Dator stängs av med mellanrum.

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Dator stängs av med mellanrum.

Inlägg av Nixxen »

Hej, har problem med min dator och vet att det finns en del datorkunniga på detta forumet.

Jo, det är såhär att jag under den senaste tiden har jag suttit och spelat på en dator som minst 1 gång varje dag stängs av mitt i spelet. Detta varierar, ena dagen stängs den bara av 1 gång. Och andra dagen 5 gånger.
När den väl stängs av första gången, brukar det hända nära inpå första gången att den stängs av igen, och igen osv.
Detta gör mig tokig och vill bara öppna fönstret och kasta ut skiten.

Min pappa tror att det har att göra med att den får för lite spänning. Men vi är inte säkra.
Jag spelar League of Legends. Och har medans jag spelar igång något annat förutom Skype.
Jag har bla stängt ner Steam och Spotyfi innan jag startar ett game.
Det jag har inkopplat i dator är 2 USB-hubbar (Mus & Tangentbord), 2 ljudingångar 3.5(Headset & Högtalare), 1 Microfoningång 3.5

Men nu över till bilderna jag tagit.
När datorn stängs av startar den automatiskt och visar denna bilden på skärmen:
Bild
Utan att riktigt kunna göra något klickar jag på "Press F1 to run SETUP"

När jag kommer till "SETUPEN" ser det ut såhär:
Bild
Och som ni ser där jag har markerat med vitt är det alldeles för mycket av någonting. Vad det är har jag ingen aning om.

Jag klickar sedan på:
Bild

Efter att ha klickat på bilden den "Discard changes & Exit" kommer detta:
Bild
Jag klickar på "Starta Windows normalt".

Sedan kommer jag till min hemskärm på datorn.
Bild
Saken nere till vänster varnar för att något. Denna sak tillhör "AI SUITE II"

Och där är vi klara. Sedan kan detta hända efter några minuter igen, eller också timmar. Eller så händer det inte alls.
Men jag måste alltså göra denna processen varje gång jag ska få datorn att starta igen.
Moderkortet jag har är ett: Asus P8P67 Deluxe.

Så vad är det som är fel, och är det något jag behöver köpa nytt för att det ska funka?
Tack för mig! :)
Åh Lilla Boone!
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

Det är förmodligen ditt nätaggregat som gått illa åt. Vilket har du?
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Det kan inte vara pga överhettning då? Många moderkort har aut skydd mot överhettning, därav att den stängs flera gånger i rad
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

2stroke skrev:Det kan inte vara pga överhettning då? Många moderkort har aut skydd mot överhettning, därav att den stängs flera gånger i rad
Tänkte det jag med men det förklarar inte varför den varnar för låg spänning. :)
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

tratthalvan skrev:Det är förmodligen ditt nätaggregat som gått illa åt. Vilket har du?
Corsair HX 750W.
2stoke skrev:Det kan inte vara pga överhettning då? Många moderkort har aut skydd mot överhettning, därav att den stängs flera gånger i rad
Jag har faktiskt ingen aning. Men om det nu är så, vad ska jag göra för att få bort det problemet? Är lösningen att kanske köpa ett nytt?
Åh Lilla Boone!
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

Nixxen skrev:
tratthalvan skrev:Det är förmodligen ditt nätaggregat som gått illa åt. Vilket har du?
Corsair HX 750W.
2stoke skrev:Det kan inte vara pga överhettning då? Många moderkort har aut skydd mot överhettning, därav att den stängs flera gånger i rad
Jag har faktiskt ingen aning. Men om det nu är så, vad ska jag göra för att få bort det problemet? Är lösningen att kanske köpa ett nytt?
Har du stockkylare till CPU:n?
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

Det är lungt nu.
Ställde frågan på sweclocker samtidigt som jag postade denna tråd. Och alla sa att det var nätagget som var paj. Men eftersom Corsair har 7års garanti kommer jag garanterat få ett nytt helt gratis.

Men tack till er som ville hjälpa mig :)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

japp nätagget, din cpu övervoltar ju som fan, det är det ai suit varnar för.
btw, varför har du inte överklockat din 2600k?
Quattro lyfe
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Fastän du redan fått svar vad som är fel så kommer jag som trogen Sweclockare att berätta att 3,3v railen i agget matar FÖR LITE spänning. CPUn övervoltar inte, för om en CPU fåt 2,9 volt så hade den nått temps på kanske 200c :P

Sorry för nerd text xD kunde inte låta bli :P
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
ic0rn
Varnad
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 augusti 2011, 22:17

Inlägg av ic0rn »

har du klockat något med TurboV EVO? I så fall klocka av. TurboV EVO kan få småbuggs ibland och gör att volten på processorn höjs ganska mycket, har hänt mig med! Jag ominstallerade hela AI Suite och drivrutiner för moderkortet och då löste allt sig!

Lycka till!
-ic0rn
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

FreZz skrev:japp nätagget, din cpu övervoltar ju som fan, det är det ai suit varnar för.
btw, varför har du inte överklockat din 2600k?
Hur menar du med överklockat?
Är inte datorkunnig alls..
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Nixxen skrev:
FreZz skrev:japp nätagget, din cpu övervoltar ju som fan, det är det ai suit varnar för.
btw, varför har du inte överklockat din 2600k?
Hur menar du med överklockat?
Är inte datorkunnig alls..
"trimma", du höjer frekvensen på din CPU
Quattro lyfe
Skriv svar