Få loss hjulaxel fram, Beta RR Supermotard -04

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Få loss hjulaxel fram, Beta RR Supermotard -04

Inlägg av p4ck »

Tjenare! :D Fick för mig idag när jag äntligen fått en plats att hållas på, att byta packboxar i min förbannade framgaffel!

Tömde skiten på olja, för att sedan dra loss hjulaxeln, lätt fixat. Gjort det ett par gånger på förra mopeden, kan ju inte vara så stora skillnadet.
Fast det var det ju.

Folk som pillat med en Beta vet säkert att det är 2 insexnycklar vid ena gaffelbenet som man måste lossa på för att kunna röra bulten.(Ni ser dessa på bild 1!)

Lossade på dom, och började skruva. Märker sen att hastighetsgivarn(eller vad det heter) följer ju med axeln, och till slut så tar den i gaffelbenet och jag får inte ut bulten tillräckligt långt.

Bild

Kollade sedan på den sidan som axeln är gängad på, där det sitter en distans(Ni ser denna i bild 2) Och även det aset satt fast i axeln!
Bild

Hur i helvete ska jag lyckas få bort axeln om det är 2 saker ivägen? Hur får jag bort dessa 2 saker!?

Alltså, höger gaffelben trär man in axeln igenom, genom hjulet och sen gängar man axeln i vänster gaffelben. Finns ingen mutter där som på t.ex Derbi. Utan det är gängor inuti gaffeln.

Och som ni ser kan jag inte dra ut axeln, eftersom på bild 2 så ser ni en distans som sitter stenhårt. Och på bild ett en hastighetsgivare som sitter stenhårt, så kan inte skruva axeln ur gängorna hela vägen på vänstra benet.

OBS Axeln är ditskruvad igen på bilderna då jag tog dom efter att jag skulle gå in och skriva detta.
Bulten123
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 24 juni 2013, 19:26

Inlägg av Bulten123 »

Alltså, Du får ta i med hela kroppen. Dra till du skit i byxorna
Det är inte lätt när det är svårt.
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 472
Blev medlem: 3 maj 2013, 20:43
Ort: VBG

Re: Få loss hjulaxel fram, Beta RR Supermotard -04

Inlägg av donkeyO.o »

VINKELSLIP 8) 8)
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Bulten123 skrev:Alltså, Du får ta i med hela kroppen. Dra till du skit i byxorna
Inte så att det sitter åt hårt, utan det att så fort jag drar så tar givarn i gaffeln, och när jag drar då så repar den bara i gaffeln och det känns inte som om man kommer någonstans alls, och som sagt, både givare och distans sitter typ fast i axeln.
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

om jag förstår rätt så sitter distansen fast i axeln ? har du testad o ta typ 5-56 å dra på eller ngt fett? o tagit ngn rörtång på distansen o hålla emot axeln med ngt o försöka dra runt den så att den inte sitter fast ? eller är jag helt ute o cyklar?

har ju inte mekat med beta så jag vet inte exakt hur det är .. :)
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

TSR`BakarN skrev:om jag förstår rätt så sitter distansen fast i axeln ? har du testad o ta typ 5-56 å dra på eller ngt fett? o tagit ngn rörtång på distansen o hålla emot axeln med ngt o försöka dra runt den så att den inte sitter fast ? eller är jag helt ute o cyklar?

har ju inte mekat med beta så jag vet inte exakt hur det är .. :)

Ser ut som om det är fettat på axeln, kan ju försöka och spreja på krypsmörj på aset. Testa att hålla fast med en poligrip.
Men om detta funkar nu, så kvarstår ett problem, och det är jävla hastighetsgivarn
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

går det inte att få hastighetsgivaren och stanna ? eller är han fast på axeln ?för den ska ju va på fälgen/navet ?
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

TSR`BakarN skrev:går det inte att få hastighetsgivaren och stanna ? eller är han fast på axeln ?för den ska ju va på fälgen/navet ?
Både givare OCH distans sitter fast på axeln. Inte navet.
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Menade att han ska sitta på navet, löst normalt sätt :) men försök o smörj upp givarn o försök få han lossna
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

TSR`BakarN skrev:Menade att han ska sitta på navet, löst normalt sätt :) men försök o smörj upp givarn o försök få han lossna
Testa att smörja med krypsmörj på distansen, den lossna inte.
Skriv svar