Till bilar finns ett medel på flaska av olika märken som man blandar i bensinen för att hålla insrutssystem rena. Det finns även sådant vid akut startsvårigheter eller vid märkbar ojämn gång av motorn. Hokus pokusmedel tänkte jag för länge sedan. Jag hade ju använt detta i bilar utan att märka skillnad.
Men saken var att jag var ivrig att se resultatet meddesamma och när jag fyllde på hokus pokus-gojan från flaskan så trodde jag att ju mer var bättre. Men enligt brukanvisningen ska en flaska räcka till 60-liter bensin. men min räckte till ca 30-liter. Jag märkte ingen skillnad.
Men det jag inte fattade var att denna hokus-pokus inte har en omedelbar verkan. Den rengör under längre tid. Men för ett par år sedan började jag använda detta medel, fast på moppen. Jag slog i ytterst lite varje gång jag tankade. En flaska räckte säkert i 7-8 tankningar. Men nu fattar jag att detta medel verkligen ger effekt. Moppen går bättre och renare än någonsin förut. Jag har inte behövt rengöra förgasaren en endaste gång sedan dess.
Biltema säljer en variant som fungerar, men inte lika bra som märket STP.