Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
topplockspackningen eller topplocket har gått åt helvete. det är glyckolen som blir det vita/gråa byt den och problem solvedVexoz skrev:Tjääna, jo idag så var jag och min kompis ute och körde med moppen, vi skulle till ett ställe som ligger ungefär 5-6 km hemifrån och jag hade luggit i ungefär 40 blås i tio minuter, sedan så såg jag att det rykte som fan från dämparen och då stannade jag direkt och försökte se varför det rykte men såg inget som var fel.
Jag stängde av moppen och lät den kallna lite, efter 5-10 minuter så startade jag den och det rykte lika mycket igen. Jag lät den stå på tomgång en minut men det blev inget bättre. Röken var grå/vit och den luktade annorlunda emot de vanliga avgaserna. Jag ville inte starta den något mer så jag tog hem den.
Efter en timme så startade jag den för jag ville bara se om den fortfarande skulle ryka, den rykte som vanligt och jag tog en tur och körde i lugna 20km/h i 5 minuter, sen drog jag på i 40 km/h så var den som vanligt men sen i 45-50 började den ryka som fan igen och även på vanlig tomgång när jag stannat.
Den ryker endast när den är varm och är det farligt för motorn att den ryker så? Någon som har en idé av vad som kan vara fel för den ryker väldigt mycket. Moppen går exakt som den ska men ryker bara.
Kan det vara topplockspackningen? Den borde väl inte ge sig vid bara 100 mil?
Lite info om moppen:
107 mil
Helt original förutom dämparen som är en gianelli.
Testat bytt tändstift.
2T Helsyntetisk olja
Ny växellåds olja
Väldigt tacksam för svar!
Har du ingen garanti kvar? Bättre och lämna in den isf! Ifall du köpte den nyVexoz skrev:Okej, tack för svaren och jag ska försöka mig på att byta den då.
Synd, då får du ju fixa själv. :/Vexoz skrev:Jag köpte den ny men garantin gällde tyvärr bara 3 månader...p4ck skrev:Har du ingen garanti kvar? Bättre och lämna in den isf! Ifall du köpte den nyVexoz skrev:Okej, tack för svaren och jag ska försöka mig på att byta den då.
Om Du köpte den utav ett svensk företag har du ALLTID 1 års garanti och ytterligare 2 års reklamationsrätt på en vara som du kan bevisa var behäftad med ett ursprungligt felVexoz skrev:Jag köpte den ny men garantin gällde tyvärr bara 3 månader...p4ck skrev:Har du ingen garanti kvar? Bättre och lämna in den isf! Ifall du köpte den nyVexoz skrev:Okej, tack för svaren och jag ska försöka mig på att byta den då.
När jag köpte den så gick den som begagnad fast den var helt oanvänd och hade gått 0 mil, den hade stått ett år. Det var bara 3 månader kvar.ateland skrev:Jag citerar direkt ifrån Derbi.se.
"VI BRYR OSS OM DIG!
Vi investerar årligen mycket stora resurser på att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Erfarenheter från både kunder och tävlingsbanor samt utveckling av nya och starka material har resulterat i att våra moderna fordon ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rätt sätt.
Vi lämnar 2 års fabriksgaranti för att du ska slippa eventuella problem och för att du ska få ett tryggt och ekonomiskt ägande.
Garantin gäller oavsett körsträcka i 2 år från leveransdatum och under förutsättning att underhållet sköts enligt de garanti- och servicevillkor som står angivna i din garanti- och servicebok som medföljer ditt fordon vid köp. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller samt andra slitdelar omfattas inte av garantin.
Tänk på att alltid lämna din ögonsten till en auktoriserad verkstad. Nästan alla ingrepp på dagens fordon kräver specialverktyg och utbildad personal.
För mer information kontakta din återförsäljare"
Ifall du följt skötselråden på din Derbi så kan du bara lämna in den på auktoriserad verkstad och få de fixat
De är inte konstigt, men hur mycket glycol finns kvar i behållaren?Vexoz skrev:När jag köpte den så gick den som begagnad fast den var helt oanvänd och hade gått 0 mil, den hade stått ett år. Det var bara 3 månader kvar.ateland skrev:Jag citerar direkt ifrån Derbi.se.
"VI BRYR OSS OM DIG!
Vi investerar årligen mycket stora resurser på att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Erfarenheter från både kunder och tävlingsbanor samt utveckling av nya och starka material har resulterat i att våra moderna fordon ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rätt sätt.
Vi lämnar 2 års fabriksgaranti för att du ska slippa eventuella problem och för att du ska få ett tryggt och ekonomiskt ägande.
Garantin gäller oavsett körsträcka i 2 år från leveransdatum och under förutsättning att underhållet sköts enligt de garanti- och servicevillkor som står angivna i din garanti- och servicebok som medföljer ditt fordon vid köp. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller samt andra slitdelar omfattas inte av garantin.
Tänk på att alltid lämna din ögonsten till en auktoriserad verkstad. Nästan alla ingrepp på dagens fordon kräver specialverktyg och utbildad personal.
För mer information kontakta din återförsäljare"
Ifall du följt skötselråden på din Derbi så kan du bara lämna in den på auktoriserad verkstad och få de fixat
Förresten jag skulle ut o testa idag igen och det började ryka grå/vit rök igen och jag stannade ungefär efter 3 km och märkte att avgasröret var varmt som fan, varmare än motorn. Avgasröret var fortfarande röhett efter jag hade stängt av den i typ 20 min.
Konstigt?
Blå/grå rök = För mycket oljaVexoz skrev:Förlåt för dubbelpost men här en film om någon vill se.
http://www.youtube.com/watch?v=vIsrqfnLPTM
Kan det bara hända helt plötsligt att jag får för mycket olja? Inte rykt i närheten då men som det gör nu. Jag kör ju på en separat oljetank och den är väl vakuumstyrd. Avgasröret blir ju rykande varmt så fort det börjar ryka också.AndreWidestedt skrev:Blå/grå rök = För mycket oljaVexoz skrev:Förlåt för dubbelpost men här en film om någon vill se.
http://www.youtube.com/watch?v=vIsrqfnLPTM
Du får för fet oljeblanding helt enkelt!
Prova blanda själv i tanken en tank, se vad som händer. Blanda 2%Vexoz skrev:Kan det bara hända helt plötsligt att jag får för mycket olja? Inte rykt i närheten då men som det gör nu. Jag kör ju på en separat oljetank och den är väl vakuumstyrd. Avgasröret blir ju rykande varmt så fort det börjar ryka också.AndreWidestedt skrev:Blå/grå rök = För mycket oljaVexoz skrev:Förlåt för dubbelpost men här en film om någon vill se.
http://www.youtube.com/watch?v=vIsrqfnLPTM
Du får för fet oljeblanding helt enkelt!
Du tror det inte kommer bli lite för fet blanding då eftersom han fortfarande har oljepumpen ikopplad? Och kör man utan olja i oljepumpen går väl aset sönder?AndreWidestedt skrev:[/spoiler]Vexoz skrev:Kan det bara hända helt plötsligt att jag får för mycket olja? Inte rykt i närheten då men som det gör nu. Jag kör ju på en separat oljetank och den är väl vakuumstyrd. Avgasröret blir ju rykande varmt så fort det börjar ryka också.AndreWidestedt skrev: Blå/grå rök = För mycket olja
Du får för fet oljeblanding helt enkelt!
Prova blanda själv i tanken en tank, se vad som händer. Blanda 2%