Tömde skiten på olja, för att sedan dra loss hjulaxeln, lätt fixat. Gjort det ett par gånger på förra mopeden, kan ju inte vara så stora skillnadet.
Fast det var det ju.
Folk som pillat med en Beta vet säkert att det är 2 insexnycklar vid ena gaffelbenet som man måste lossa på för att kunna röra bulten.(Ni ser dessa på bild 1!)
Lossade på dom, och började skruva. Märker sen att hastighetsgivarn(eller vad det heter) följer ju med axeln, och till slut så tar den i gaffelbenet och jag får inte ut bulten tillräckligt långt.

Kollade sedan på den sidan som axeln är gängad på, där det sitter en distans(Ni ser denna i bild 2) Och även det aset satt fast i axeln!

Hur i helvete ska jag lyckas få bort axeln om det är 2 saker ivägen? Hur får jag bort dessa 2 saker!?
Alltså, höger gaffelben trär man in axeln igenom, genom hjulet och sen gängar man axeln i vänster gaffelben. Finns ingen mutter där som på t.ex Derbi. Utan det är gängor inuti gaffeln.
Och som ni ser kan jag inte dra ut axeln, eftersom på bild 2 så ser ni en distans som sitter stenhårt. Och på bild ett en hastighetsgivare som sitter stenhårt, så kan inte skruva axeln ur gängorna hela vägen på vänstra benet.
OBS Axeln är ditskruvad igen på bilderna då jag tog dom efter att jag skulle gå in och skriva detta.