Derbi DRD X-treme -12 Ryker mycket varm

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 april 2013, 12:02

Derbi DRD X-treme -12 Ryker mycket varm

Inlägg av Vexoz »

Tjääna, jo idag så var jag och min kompis ute och körde med moppen, vi skulle till ett ställe som ligger ungefär 5-6 km hemifrån och jag hade luggit i ungefär 40 blås i tio minuter, sedan så såg jag att det rykte mycket från dämparen och då stannade jag direkt och försökte se varför det rykte men såg inget som var fel.

Jag stängde av moppen och lät den kallna lite, efter 5-10 minuter så startade jag den och det rykte lika mycket igen. Jag lät den stå på tomgång en minut men det blev inget bättre. Röken var grå/vit och den luktade annorlunda emot de vanliga avgaserna. Jag ville inte starta den något mer så jag tog hem den.

Efter en timme så startade jag den för jag ville bara se om den fortfarande skulle ryka, den rykte som vanligt och jag tog en tur och körde i lugna 20km/h i 5 minuter, sen drog jag på i 40 km/h så var den som vanligt men sen i 45-50 började den ryka igen och även på vanlig tomgång när jag stannat.

Den ryker endast när den är varm och är det farligt för motorn att den ryker så? Någon som har en idé av vad som kan vara fel för den ryker väldigt mycket. Moppen går exakt som den ska men ryker bara. :(

Kan det vara topplockspackningen? Den borde väl inte ge sig vid bara 100 mil?

Lite info om moppen:
107 mil
Helt original förutom dämparen som är en gianelli.
Testat bytt tändstift.
2T Helsyntetisk olja
Ny växellåds olja

Väldigt tacksam för svar! :)
Senast redigerad av Vexoz den 2 juli 2013, 13:12, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 25 mars 2012, 10:18

Re: Derbi DRD X-treme -12 Ryker mycket varm

Inlägg av ateland »

Vexoz skrev:Tjääna, jo idag så var jag och min kompis ute och körde med moppen, vi skulle till ett ställe som ligger ungefär 5-6 km hemifrån och jag hade luggit i ungefär 40 blås i tio minuter, sedan så såg jag att det rykte som fan från dämparen och då stannade jag direkt och försökte se varför det rykte men såg inget som var fel.

Jag stängde av moppen och lät den kallna lite, efter 5-10 minuter så startade jag den och det rykte lika mycket igen. Jag lät den stå på tomgång en minut men det blev inget bättre. Röken var grå/vit och den luktade annorlunda emot de vanliga avgaserna. Jag ville inte starta den något mer så jag tog hem den.

Efter en timme så startade jag den för jag ville bara se om den fortfarande skulle ryka, den rykte som vanligt och jag tog en tur och körde i lugna 20km/h i 5 minuter, sen drog jag på i 40 km/h så var den som vanligt men sen i 45-50 började den ryka som fan igen och även på vanlig tomgång när jag stannat.

Den ryker endast när den är varm och är det farligt för motorn att den ryker så? Någon som har en idé av vad som kan vara fel för den ryker väldigt mycket. Moppen går exakt som den ska men ryker bara. :(

Kan det vara topplockspackningen? Den borde väl inte ge sig vid bara 100 mil?

Lite info om moppen:
107 mil
Helt original förutom dämparen som är en gianelli.
Testat bytt tändstift.
2T Helsyntetisk olja
Ny växellåds olja

Väldigt tacksam för svar! :)
topplockspackningen eller topplocket har gått åt helvete. det är glyckolen som blir det vita/gråa :) byt den och problem solved
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Kan vara topplockspackningen som har gått även om den har gått 107 mil..
Är det vitt rök som du skrev så skulle jag tippa på topplockspackningen..
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 april 2013, 12:02

Inlägg av Vexoz »

Okej, tack för svaren och jag ska försöka mig på att byta den då. :)
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Vexoz skrev:Okej, tack för svaren och jag ska försöka mig på att byta den då. :)
Har du ingen garanti kvar? Bättre och lämna in den isf! :) Ifall du köpte den ny
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 april 2013, 12:02

Inlägg av Vexoz »

p4ck skrev:
Vexoz skrev:Okej, tack för svaren och jag ska försöka mig på att byta den då. :)
Har du ingen garanti kvar? Bättre och lämna in den isf! :) Ifall du köpte den ny
Jag köpte den ny men garantin gällde tyvärr bara 3 månader... :(
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Vexoz skrev:
p4ck skrev:
Vexoz skrev:Okej, tack för svaren och jag ska försöka mig på att byta den då. :)
Har du ingen garanti kvar? Bättre och lämna in den isf! :) Ifall du köpte den ny
Jag köpte den ny men garantin gällde tyvärr bara 3 månader... :(
Synd, då får du ju fixa själv. :/
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Sitt lugnt i båten (moppen)!
Detta är ett typiskt "jag nojjar över min nya moppe " problem ;)
Säkert bara kondens från avgasröret.
Kolla om det sjunker i hållaren där du fyller på glykol.
Måste du fylla på där kan du börja oroa dig :)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 25 mars 2012, 10:18

Inlägg av ateland »

Vexoz skrev:
p4ck skrev:
Vexoz skrev:Okej, tack för svaren och jag ska försöka mig på att byta den då. :)
Har du ingen garanti kvar? Bättre och lämna in den isf! :) Ifall du köpte den ny
Jag köpte den ny men garantin gällde tyvärr bara 3 månader... :(
Om Du köpte den utav ett svensk företag har du ALLTID 1 års garanti och ytterligare 2 års reklamationsrätt på en vara som du kan bevisa var behäftad med ett ursprungligt fel :)
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 25 mars 2012, 10:18

Inlägg av ateland »

Jag citerar direkt ifrån Derbi.se.

"VI BRYR OSS OM DIG!
Vi investerar årligen mycket stora resurser på att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Erfarenheter från både kunder och tävlingsbanor samt utveckling av nya och starka material har resulterat i att våra moderna fordon ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rätt sätt.

Vi lämnar 2 års fabriksgaranti för att du ska slippa eventuella problem och för att du ska få ett tryggt och ekonomiskt ägande.

Garantin gäller oavsett körsträcka i 2 år från leveransdatum och under förutsättning att underhållet sköts enligt de garanti- och servicevillkor som står angivna i din garanti- och servicebok som medföljer ditt fordon vid köp. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller samt andra slitdelar omfattas inte av garantin.

Tänk på att alltid lämna din ögonsten till en auktoriserad verkstad. Nästan alla ingrepp på dagens fordon kräver specialverktyg och utbildad personal.

För mer information kontakta din återförsäljare"

Ifall du följt skötselråden på din Derbi så kan du bara lämna in den på auktoriserad verkstad och få de fixat :)
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 april 2013, 12:02

Inlägg av Vexoz »

ateland skrev:Jag citerar direkt ifrån Derbi.se.

"VI BRYR OSS OM DIG!
Vi investerar årligen mycket stora resurser på att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Erfarenheter från både kunder och tävlingsbanor samt utveckling av nya och starka material har resulterat i att våra moderna fordon ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rätt sätt.

Vi lämnar 2 års fabriksgaranti för att du ska slippa eventuella problem och för att du ska få ett tryggt och ekonomiskt ägande.

Garantin gäller oavsett körsträcka i 2 år från leveransdatum och under förutsättning att underhållet sköts enligt de garanti- och servicevillkor som står angivna i din garanti- och servicebok som medföljer ditt fordon vid köp. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller samt andra slitdelar omfattas inte av garantin.

Tänk på att alltid lämna din ögonsten till en auktoriserad verkstad. Nästan alla ingrepp på dagens fordon kräver specialverktyg och utbildad personal.

För mer information kontakta din återförsäljare"

Ifall du följt skötselråden på din Derbi så kan du bara lämna in den på auktoriserad verkstad och få de fixat :)
När jag köpte den så gick den som begagnad fast den var helt oanvänd och hade gått 0 mil, den hade stått ett år. Det var bara 3 månader kvar.

Förresten jag skulle ut o testa idag igen och det började ryka grå/vit rök igen och jag stannade ungefär efter 3 km och märkte att avgasröret var varmt som fan, varmare än motorn. Avgasröret var fortfarande röhett efter jag hade stängt av den i typ 20 min.

Konstigt?
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 25 mars 2012, 10:18

Inlägg av ateland »

Vexoz skrev:
ateland skrev:Jag citerar direkt ifrån Derbi.se.

"VI BRYR OSS OM DIG!
Vi investerar årligen mycket stora resurser på att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Erfarenheter från både kunder och tävlingsbanor samt utveckling av nya och starka material har resulterat i att våra moderna fordon ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rätt sätt.

Vi lämnar 2 års fabriksgaranti för att du ska slippa eventuella problem och för att du ska få ett tryggt och ekonomiskt ägande.

Garantin gäller oavsett körsträcka i 2 år från leveransdatum och under förutsättning att underhållet sköts enligt de garanti- och servicevillkor som står angivna i din garanti- och servicebok som medföljer ditt fordon vid köp. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller samt andra slitdelar omfattas inte av garantin.

Tänk på att alltid lämna din ögonsten till en auktoriserad verkstad. Nästan alla ingrepp på dagens fordon kräver specialverktyg och utbildad personal.

För mer information kontakta din återförsäljare"

Ifall du följt skötselråden på din Derbi så kan du bara lämna in den på auktoriserad verkstad och få de fixat :)
När jag köpte den så gick den som begagnad fast den var helt oanvänd och hade gått 0 mil, den hade stått ett år. Det var bara 3 månader kvar.

Förresten jag skulle ut o testa idag igen och det började ryka grå/vit rök igen och jag stannade ungefär efter 3 km och märkte att avgasröret var varmt som fan, varmare än motorn. Avgasröret var fortfarande röhett efter jag hade stängt av den i typ 20 min.

Konstigt?
De är inte konstigt, men hur mycket glycol finns kvar i behållaren?
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

ladda upp en film på hur mycket den ryker, men det låter ju som toppapackningen...
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

tror också de är topplockspackningen, hade samma problem med min
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Går den sämre? om inte tror jag det är som Hasse666 säger,.
Helt Räser
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 april 2013, 12:02

Inlägg av Vexoz »

AndreWidestedt skrev:Går den sämre? om inte tror jag det är som Hasse666 säger,.
Nej den går inte sämre på något sätt men som sagt det ryker mycket och jag märker ingen skillnad på nivån med kylarvätska. Borde avgasröret bli så varmt så att det ryker efter man har kört i 10 minuter?
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 april 2013, 12:02

Inlägg av Vexoz »

Förlåt för dubbelpost men här en film om någon vill se.

http://www.youtube.com/watch?v=vIsrqfnLPTM
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Vexoz skrev:Förlåt för dubbelpost men här en film om någon vill se.

http://www.youtube.com/watch?v=vIsrqfnLPTM
Blå/grå rök = För mycket olja

Du får för fet oljeblanding helt enkelt!
Helt Räser
Användarens profilbild
Vexoz
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 april 2013, 12:02

Inlägg av Vexoz »

AndreWidestedt skrev:
Vexoz skrev:Förlåt för dubbelpost men här en film om någon vill se.

http://www.youtube.com/watch?v=vIsrqfnLPTM
Blå/grå rök = För mycket olja

Du får för fet oljeblanding helt enkelt!
Kan det bara hända helt plötsligt att jag får för mycket olja? Inte rykt i närheten då men som det gör nu. Jag kör ju på en separat oljetank och den är väl vakuumstyrd. Avgasröret blir ju rykande varmt så fort det börjar ryka också.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Vexoz skrev:
AndreWidestedt skrev:
Vexoz skrev:Förlåt för dubbelpost men här en film om någon vill se.

http://www.youtube.com/watch?v=vIsrqfnLPTM
Blå/grå rök = För mycket olja

Du får för fet oljeblanding helt enkelt!
Kan det bara hända helt plötsligt att jag får för mycket olja? Inte rykt i närheten då men som det gör nu. Jag kör ju på en separat oljetank och den är väl vakuumstyrd. Avgasröret blir ju rykande varmt så fort det börjar ryka också.
Prova blanda själv i tanken en tank, se vad som händer. Blanda 2%
Helt Räser
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Avgasröret blir glödhet direkt. Speciellt när du kör med ett strypt original rör som jag antar att du gör. Så de behöver du inte oroa dig för.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

[spoiler]
AndreWidestedt skrev:
Vexoz skrev:
AndreWidestedt skrev: Blå/grå rök = För mycket olja

Du får för fet oljeblanding helt enkelt!
Kan det bara hända helt plötsligt att jag får för mycket olja? Inte rykt i närheten då men som det gör nu. Jag kör ju på en separat oljetank och den är väl vakuumstyrd. Avgasröret blir ju rykande varmt så fort det börjar ryka också.
[/spoiler]
Prova blanda själv i tanken en tank, se vad som händer. Blanda 2%
Du tror det inte kommer bli lite för fet blanding då eftersom han fortfarande har oljepumpen ikopplad? Och kör man utan olja i oljepumpen går väl aset sönder? :roll:
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Maxlengdell
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 augusti 2012, 20:15
Ort: Stockholm

Inlägg av Maxlengdell »

händer för mig ibland när jag kört lite över en mil cirka. Men då är det för att det har kommit fuktig/blöt lera/vatten på kröken vilket gör att det ryker.
YAMAHA <3 DT50 R!


söker mk thrower eller annat trimrör. mellan register, lite topp och lite acc. lite av varje helt enkelt! :)

Spana in skidfilmen :)

http://www.youtube.com/watch?v=7Uoxcwuu ... e=youtu.be

//Max
Skriv svar