När måste jag byta vev och lameler?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

När måste jag byta vev och lameler?

Inlägg av Oggee »

Tjena! jag har en Rieju RRX 06 och hade tänkt att antingen köpa ett Hebo Escape Bufanda rör eller ett Metrakit Thrower rör. Sen också luftfilter, dreva om den så den får bättre toppfart, starkare kedja och 70 cc sport eller 70 cc hyper eller eventuellt 80cc och större munstycke såklart. Min fråga är: måste jag byta vev och lameler? eller är det något annat jag måste byta till den setup:en? :?
Senast redigerad av Oggee den 25 juni 2013, 16:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

70cc sport går med orginal vev.. men hur länge vet ingen :)

sen "måste" du byta förgasare!


funkar fint att bara byta kopplings fjädrarna :)
Bild
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Omöjligt att säga då du inte har bestämt cylinder, kom tillbaks med några alternativ ;) och förgasare MÅSTE du inte byta men du kommer få mycket mer effekt + att den kommer nog vara mer lättinställt med en någorlunda stor förgasare.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

Okej, tackar :D hur mycket större förgasare typ? jag vet att originalförgasaren är väl 15 mm?
Hade tänkt mig typ 70cc sport cylinder eller 70cc hyper, men hyper känns som att moppen kommer slitas sjukt mycket :? + att veven slits väl snabbare då jag byter förgasare?
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Njaa på ett sett då du får ut mer effekt och högre varv, men det som sliter på veven är ju mest om du har en kraftig cylinder som varvar väldigt mycket, du kan lätt köra orginalvev om du kör en sport cylinder och 19/21mm förgasare :)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

Oh fan :wink: kan du rekommendera någon cylinder till den setup jag skrev (jag har AM6 motor)
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Oggee skrev:Oh fan :wink: kan du rekommendera någon cylinder till den setup jag skrev (jag har AM6 motor)
Om du ska köra MK thrower rör så tycker jag du ska ha en Metrakit Handmade, båda cylindrarna ger bottendrag, så lär bli en skön vardagssetup.

Annars kan du ju alltid köra med Airsals 70cc(sport) eller (racing) dessa är lite mer högvarviga, alltså att effekten kommer lite högre upp i registret. Är väl dom snällaste cylindrarna som även ger effekt :D
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

Tror det blir Hebo Escape röret, har hört att de går grymt bra med AM6 mototerna. I och med att jag inte pallar lägga 3k på vev och lameler så blir det nån 70cc sport , för hyper är väl inte så bra för veven kan pajja? Anyways, tack för info :D
Skriv svar