70cc vs 100cc (Peugeot)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

70cc vs 100cc (Peugeot)

Inlägg av toxicstone »

Sedan min Beta ark LC blev stulen så har jag testat oliak mopeder, träffat försäljare etc men priserna var inte bra och stressen blev för stor iom jag behövde en för att ta mig till jobb (1.5tim med buss, 12min med moped) så köpte jag tillslut den sista jag var och kollade på.

Det är en Speedfight 2 MC 100cc

Hastighetsmätaren fungerade inte och säljaren ljög såklart om hastigheten ( sa 100-110 men gör 90)

Och är förvånad då min gamla Beta gjorde 100 med 70 sport pro och gianelli avgasrör ( inget high end) båda med samma acc

Enda positiva jag hittar är ljudet men vill tro att en 70cc med 100cc rör hade givit samma effekt.

Vet att dem säger 100cc är igentligen 83cc men även där skulle det ge en markant skillnad och inte försämring så kan någon förklara för mig varför man skaffar en 100cc motor förutom laglighetsbiten?

Ursäkta wall of text.

edit: går det att få på en 70cc ens? vill tro att 100cc är större ev såsom dem 70-83cc man behöver borra upp för att använda.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

ja det går la, men vf? tror nog den är till för vara bensinsnål och kunna bruks köras länge?

men in och fila lite lite i portarna så ska den nog röra på sig, sen har ju resten va setupen inflytande, å som rör/fögg/koppling osv, men ska nog gå att få upp i 120+ utan problem
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

italienarna är riktiga jävlar på att skruva maxiscoots som dom så fint heter. finns trimrör och Bigborecylindrar att köpa. om ja inte minns fel så kanske insugskitten från moppemotorn passar.

hade iaf kollat efter strypningar i avgasrör och förgasare. de är ju trottsallt en LättMC som bara får ha 11kw så de bör ju finnas mer att hämta.

ingen polis som bryr sig om en lättMC har lite förmycke effekt. finns ju liksom ingen gräns i hur fort dem får gå. och inte direkt att polisen har med sig en bromsbänk.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

david96 skrev:ja det går la, men vf? tror nog den är till för vara bensinsnål och kunna bruks köras länge?

men in och fila lite lite i portarna så ska den nog röra på sig, sen har ju resten va setupen inflytande, å som rör/fögg/koppling osv, men ska nog gå att få upp i 120+ utan problem
Ja för att där finns tillfällen man vill åka fortare än 90, vill ju inte känna att jag begränsas, sen är jag ingen fartdåre men tänker på raksträckor.

Jo men vad jag har läst om dem få som skrivit om Peugeot 100cc modellen så menar dem på att man inte får upp den in mycket mer, runt 100 och det är om man bytar avgasrör, koppling och ja allt annat.

Gillar ju såklart att den är bensinsnålare (dock ej kollat upp hur mycket den drar) och håller länge dock sistnämnda är så pass oväsnligt då en 70cc kolv bör hålla såpass länge att extra kostnaden är minimal.

LennartTuning skrev:italienarna är riktiga jävlar på att skruva maxiscoots som dom så fint heter. finns trimrör och Bigborecylindrar att köpa. om ja inte minns fel så kanske insugskitten från moppemotorn passar.

hade iaf kollat efter strypningar i avgasrör och förgasare. de är ju trottsallt en LättMC som bara får ha 11kw så de bör ju finnas mer att hämta.

ingen polis som bryr sig om en lättMC har lite förmycke effekt. finns ju liksom ingen gräns i hur fort dem får gå. och inte direkt att polisen har med sig en bromsbänk.
Vad jag har låst så finns där inga begränsningar då enligt en så tävlar den med 125cc , finns 125cc cylinder till den men känns lite så att en 125cc cylinder motsvarar en 70cc, och byter jag avgasrör så är jag rädd att den låter trimmad, nu är den väldigt tyst och låter som en original 30-45, avgasröret är trots allt för 100cc så borde ge kräm som ett trimrör för 70 gör.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Skriv svar