Vad gör ett luftfilter?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Tobbz97
Elmoped

Vad gör ett luftfilter?

Inlägg av Tobbz97 »

Tjena! Jag har en Derbi Senda extreme 06 som är lite slö. Den har ostrypt CDI, dragen plugg och dragen skorsten men fortfarande inte så bra axx. Därför kollar jag nu på luftfilter. Finns det någon som kan förklara mer specifikt vad ett luftfilter skulle hjälpa på en Derbi Senda extreme? Många svar tack!
Tack för mig :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

den får mer luft, skulle inte hjälpa dig ett piss :3 har du bytt munstycke? om inte gör det och skaffa trimrör om du vill ha någon effekt alls
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Ett luftfilter filtrerar bort damm, grus, småfåglar och annat du inte vill ha in i motorn. Så länge motorn inte behöver betydligt mer luft än original gör originalluftfiltret i originalluftburken det jobbet bäst.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Tobbz97
Elmoped

Inlägg av Tobbz97 »

david96 skrev:den får mer luft, skulle inte hjälpa dig ett piss :3 har du bytt munstycke? om inte gör det och skaffa trimrör om du vill ha någon effekt alls
Tobbz97
Elmoped

Inlägg av Tobbz97 »

david96 skrev:den får mer luft, skulle inte hjälpa dig ett piss :3 har du bytt munstycke? om inte gör det och skaffa trimrör om du vill ha någon effekt alls
Ja jag har bytt munstycke. Grejen är att jag inte vill ha synligt trim. Väldigt många andra har förklarat luftfiler såhär. Med luftfilter tar den in mer soppa = mer energi = mer axx.
Tobbz97
Elmoped

Inlägg av Tobbz97 »

Erik_ skrev:Ett luftfilter filtrerar bort damm, grus, småfåglar och annat du inte vill ha in i motorn. Så länge motorn inte behöver betydligt mer luft än original gör originalluftfiltret i originalluftburken det jobbet bäst.
Andra har förklarat luftfilter såhär. Luftfilter ger den mer soppa = mer energi = mer axx. Jag har läst runt på andra forum och snackat med kompisar och dom säger nog inte direkt det du säger.
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

Tobbz97 skrev:
Erik_ skrev:Ett luftfilter filtrerar bort damm, grus, småfåglar och annat du inte vill ha in i motorn. Så länge motorn inte behöver betydligt mer luft än original gör originalluftfiltret i originalluftburken det jobbet bäst.
Andra har förklarat luftfilter såhär. Luftfilter ger den mer soppa = mer energi = mer axx. Jag har läst runt på andra forum och snackat med kompisar och dom säger nog inte direkt det du säger.
erik har rätt.. tanken att motorn skulle få mer bränsle för det att du byter filter är befängt. Dock så kan motorn få mer luft ifall din setup kräver detta.
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Tobbz97
Elmoped

Inlägg av Tobbz97 »

ateland skrev:
Tobbz97 skrev:
erik har rätt.. tanken att motorn skulle få mer bränsle för det att du byter filter är befängt. Dock så kan motorn få mer luft ifall din setup kräver detta.
Men eftersom jag har dragen plugg borde väl den kräva mer luft eller? Vad innebär en avstrypt luftburk? :)
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Tobbz97 skrev:
ateland skrev:
Tobbz97 skrev: Andra har förklarat luftfilter såhär. Luftfilter ger den mer soppa = mer energi = mer axx. Jag har läst runt på andra forum och snackat med kompisar och dom säger nog inte direkt det du säger.
Men eftersom jag har dragen plugg borde väl den kräva mer luft eller? Vad innebär en avstrypt luftburk? :)
Ett luftfilter (tro det eller ej) räknas också som trim. På din setup (nästintill original) skulle det inte ge någon märkbar skillnad i effekt. Det enda det skulle göra är att moppen låter mer, drar till sig mer intresse av poliser och ökar chansen att du åker fast.
euroman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av euroman »

Tobbz97 skrev:
ateland skrev:
Tobbz97 skrev: Andra har förklarat luftfilter såhär. Luftfilter ger den mer soppa = mer energi = mer axx. Jag har läst runt på andra forum och snackat med kompisar och dom säger nog inte direkt det du säger.
Nej inte på din :) Då måste du byta till större cylinder och förgasare för din förgasare är ju fortfarande lika stor alltså funkar orginal luftfilter bäst. Tror alla hade kört med orginal om det hade gått. Det du måste göra är att ta bort pluggen i avgasröret (om det går) Eller byta till effekt rör då får du bort alla pluggar.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Tobbz97
Elmoped

Inlägg av Tobbz97 »

euroman skrev:
Tobbz97 skrev:
ateland skrev: erik har rätt.. tanken att motorn skulle få mer bränsle för det att du byter filter är befängt. Dock så kan motorn få mer luft ifall din setup kräver detta.
Nej inte på din :) Då måste du byta till större cylinder och förgasare för din förgasare är ju fortfarande lika stor alltså funkar orginal luftfilter bäst. Tror alla hade kört med orginal om det hade gått. Det du måste göra är att ta bort pluggen i avgasröret (om det går) Eller byta till effekt rör då får du bort alla pluggar.
Jag fattar vart du vill komma. Men du säger "Det du måste göra är att ta bort pluggen i avgasröret". Jag sa ju att jag hade dragit pluggen :p
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Se upp med Dubbel/Trippel-poster. Läs reglerna.

Fö. så är en avstrypt luftburk att man tagit bort "skorstenen" på luftburken. Alltså de tre rören mitt på luftburken.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Skriv svar