Sida 1 av 7

Bra setup till Rieju

Postat: 21 juli 2013, 13:43
av kv1st
Hej någon som kan ge tips på en bra setup.
Så är enkelt att fixa inte byta vev och massa sånt.

Förgasare:
Cylinder:
Rör:
Drev:

Har turbokit just nu och 12/48 drev, med original förgasare och original cylinder

Postat: 21 juli 2013, 13:45
av littlebennyboi
Kör med Airsal 70cc sport, 21mm fögg, gianelli 2t, 14-53 drev och org veven har hållt. Kör på det men du kan ju ha kvar ditt tk rör :D

Postat: 21 juli 2013, 13:46
av byYn
Ha kvar tk och köp valfri 70cc sport, eller 80cc om du vill sålänge det inte är nån race cylinder, t.ex barikit 80cc eller polini guss 80cc klarar originalveven oftast.

Till detta köper du en 19-24mm förgasare

Dreven du har nu duger bra. Men du kan ju alltid dreva upp eller dreva ner beroende på om du vill ha axx eller toppfart.

Postat: 21 juli 2013, 13:49
av kv1st
byYn skrev:Ha kvar tk och köp valfri 70cc sport, eller 80cc om du vill sålänge det inte är nån race cylinder, t.ex barikit 80cc eller polini guss 80cc klarar originalveven oftast.

Till detta köper du en 19-24mm förgasare

Dreven du har nu duger bra. Men du kan ju alltid dreva upp eller dreva ner beroende på om du vill ha axx eller toppfart.
Titta precis runt lite på ts, där fanns ju bara 80 racing cylinders, och dom kosta ju typ 3-4 tusen :|

Postat: 21 juli 2013, 13:50
av kv1st
littlebennyboi skrev:Kör med Airsal 70cc sport, 21mm fögg, gianelli 2t, 14-53 drev och org veven har hållt. Kör på det men du kan ju ha kvar ditt tk rör :D
Alla arisal 70 sport är slutsålda :P

edit: hitta nu :P

Postat: 21 juli 2013, 14:17
av byYn
http://twostroke.se/product.asp?product=12450

det är inte racing som det står, eller ja den går ju hårt men fungerar med org veven om den är i fint skick :)

edit: här är polini guss också: http://twostroke.se/product.asp?product=12311

Postat: 21 juli 2013, 14:19
av gilerahjärnan
som dom föregående sa: ha kvar turbokit, sätt på en enkel airsal 70cc, och en 19mm kanske

Postat: 21 juli 2013, 15:38
av Erkovich
vad är bäst till 70cc sport, 19mm eller 21 mm?

Postat: 21 juli 2013, 15:44
av p4ck
Erkovich skrev:vad är bäst till 70cc sport, 19mm eller 21 mm?
Fungerar vilket som! :) Bara att ta det du vill ha.

Postat: 23 juli 2013, 08:50
av kv1st
byYn skrev:http://twostroke.se/product.asp?product=12450

det är inte racing som det står, eller ja den går ju hårt men fungerar med org veven om den är i fint skick :)

edit: här är polini guss också: http://twostroke.se/product.asp?product=12311
Till polini står det att man ska ha förstärkt vevparti.
Men om jag nu köper nån av dom.

80cc
Vilken förgasare är bäst? Barikit 21? Eller vad?
Drev?

Postat: 23 juli 2013, 09:43
av asti27
Jag körde med denna setup:
Tk rör
21mm dellorto (90 munstycke)
airsal 70cc racing
12/48 drev

Sjukt nöjd och original veven klarar denna setup, bra axx och går runt 103-105^^

Postat: 23 juli 2013, 12:19
av kv1st
asti27 skrev:Jag körde med denna setup:
Tk rör
21mm dellorto (90 munstycke)
airsal 70cc racing
12/48 drev

Sjukt nöjd och original veven klarar denna setup, bra axx och går runt 103-105^^
Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör


Vad lär den gå i då?

Postat: 23 juli 2013, 12:43
av CaToXXo
kv1st skrev: Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör

Vad lär den gå i då?
Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.

Postat: 23 juli 2013, 12:49
av kv1st
CaToXXo skrev:
kv1st skrev: Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör

Vad lär den gå i då?
Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Något annat jag ska också?
Ge mig tips

Postat: 23 juli 2013, 12:52
av CaToXXo
kv1st skrev:
CaToXXo skrev:
kv1st skrev: Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör

Vad lär den gå i då?
Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Något annat jag ska också?
Ge mig tips
Ett sportluftfilter, munstycken och ett nytt nållager/kolvbultslager. :)

Postat: 23 juli 2013, 12:53
av kv1st
CaToXXo skrev:
kv1st skrev:
CaToXXo skrev: Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Något annat jag ska också?
Ge mig tips
Ett sportluftfilter, munstycken och ett nytt nållager/kolvbultslager. :)

Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?

Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha

Postat: 23 juli 2013, 12:54
av kv1st
CaToXXo skrev:
kv1st skrev:
CaToXXo skrev: Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Något annat jag ska också?
Ge mig tips
Ett sportluftfilter, munstycken och ett nytt nållager/kolvbultslager. :)

Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?

Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha

Postat: 23 juli 2013, 12:56
av CaToXXo
kv1st skrev: Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?

Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha
Utmärkt.
Ja, 90-110 eller 100-120 (eller vad det nu är?) blir väl bra. Ska du ha en förgasare med powerjet, eller utan?

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=7872 Det nållagret blir bra. 12-15-15

Postat: 23 juli 2013, 15:48
av kv1st
CaToXXo skrev:
kv1st skrev: Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?

Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha
Utmärkt.
Ja, 90-110 eller 100-120 (eller vad det nu är?) blir väl bra. Ska du ha en förgasare med powerjet, eller utan?

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=7872 Det nållagret blir bra. 12-15-15
Tack, vad är powerjet?

Postat: 23 juli 2013, 19:32
av juniorjesper
Vafan, du kan inte ha 12 drev till större än 50! xD
Jag kör med 15-52 och den orkar på 6an.

Kompis hade 14-48 på original Derbi och en annan 13-48 på yamaha dt :*

Postat: 23 juli 2013, 21:12
av kv1st
juniorjesper skrev:Vafan, du kan inte ha 12 drev till större än 50! xD
Jag kör med 15-52 och den orkar på 6an.

Kompis hade 14-48 på original Derbi och en annan 13-48 på yamaha dt :*
Den är lite konstigt nu, har bara turbokit på just nu och sportlifilter och luftskruven 1,5 halfvarv ut, och den går bara upp till 4, sen är den seg som fan... :P den varvar inte ut i 5. - 6

vad kan de va för fel

Postat: 23 juli 2013, 21:36
av Oggee
Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D

Postat: 23 juli 2013, 21:59
av kv1st
Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D

Cylinder: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450 / http://www.twostroke.se/product.asp?product=12311

Förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7586

Insug: http://www.twostroke.se/product.asp?product=29033
Smått och gott: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9072


Något i denna stilen.
Ändra gärna så jag får det du pratar om.
Har inte pengar till ett nytt rör.
Har ett lågvarvit TK rör

Postat: 23 juli 2013, 22:43
av draken
Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D
hur i helvete ska han dreva så han får starkare keja?!

Postat: 23 juli 2013, 23:02
av Oggee
draken skrev:
Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D
hur i helvete ska han dreva så han får starkare keja?!
det sa jag inte? jag sa att han skulle dreva om OCH köpa starkare kedja vilket är ett måste om man trimmar.

Postat: 23 juli 2013, 23:19
av Oggee
kv1st skrev:
Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D

Cylinder: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450 / http://www.twostroke.se/product.asp?product=12311

Förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7586

Insug: http://www.twostroke.se/product.asp?product=29033
Smått och gott: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9072


Något i denna stilen.
Ändra gärna så jag får det du pratar om.
Har inte pengar till ett nytt rör.
Har ett lågvarvit TK rör
Köp absolut ingen av de 2 cylindrar, som du ser är de aluminium och kommer knäcka din vev väldigt snart. De är ett minimumkrav att byta vev om man köper de värstingcylindrarna. Köper du istället gjutjärn finns det bara en "rekommendation" att byta vev, men inget måste :D, många fördelar!
Gjutjärn håller längre livslängd än aluminiumcylindrar, du behöver inte byta kolv lika ofta som alu-cyllar, man behöver inte byta vev och andra delar slits inte lika snabbt, vilket är ett stort plus :D dock levererar aluminiumcylindrar mer kraft än gjutjärn, men fixar du en annan bra setup så kommer du bli mer än nöjd över gjutjärn :)
Rekommenderar starkt denna cylindern istället (den köpte jag till min rrx):

http://www.cykelkraft.se/cylinder-AM6-8 ... -evolution

Den är lite billigare med och den är 80cc som kommer leverera grymt med kräm, men är du ovan med att trimma så rekommenderar jag nästan att du lämnar in till nån som får det gjort riktigt, istället för att du försöker trycka på den och förstör kolven istället.

Förgasare kan du köpa begagnad, det är lite billigare och inte så stor chans att de är söndriga heller, det gjorde jag, jag köpte dellorto 21mm förgasare begagnad och fick med munstycken också. Men har du bra med pengar så kan du köpa en ny dellorto förgasare som är 21mm eller 24mm och köp till ett munstyckekit också för att testa dig fram vilket som passar.

Om du ska köpa dellorto förgasare rekommenderar jag att du köper någon av dessa insug istället:

http://www.twostroke.se/product.asp?product=29055
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12467
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12469
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25637

På vissa av dem så ser du att de passar alla dellorto förgasare mellan 12-21mm, så köp 21mm så kan du vara 100 på att de passar :D

Kör inte med turbokit, det stressar din moppe och det är ett riktigt värstingrör, men kör heller inte med ett förklent som metrakit thrower, kör istället med ett yasuni överliggande eller ett e-nox (finns att köpa på twostroke) de klarar 70cc och uppåt och är lågvarviga, så du kommer få ett sjuhelvetes bra acceleration om du köper det. Sen om du har Rieju rrx som jag så passar alla 420 kedjor, drev om du nu vill lägga pengar på att dreva om moppen, vilket jag rekommenderar starkt. Men gör inte så att du får bra acc, utan dreva så du får bra topp istället, då behöver du ett litet bakdrev och ett stort framdrev, ta 14 tandar fram och 48 bak, då får du bra toppfart. Anledningen till varför du inte ska fixa bra acc på drevningen är att då försämras din toppfart betydligt mycket, och toppfart vill man ju alltid ha
:D Nu har jag gjort det väldigt enkelt för dig, så det är bara att gå in och beställa, lycka till ;)

Postat: 23 juli 2013, 23:28
av lasshe
Oggee skrev:
kv1st skrev:
Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D

Cylinder: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450 / http://www.twostroke.se/product.asp?product=12311

Förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7586

Insug: http://www.twostroke.se/product.asp?product=29033
Smått och gott: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9072


Något i denna stilen.
Ändra gärna så jag får det du pratar om.
Har inte pengar till ett nytt rör.
Har ett lågvarvit TK rör
Köp absolut ingen av de 2 cylindrar, som du ser är de aluminium och kommer knäcka din vev väldigt snart. De är ett minimumkrav att byta vev om man köper de värstingcylindrarna. Köper du istället gjutjärn finns det bara en "rekommendation" att byta vev, men inget måste :D, många fördelar!
Gjutjärn håller längre livslängd än aluminiumcylindrar, du behöver inte byta kolv lika ofta som alu-cyllar, man behöver inte byta vev och andra delar slits inte lika snabbt, vilket är ett stort plus :D dock levererar aluminiumcylindrar mer kraft än gjutjärn, men fixar du en annan bra setup så kommer du bli mer än nöjd över gjutjärn :)
Rekommenderar starkt denna cylindern istället (den köpte jag till min rrx):

http://www.cykelkraft.se/cylinder-AM6-8 ... -evolution

Den är lite billigare med och den är 80cc som kommer leverera grymt med kräm, men är du ovan med att trimma så rekommenderar jag nästan att du lämnar in till nån som får det gjort riktigt, istället för att du försöker trycka på den och förstör kolven istället.

Förgasare kan du köpa begagnad, det är lite billigare och inte så stor chans att de är söndriga heller, det gjorde jag, jag köpte dellorto 21mm förgasare begagnad och fick med munstycken också. Men har du bra med pengar så kan du köpa en ny dellorto förgasare som är 21mm eller 24mm och köp till ett munstyckekit också för att testa dig fram vilket som passar.

Om du ska köpa dellorto förgasare rekommenderar jag att du köper någon av dessa insug istället:

http://www.twostroke.se/product.asp?product=29055
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12467
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12469
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25637

På vissa av dem så ser du att de passar alla dellorto förgasare mellan 12-21mm, så köp 21mm så kan du vara 100 på att de passar :D

Kör inte med turbokit, det stressar din moppe och det är ett riktigt värstingrör, men kör heller inte med ett förklent som metrakit thrower, kör istället med ett yasuni överliggande eller ett e-nox (finns att köpa på twostroke) de klarar 70cc och uppåt och är lågvarviga, så du kommer få ett sjuhelvetes bra acceleration om du köper det. Sen om du har Rieju rrx som jag så passar alla 420 kedjor, drev om du nu vill lägga pengar på att dreva om moppen, vilket jag rekommenderar starkt. Men gör inte så att du får bra acc, utan dreva så du får bra topp istället, då behöver du ett litet bakdrev och ett stort framdrev, ta 14 tandar fram och 48 bak, då får du bra toppfart. Anledningen till varför du inte ska fixa bra acc på drevningen är att då försämras din toppfart betydligt mycket, och toppfart vill man ju alltid ha
:D Nu har jag gjort det väldigt enkelt för dig, så det är bara att gå in och beställa, lycka till ;)
polini guss är ju i gjutjärn...och hur länge har du igentligen kört med din cylinder? :)

Postat: 23 juli 2013, 23:38
av Oggee
lasshe skrev:
Oggee skrev:
kv1st skrev: polini guss är ju i gjutjärn...och hur länge har du igentligen kört med din cylinder? :)
Oj såg inte det, men det jag försöker säga till honom är att han inte ska köra med 80cc aluminium. Kör han med 80cc aluminium kommer veven knäckas förr eller senare. Därför ska han köra med 80cc gjutjärn som är lite snällare mot moppen men levererar ändå styrka och fart. Hade hellre rekommenderat 70cc aluminium isåfall.

Köper han 80cc gjutjärn eller 70cc aluminium kan han vara lugn på att veven håller.

Postat: 23 juli 2013, 23:46
av lasshe
haha jaha jo de är sant :wink: kör också rrx med 80cc 8)

Postat: 23 juli 2013, 23:57
av Oggee
lasshe skrev:haha jaha jo de är sant :wink: kör också rrx med 80cc 8)
Nice fan vad för cylinder och vad för övrig serup? 8)

Postat: 24 juli 2013, 00:03
av lasshe
technigas-enox
polini guss
17.5 mm fögg :( blir nog större snart
Hebo membran
nått ostrypt insug
själv då? :D

Postat: 24 juli 2013, 00:08
av Oggee
lasshe skrev:technigas-enox
polini guss
17.5 mm fögg :( blir nog större snart
Hebo membran
nått ostrypt insug
själv då? :D
Okej, är det nödvändigt att köpa ostrypt membran? Antar att du har det med tanke på att du bytt till hebomembran? :)

Jag har: dr evolution 80cc, dellorto 21mm förgasare, urpluggat originalrör( men ska köpa ett överliggande yasuni eller enox snart), ska köpa större ostrypt insug,ostrypa luftboxen, o köpa drevning

Postat: 24 juli 2013, 00:17
av lasshe
nice nice drar den mkt soppa? ;) nej de är inte nödvändigt :) om ja vorde du skulle ja köpt enox, polaren har yasuni rör snyggare än enox men inte alls lika bra effekt :wink:

Postat: 24 juli 2013, 00:21
av Oggee
lasshe skrev:nice nice drar den mkt soppa? ;) nej de är inte nödvändigt :) om ja vorde du skulle ja köpt enox, polaren har yasuni rör snyggare än enox men inte alls lika bra effekt :wink:
Jaha nice :) det visste jag inte, den drar väl normalt tror jag , btw va har du för höjning på moppen? Är den köpt eller hemmagjord, hur mkt är den höjd? Hittar fan ingen höjning som passar Rieju rrx...

Postat: 24 juli 2013, 00:23
av lasshe
det är en ny 295mm öhlins fjäder :wink: