från malossi. Mopeden gick nu lite fortare med rätt viktning. Men inte heller detta tyckte vi dög så vi införskaffade ett 66cc cylinderkit från malossi. Där ingick cylinder, kolv och en box som manipulerade bränsletillförseln eftersom det är en direktinsprutad motor. När vi väl fått på de nya grejerna gick den klockrent i några 100 mil sen började problemen komma. Först hade vi bara startproblem men sen blev den allt mer varm när man körde. Till slut kom man inte alls långt innan den indikerade på "överhettad". Så efter alla svordomar bestämde vi oss för att byta tillbaka till 50cc cylinder och kolv igen. När vi tillslut fått det på plats ville mopeden heller inte starta. Så vi satte dit malossi boxen och prövade och helt plöstligt hörde man att det fanns nå han kunde tända på. Jag blev överväldigad över att den äntligen gick igen. Efter det så tog vi bort malossi boxen och prövade starta utan och den starta även perfekt den här gången. Och nu går den äntligen som en klocka igen! Jag har en liten teori om varför den helt plöstligt släppte in bensin efter att vi kopplat in boxen. Jag tror det kan ha varit för att det har legat kvar som ett "minne" i systemet och då har den låst sig. Så när vi satte i den blev den som 0 ställd igen. Dela gärna med er av era teorier!
edvin357ringe
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 februari 2014, 21:50

Bilder från cylinderbytet

Inlägg av edvin357ringe »

Bild
Bild
Innan nerplockningen.

Bild
Bild
Här ser man en bit av kamkedjan och kamdrevet även vipparmarna.

Bild
Bild
Bild
Helt nerplockad! :D
edvin357ringe
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 februari 2014, 21:50

Inlägg av edvin357ringe »

baheno
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 2 juni 2014, 20:17
Ort: Stockholm

Intressant...

Inlägg av baheno »

CDI boxen har ett minne för hur mycket soppa den ska blanda beroende på hur man kört senaste tiden.
Byter man tex till ett fetare avgassystem (finns ett fåtal att välja på) eller gör moddningar i luftborken (finns en snorkel man kan ta bort eller borra upp metallfiltret) så ska man nollställa boxen. det gör man genom att knäppa av ock på tändningen tre ggr i snabb följd alternativt kopplar ur batteriet ett tag.. typ 15-30 min...

Malossis CDI box ska ju vara färdiginställd i tre olika lägen.
Antingen om man har OEM avgasrör eller annat, eller helt fritt, vad nu menas med det har jag svårt att kolla...

Andra har upplevt att topplock och kolvringargått åt helvete, beror oftast eller uteslutande på att motorn får för lite soppa... Rätta mig gärna om jag har fel...

Ska precis själv beställa ovan nämda kit från malossi, men blir ju lite misstänksam när man läser ditt inlägg...

Hur såg grejerna ut när ni tog isär dom?
Hur gjorde du med inkörningen?
När bytte du olja första gången efter installationen?
Kollat vattenpump och mängd kylvätska?

Malossis CDI ska ju låta motorn varva typ 10k rpm medan orginal cdin är strypt till 8500 (eller om det var 7500)... Där har man ju en ganska stor skillnad som kan medföra värmeproblem som du beskriver...

Kollade du att cdi boxen va inställd rätt?!
Skriv svar