The D, update 13.5 2014!!

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Blackbox eller ej?

Ja
19
39%
Nej
30
61%
 
Antal röster: 49

Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

The D, update 13.5 2014!!

Inlägg av TheFlyingFin »

TOTAL OMSTÖPNING

13.5 2014

Nu står moppen i delar på gårdsplanen, redo för tvätt och lackering av smådelar. Hade först tänkt lacka ramen också, men hinner inte, och då jag tvätta ramen ordentligt så blev det som en ny ram. Helt andra färger.

Ska svetsa lite bak på ramen och tvätta den ännu ordentligare så är den färdig för ihopplockning igen.

Har även inhandlat lite grejjer:
Airsal 73cc
ny framgaffel och broms och skiva
munstycken
ny kopplingskåpa
ny kopplingsutlösare
ny kopplingsarm
nya skruvar till kopplingsfjädrarna
ny vattenpump
nya lager till fälgarna

Ska även ha nya handtag, kickfjäder och gärna lite klibbisar. Ska kolla vid jobbet om jag hittar nått att göra en 12:a av.


Lite bilder på det hela:
Bild
Där före tvätt av ram, ganska så skitig

Bild
Där efter, skillnaden är rätt så stor.

Bild
Delen av ramen som ska svetsas, kanske lite onödigt men lika bra att göra det.

Bild

Min fina Airsal =D

Bild

Dom extremt fina gafflarna...NOOOTT...skarpaste skiten jag sett, kör man i en liten grop eller på nån liten guppa så är den som steldämp =P
Dessutom läcker dom som den hink med hål i.
Han som säjer gafflarna ringde just, om 2 timmar kommer han med dom =D

Bild

förgasaren med det nya filtret, den kan också behöva sig en tvätt.

Ska tvätta motorn också, den är ful som stryk.

Kommer även en bild på de nya sakerna ikväll nångång.

Nästa måndag börjar allvaret. Skruvande från 8-->8 i flera dagar, allt filmas som timelapse. Stay tuned för det, hamnar på tuben sedan!

Allt för nu!

Kommentera!







UPDATE

Nu börjar det hela likna nåt.

I min skola får alla 9:or en vecka på sig att göra ett specialarbete innom valfri kategori. Mitt blir Derbin.

Idagsläget behövs ny blocksida vid kopplingen, ny kopplingsaxel, ny vattenpump och kickfjädrar., nya handtag, mätarvajer, org. Rör, och nytt kopplingshandtag. Ska även köpa ny cylinder, för den gammla har trots allt skurit över 8 gånger. Försöker få dagens söndagsauktion och om den inte tillfaller mig så blir det en Barikit 74cc. Ni får gärna komma med förslag också :).

Har inhandlat ett Twenty MX bromsgrepp och ska handla ett kopplingsgrepp också, ska bara dra igång en rättstvist med ett företag jag beställde från för över 10 månader sen och har inte fått pengar tillbaka elöer produkt fastän jag kotaktat dom 4 gånger och även besökt dom en gång.

Setup i dagsläget:
Hebo rör
Italkit membran
Top Performance 5 skivig koppling och förstärkta fjädrar
Top Performance ostrypt CDI
Hebo boost-bottle
28mm insug
17.5 förgasare
Step Two öppet luftfilter


Som sagt så har blocksidan spruckit, och på samma gång gikc kopplingsaxeln.

Måste försöka få tag i nya billigt och likaså en anordning och vattenpump. Den läcker in vatten i motorn och har gjort så i flera månader och ingen har haft en aning om vad som är fel.

Hittade till sist en gammal tråd här på TSR där Bensinskalle svarat en person med samma problem att vattenpumpspackningarna är slut. Tack gode Gud att den hittades, hade nästan köpt en ny motor i ilskan över att inte hitta felet. Kommer köpa ny cylinder också som sagt för att den skurit så många gånger, och jag misstänker att den inte är plan mera och att den läcket vatten där också, för oberoende hur hårt man spänner locket så sipprar vattnet igenom mellan cylindern och locket. Har bytt lagret på svänghjulssidan också och packboxarna på båda. Packboxen på kopplingssidan hade gått helt sönder och fjädern hade krossats i vevhuset. Kan man ha mer otur? Nä.

Ska jobba lite mer så åker ett par beställningar iväg :)

Kom med tips på vilken cylinder ja ska köpa (under 200€) och på annat som är bra att tänka på , jag räknar kallt med TSR folket!!

Bilder kommer såfort jag får hem moppen från jobbet :) Denhär veckan infaller i slutet av maj, men räkna med att se uppdateringar även innan det.


[spoiler]
Har nu kommit fram till helt nya saker. Spenderat nästan 8k kronor i elen. Efter att den skar så har jag spenderat säkert 1000€ i den. Som ni förstår så är såna summor ingalunda små då man inte jobbar särskilt mycket. Drar in runt 8€ om dan, men det räcker ju inte någorlunda. Allt som hänt i kort: Bytt lameller, fixat raset så nu är hela motorn som ny, fixat elen.

Men i dagsläget ser det ut såhär:

-Elen fungerar[x]
-mätare[x]
-den går någrolunda[x]

Vad är då kvar att göra?
-byta alla lager i fälgarna[]
-nya handtag[]
-ställa in förgasaren och fixa vajern så gasen inte hänger sig vid vänstersväng[]
-öppet sportluft för att skrämma fram de sista få km/h till 100[]
-rikta om lyset så att halvljuset kan användas och helljuset lyser mer än 5meter framför[]


Så, vad ska KANSKE hända?
-74cc+? Lutar lite mot hyper med Parmakit eller nåt för vill ju dra alla i stan.

SKa leta fram en bild på skönheten nu bara


Bild
Där fixa jag problemet med att drevet på kopplingssidan av veven lossna och drev inte kopplingskorgen, och det grävde sig ut i blocket, borde ha en bild på hur blocket tog skada

Bild

Har en bild nånstans på den efter att jag fick den från elservicen, men hittar den inte då WP7.8 och WP8 telefoner placerar bilder på olika ställen och hittar inte var den nya luren placerar dem.

Over and out!

[spoiler]

UPDATE 1!!!!

[spoiler]Började med att jag skulle byta fram drev till 12 från 13 då jag ville få mera vrid i bottenregistret så jag får upp den på bakhjulet. Så blev det inte. Åkte till närmsta butik som säljer drev, och dom hade 1 12 tandat kvar =P Han jag köpte moppen av sa att den hade dreven 13-52, men då jag kom hem och skulle byta så satt det på en 12 tandad fram o.O
Slutade med att jag sparar kuggen tills jag köpt ny bak och ny röd kedja =) Dock tvättade jag upp den då den var sjukt skitig



Bild
en bild på den nytvättad =)



Bild

och en på drevet jag köpte =)

Min GoPro har även kommit, så bara jag orkar editera lite klipp så får ni på min körning =D[/spoiler]

UPDATE 2![/green]
[spoiler]Har nu donat en hel del, den nöp en dag efterskolan, så jag plocka up o kolla hur den så gut innuti Bild

sådär såg den ut =P Cleana den o kolla efter skador, men hitta inga så jag plocka ihop henne på nytt o tog en testrunda. Allt komp total försvunnet efter 2km. Kylarvattnet hade inte gått i cylindern utan bara i blocket av nån anledning. Pröva på nytt med nytt vatten, samma resultat. Sen kom jag på samma sak som Rexxy, dvs att man måste lufta systemet. Slängde i lite vatten bakvägen och nu blev det andra bullar. Ingen resultat vid kickningen, prövade springa igång den, inget resultat. Plötsligt märkte jag att det rann vatten mellan toppen o cylindern. En enda tanke. FUCK! vevhuset var därmed fullt med vatten. Plocka upp den på nytt och kolla dan efter och jaaaa... Bild

Blev lite sur, men följde David96's tips och gick ut o sprang med den, effektivt, men var allt lite orolig för veven då den slog i blocket hela tiden xD

I alla fall, putsade sen topplockpackningen, och la i vatten på nytt, och nu gick vattnet rätt, men fick ingen gnista för stiftet hade blivit lite blött. Putsa stiftet o pröva utanför cylindern, fick ström i mig ='(

Nu har iaf nästan all komp försvunnit, och får springa igång den var 5 gång ungefär, så misstänker kolven har skitit sig totalt. lite synd på den, endast körd 1500km. cylindern däremot är god för 13kkm så vi får se om den honas ner eller nått nytt. Iaf lockar 80cc nåt sjukt i detta läge, så vi får se vad detta leder till =) Kommentera på om ni har tex billiga 80cc till salu eller förgasare modell större! =D J [/spoiler]


UPDATE 3
[spoiler]Har igår handlat ne hel del saker från TS.


Bild

En såndär lista blev det. Mitt elstyem har totalt fuckat upp och ingen el funkar, så köpte nytt allt utom statorn (hade inte råd) och passade på att ta en ostrypt CDI så man blir snabbast i skolan iaf =D

Sen så vill jag kunna installera blinkers (egentligen vill mamma) och alla kablar på moppen är typ skarvade 40 gånger och blinkerskablarna vettekatten var finns XD VÄntar med spänning på att dessa saker anländer så att jag kna börja köra utan att måsta gnida mot varvstoppet hela tiden. Fastän jag kör med 14-52 så har jag gasres i 1 o 2 o nästan 3 men och jag varvar lät ur allt utom 5 o 6an. Vet inte riktigt hur den orkar såpas bra med strypt CDI, men vi får se om det blir nån skillnad med ostrypt =) KOMMENTERA NU! [/spoiler]

UPDATE 4! SKUREN!
[spoiler]nu har moppen skurit =P Var påväg ut på lördagskvällen, kommer en 70 på regnvåtväg, kurva, och så stendog den. Blev lite panik där då jag var mitt i en kurva xD
FIck iaf stopp på skiten, tog in den ti vägkanten och konstaterade snabbt att den var skuren, eller iaf värmenypen. Har inte haft tid att öppna den ännu men eftersom all ny el kommer snart kommer jag inte sätta ihop den förän jag fått elen. Kommer bara borra upp cylindern, sätta i en kina kolv, göra den så original som möjligt och sälja den. Detta pga. mamma. Hon låter mig inte ha kvar den då den hela tiden krånglar. KOmmer satsa på Beta eller CH näst =) Iaf inget med Derbi ram och motor, vill pröva AM6.
Om nån har en original lampa med tillhörade mask för en Derbi X-Race 08 så får ni gärna komma med prisförslag. Lika med rör. Har inget original rör.
OM min morbror har tid idag att komma och hämta mig och hojjen så ska jag börja ta upp den. Föresten, ska jag sätta på original insug och förgasare eller sälja den med 17,5mm Dellorto, ostrypt insug med tillhörnade boostbottle och Italkit membran eller sätta allt orignal (har inge orignal membran). Går det ens att köra med 14mm förgasare och ett Hebo överliggande? Om italkit membranen passar AM6 så ska jag självklart ha dem på Betan sen, för vill inte köpa en ny 17,5 förgasare, de är ju ganska dyra. Om ni vill följa med mer i realtid, så följ mig på Instagram: joel_snellman
Där komer jag uppdatera allt eftersom jag plockar upp moppen =) [/spoiler]

KOMMENTERA NU FÖR FINDUS!!

[/spoiler][/img][spoiler][/spoiler][/spoiler]Bild 8) 8) :lol: :D :D
Senast redigerad av TheFlyingFin den 13 maj 2014, 14:09, redigerad totalt 9 gång.
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Om du har gasres tills 4:an så tycker jag synd om den som ska stunta med den....
Användarens profilbild
bursell
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mars 2013, 14:42
Ort: luleå

Inlägg av bursell »

ooh kan nog bli kul att följa :)
Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar. kolla gärna min tråd om riejun :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Xpressen skrev:Om du har gasres tills 4:an så tycker jag synd om den som ska stunta med den....
verkar som jag missförstått innebörden i ordet gasres xD

betyder inte det att man får upp den på bakhjulet endast med gas?
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

TheFlyingFin skrev:
Xpressen skrev:Om du har gasres tills 4:an så tycker jag synd om den som ska stunta med den....
verkar som jag missförstått innebörden i ordet gasres xD

betyder inte det att man får upp den på bakhjulet endast med gas?
Svårt att förklara men här är gasres:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TxQVPgPZg_8[/youtube]

Här är en kille som får upp sin bultaco på 6:an (så gott som original):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O4gDaQ4--io[/youtube]
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Kommer bli jäkligt kul att se! Försöker mig själv på att lira lite bakhjul men måste lära mig att rycka upp en bättre, sam växla på bakan!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Blir garanterat bra! :D

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

stunt behöver inte alls nå brutalt kit, för mig funkade bara med urpluggat på min drac

prova först vetja nå vist hjälper cyle sånt men inte nå extremt behöver man :D
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

skogen_swe skrev:stunt behöver inte alls nå brutalt kit, för mig funkade bara med urpluggat på min drac

prova först vetja nå vist hjälper cyle sånt men inte nå extremt behöver man :D
Lugn nu, jämför inte Derbi med en Drac, ALLA vet ju att Drac gör 120 urpluggat. :lol:
Användarens profilbild
bursell
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mars 2013, 14:42
Ort: luleå

Inlägg av bursell »

tratthalvan skrev:
skogen_swe skrev:stunt behöver inte alls nå brutalt kit, för mig funkade bara med urpluggat på min drac

prova först vetja nå vist hjälper cyle sånt men inte nå extremt behöver man :D
Lugn nu, jämför inte Derbi med en Drac, ALLA vet ju att Drac gör 120 urpluggat. :lol:
hah drac 120 urpluggat den var bra. inget fel på drac elr Derbi ^^
min drac gör nog inte ens 100 ^^ med min lilla setup
Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar. kolla gärna min tråd om riejun :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

UPdate!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

UPDATE!!! Kommentera nu!!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

UDpate! SKuren! Kommentera nu!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

TheFlyingFin skrev:UDpate! SKuren! Kommentera nu!
hur vet du att den är skuren?
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Synd att den nöp men gött att du går till AM6;)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Törnan skrev:
TheFlyingFin skrev:UDpate! SKuren! Kommentera nu!
hur vet du att den är skuren?
Den gick inte o kicka till först. Och så slog ju bakhjulet i lås. Glömde dock o skriva det.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

Segt att den skar :/ men nu får du lite mer jobb ;)
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Aldrig roligt när motorn skär :(
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Speedway skrev:Aldrig roligt när motorn skär :(
jodå ;)

nej men blir det värre grejer nu? :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Persson97 skrev:
Speedway skrev:Aldrig roligt när motorn skär :(
jodå ;)

nej men blir det värre grejer nu? :)
som ni kanske ser är senaste update åttonde oktober ;) imorron kommer en stor update med total omstöpning av projektet...
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

TheFlyingFin skrev:
Persson97 skrev:
Speedway skrev:Aldrig roligt när motorn skär :(
jodå ;)

nej men blir det värre grejer nu? :)
som ni kanske ser är senaste update åttonde oktober ;) imorron kommer en stor update med total omstöpning av projektet...
var inte jag som bumpade, bara såg tråden i listan ^^

Fungerar elen nu? ;)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Persson97 skrev:
TheFlyingFin skrev:
Persson97 skrev: jodå ;)

nej men blir det värre grejer nu? :)
som ni kanske ser är senaste update åttonde oktober ;) imorron kommer en stor update med total omstöpning av projektet...
var inte jag som bumpade, bara såg tråden i listan ^^

Fungerar elen nu? ;)
800€ senare funkkar elen ja ;)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

Är inte en R/T lite att ta i för en stunt? Lycka till iallafall! Följer givetvis :D!
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Sebbe-Tuning skrev:Är inte en R/T lite att ta i för en stunt? Lycka till iallafall! Följer givetvis :D!
kan säga ren nu, att inget jag nånsin gjort håliit sig till planerna mer än 1%. I detta fall är väl det enda som.är kvar av originalplanerna att det handlar om en Derbi registrerad som moped xd
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

UPDATE
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Looks gay mät ditt jävla insug själv:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

david96 skrev:Looks gay mät ditt jävla insug själv:)
Behöver inte määäta mitt, ville bara ha AM6s insug mått =D
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Update!!!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Update!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Va fin, kommer gå som en gräsklippare sen!!
Skriv svar