Värt att porta?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Värt att porta?

Inlägg av Drome »

hej, som i rubriken lyder, så undrar jag om det är värt att porta och hur mycket det kommer ge på min setup som är.

Airsal t6 80cc racing
Malossi MHR supermoto replica
24mm förfasare
och lite smått och gott!

MVH: Drome!
kolla in mitt Derbi drd pro projekt vet jag! :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47195
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Är fan inte riktigt helt hundra, men när du portar så kan man göra registret bredare, så det är effekt på lägre och högre motorvarv, t.ex. Eller så kan man göra så det blir snävt, all effekt kommer på ett ställe! (Exempel, ta det inte ordragrannt, men effekten dras inte ut i registret lika mycket)

Sen så när du portar spolkanaler o.s.v så blir det enklare för bensinen att komma in i cylindern, och portas avgaskanalen också så blir det lättare för motorn att trycka ut avgaserna. Alltså, mer effekt!

Den här förklaringen var lite halvdan och jag kan ha fel, men jag postar ifallatt, någon får rätta mig lite ifall jag har tokfel! :oops:
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

vad jag har hört så kan man få sjuuuk effekt från en portad airsal
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

gilerahjärnan skrev:vad jag har hört så kan man få sjuuuk effekt från en portad airsal
Det var väl att ta i?

Men det ger ju att porta.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Beroende på portning, och portarens erfarenheter. Kan man få vilken cylinder som helst att gå bra. Oavsett märke och modell.

Så ja, man kan få en Airsal att gå "sjukt" bra. Men det är inte något man gör på någon timme. Det krävs många timmar och erfarenhet att få en cylinder att prestera bra.
Skriv svar