250 fyrtakt eller 125 tvåtakt?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

4 takt 250 eller 2 takt 125?

125 2 takt
28
56%
250 4 takt
22
44%
 
Antal röster: 50

Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

250 fyrtakt eller 125 tvåtakt?

Inlägg av Alyzzzer »

Hej!

i vintras gjorde jag en tråd om vilken cross jag skulle köpa och nu är de dags för farsan och mig och inhandla en! men nu undrar jag den stora frågan. vad är bäst 250 fyrtakt eller 125 tvåtakt.

vad är billigast i drift?
dyrast att inhandla?
Roligast att köra?
enklast att köra?
håller längst?

osv

men jag kommer inte tävla, kommer nog mest dra runt på landet och köra lite på grusvägar och köra så. tänkte säga de för nån av de kanske e bättre för tävling och en för fritids körning.


Tack! :)
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

vad är billigast i drift?
- Fyrtakt
dyrast att inhandla?
-Fyrtakt
Roligast att köra?
-Tvåtakt
enklast att köra?
-50/50 beror på hur man ser det
håller längst?
-Fyrtakt

*Rolighetsfaktor*
250cc 4t: 8.5/10
125cc 2t: 10/10

Baserat på min egna syn när det gäller rolighetsfaktor, men annars är din fråga besvarad. Visst, 250 har mer krut men en lättviktad 125cc är roligare i skogen osv.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Ska ju köra rätt lugnt och inte tävla och så men många säger att fyrtaktare behövs inte underhållas så mycke men när de rasar e de inte kul. Men med en tvåtaktare måste man byta massa saker hela tiden och frågan e om man pallar det när man bara vill köra lite på skoj.
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

En 4-takt har mycket jämnare register. Om jag fått välja mellan 250 4t och 125 2t så hade jag valt 250 varje dag i veckan. Mindre underhåll, mindre drift kostnader och enligt mig roligare att köra :D
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

MYCKET fränare ljud i större fyrtaktare, tycker tvåtaktarna låter lite fjolligt.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Kör du relativt lugnt så kan du köra 100h på en kolv med 125cc, vilket är väldigt länge.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
asti27
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 3 augusti 2012, 18:33
Ort: Kvicksund

Re: 250 fyrtakt eller 125 tvåtakt?

Inlägg av asti27 »

vad är billigast i drift?
Fyrtakt
dyrast att inhandla?
Fyrtakt
Roligast att köra?
50/50, i skogen så är dock 4-takt roligast, tvåtaktarna måste man hålla på lite mer varv hela tiden (beror såklart på terrängen)
enklast att köra?
skulle nog säga fyrtaktare, för då har du jämnare effektkurva. :)
håller längst?
Fyrtaktare, behöver inte byta grejor lika ofta. :)

Säger nog över allt:
10/10 fyrtaktare
9.5/10 tvåtaktare

Av egna erfarenheter. :)
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare :)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Det är svårt att säga vilket som är bäst inköp mellan fyrtaktare eller tvåtaktare. Det beror lite på vad man har för smak och vad man man ska använda fordonet till.

Generellt kan man säga att fyrtaktaren vinner om man ska köra långt då denna motorkonstruktion ger bättre comfort. Den är tystare, och går på lägre varv i höga hastigheter än vad tvåtaktaren gör. Den är bensinsnålare än tvåtaktaren. Men den är lite mer invecklad att meka med än tvåtaktaren om man vill göra saker och ting själva.

Tvåtaktaren är helt klart roligare att köra än fyrtaktaren och som sagt lättare att meka med själva.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

okej tror nog det blir en fyrtaktare då. verkar goast att glidare runt med en sån. men jag har hört att vissa fyrtaktare e svagare än andra som suzukis rm 250f tex.

Men om jag nu köper en 250f hur mycket underhållning ska jag vara beredd på. vad kostar dessa per år? (utan soppa)
Användarens profilbild
FiggeFerrum
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 april 2013, 19:43
Ort: Pundarkvarten

Inlägg av FiggeFerrum »

Landsvägskörning/pendling = fyrtaktare
Cross/enduro = tvåtaktare
Bild
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 414
Blev medlem: 1 november 2011, 18:44
Ort: Luleå

Inlägg av moliki »

4t har så härligt ljud, det upplevs inte lika störande heller då det är lite mörkare :)
Fortitude

Bild
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

jag hade lätt tagit än 125 2takt man ska köra 2 takt så länge man kan säger de flesta. du kan mecka själv med en två takt en fyrtakt är mycket mer invecklad. du slipper ventiler och kamkedja och all den skiten som kan krångla väldigt mycket om köper en fyrtakt. plus att 125 är lättare att köra väger mindre osv:) men det är ju ditt val vad du vill köpa:))
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Väldigt svårt val detta. Helst vill jag ju inte mecka så otroligt mycket med crossen och spendera tiden på att köra istället. Och jag behöver inte så in i helvete mycke kraft, för som sagt ska köra lite på landet och så.:)
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

Alyzzzer skrev:Väldigt svårt val detta. Helst vill jag ju inte mecka så otroligt mycket med crossen och spendera tiden på att köra istället. Och jag behöver inte så in i helvete mycke kraft, för som sagt ska köra lite på landet och så.:)
om du bara köra på landet så behöver du inte mecka mycket med crossen det är mer om du kör hårt på bana:)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Okej och vad ska jag köpa då då? Alltså om jag kör lugnt på landet
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

köp 125an :) mycket roligare å skruva om nånting gör sönder! :)
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

till din användning,, 125an varje dag i veckan. Den kommer väga mindre, vara lite roligare stick i och du kommer kunna hantera den mycket enklare tack vare vikten. Folk som kan köra 125a kan lätt köra ifrån idioter som kör för tunga hojar.

När du kör så pass "lugnt" som du kommer göra så är de inte så jävla viktigt med service osv,byt olja efter rätt intervall o så, kolven får du byta när du tycker den blir klen o kompet e dåligt, eller kanske på vintern. Inte svårare än en moppe!
bibapeolola
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

man behöver mer kraft ute på grusvägar än på bana=250


och om man kör på grusvägar osv så kvittar det ju hur mycket den väger?=250


en 4taktare är lättare att köra ochså speciellt på bakhjulet :)


(man tröttnar snabbt på en 125a)
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Detta är ett så sjukt svårt val. För båda har sina plus och minus.

Men kan någon skriva ner årskostnaden typ att äga en fyrtaktare och en tvåtaktare.samt hur mycke "meck tid" jag kommer behöva lägga ner.

Strunta i hur de går och så nu för oavsett vad jag väljer kommer kraften räka osv.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

en jag känner rasa hela sin motor andra körningen efter köp. 10k~

min rm250 har jag inte bytat ett skit på under 1år bara 2bakdäck och luftfilter olja kedja drev etc
Bild
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Ja sånt vet man ju aldrig:/ hmm svårt val detta.

Köper nog en fyrtaktare pga

Låter goare
Låter snällare
Går lugnt och bra
Lite underhåll behövs

Men vad behöver jag byta på fyrtaktare alltså olja varje år. Och såna saker.samt hur ska jag köra för att den inte ska rasa så lätt.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

mycket viktigare att byta olja på en 4taktare! vissa bytar efter varje körning men var fjärde timme duger :)

sen så får du se till att ventilerna är justerade fräsht luftfilter tändstift etc
Bild
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Okej och med en tvåtaktare ska jag byta kolv varje år? Vad mer behöver jag pyssla med på en tvåtaktare.
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

hur mycket man får lägga på ett år är ju också vilken man köper hur den är i skick om dreven är slitna, kolven, osv du behöver inte byta kolv lika ofta på en fyrtakt men när du väll ska göra det måste du lämmna in den på kolv byte om du nu inte är duktig osv på att mecka :) om du kör lungt med en två takt så behöver du inte heller byta kolv så ofta och när du väll ska göra det kostar det bara 1k för kolven och arbetet klarar du nog själv.
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Alyzzzer skrev:Okej och med en tvåtaktare ska jag byta kolv varje år? Vad mer behöver jag pyssla med på en tvåtaktare.
man kan inte säga att ett kolvbyte/år är nog. det beror helt på övriga motorns skick, ditt körsätt, vilken olja du använder osv.

kör du lugnt och har bra olja så kan du garanterat köra 100h på en kolv, kör du hårt så kanske man vill byta efter 40h. man ska ha klart för sig att såna här fordon är inte gjorda för att hålla. att plocka ur 40hk ur en 0,125l motor säger sig självt att det funkar inte i längden. mitt tips till dig: vill du inte skruva speciellt mycket, köp INTE en cross.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

100 timmar är väll typ en sommars körning. Men om vi säger att jag köper en helt ok skick kross. Kan ni då skriva ner vad som ska göras varje år. Såhär alltså.

Skriver bara exempel.

4taktare

Okej byte var 4 timme
Byte av kolv varanat (på firma)
Osv

Sen samma på 2taktare
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Alyzzzer skrev:100 timmar är väll typ en sommars körning. Men om vi säger att jag köper en helt ok skick kross. Kan ni då skriva ner vad som ska göras varje år. Såhär alltså.

Skriver bara exempel.

4taktare

Okej byte var 4 timme
Byte av kolv varanat (på firma)
Osv

Sen samma på 2taktare
på en tvåtaktare är väl grunderna att:

byta olja i lådan, som "honnyåkare" duger det gott att byta var 20:onde timme. ca 100kr/l och dem rymmer runt 6-8dl.

drev och kedja, vet inte riktigt hur länge dom håller, men en säsong bör dom hålla tycker jag. kostar runt nog 1000kr för en uppsättning.

lammeller bör kontrolleras mindst 1 gång per säsong.

luftfilter, här beror det på hur noga du är att rengöra det, smörja in det. men ca 10-15h? (vet inte riktigt ang detta.)
kostar 100-200kr ca.

kolv har vi ju skrivit om redan. kostar runt 1000kr för en billigare kolv.


däck, helt beroende på vart du kör, hur du kör. räkna med en uppsättning per säsong, ca 2000kr.


sen ska man alltid ha i tanken att ras osv kan förekomma. och kommer förr eller senare att göra det även om du är noga med underhåll.

OBS detta är hur jag själv upplevde det när jag hadde min 125:a. jag säger inte att det är "rätt sätt"
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Okej. Hm men om vi säger såhär vad behövs minst underhåll till. För kör hellre nåt sämre och som går.

En till fråga gäller detta samma med en fyrhjuling typ raptor 250.
ludwighg
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 mars 2013, 19:46

Inlägg av ludwighg »

250 2-takt!
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

125 2-takt :D

fyrtakt är det mer pill på ifall du måste hållas och skruva, och om den rasar så rasar den ORDENTLIGT! T.ex om nån packning gått sönder och den tryckt ur sig all olja. På en tvåtaktare så nyper oftast bara cylindern.

125 är lättare, mer lätthanterlig och rolig, du har bra med kräm i dessa också.
Ljudet är ettrigt, riktigt fint enligt mig, men om du ska välja mellan en fyrtakt och tvåtakt så bry dig inte om ljudet.

Vet inte riktigt varför men jag tycker du ska ha 125:a! 250 är rätt stora och svåra att hantera om man inte är så van!
Användarens profilbild
Holmen
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 21 juni 2013, 10:23

Inlägg av Holmen »

250 4 takt, 100000 gånger mer soppasnål och jämnare i motorgången, behöver inte tänka på att hålla varven uppe för att den ska vara stark. Du kan köra 10-20 timmar på en tank utan problem. Fränare ljud.

Den enda nackdelen är om den rasar.
Jag tycker att du ska gå på 250 4 takt jag har både en 125 2 takt enduro och en 250 4 takt Cross o en 300 2 takt Enduro. 250 4 takt väldigt rolig att köra.
Mvh, Holmen.
Skriv svar