Bygga om moppen till cross/enduro?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Bygga om moppen till cross/enduro?

Inlägg av Asddfgf4 »

Jag har en Derbi Senda r50 "Bultaco" som jag vill bygga om till cross. Dra inte vlasen "köp en riktig cross" för jag har inte ekonomin till det. Jag undrade bara, vad är det viktigaste att byta ut? Jag har köpt en ny lamellsats, och tänkte byta stötdämpare bak till crossdämpare. Nåt mer som rekomenderas?
Bild
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Mer effekt, halt klart mer effekt som behövs först! Sen drar du ut o kör o då märker du rätt fort hur bra bromsar/dämpning hänger med.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 19 december 2011, 18:09

Inlägg av KOLVBulten »

kommer aldrig hålla
Bild
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

Tro mig, det blir både billigare och bättre att köpa en riktig cross :)
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Har rätt rejält med effekt med mitt effektrör och munstycken, får ut ca 8 hästar, och det duger med en så lätt kropp som den har.

Har varit ute och kört ett par gånger, och ramen håller fint, däcken är riktiga crossdäck tsm med riktiga crossfälgar. Det enda jag är osäker på är om stötdämparna håller...
Bild
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

Tycker fortfarande du ska köpa dig en 80cc höghjulig eller något. Behöver inte vara dyrt alls.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

80 cc? är inte det rätt lite? :O HAr ju kört både 125:a och 250, 250 är väl lite mycket som nybörjarcross, är ju bland det värsta du kan få som tvåtakt. Men 125:an var helt okej, bra med fart och kraft, men finns ju fan inga billiga 125:or??
Bild
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

8 hk kommer du inte långt med kan jag säga;) Du bör upp i minst 20 hk om det ens ska vara kul :)
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Farsan 250 hade ju 55 hästar, gick utav helvete, men det var lite mycket. Har letat efter en tvåtakt 125:a, men inte hittat nån under typ 8 k. Allt är så jävla dyrt, har inte råd med det :P
Bild
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

Jag förstår inte ditt sätt att tänka riktigt. Om du vill lägga pengar på din Derbi som kommer ge 8 hästar så visst. Men istället kan du köpa en 80cc som går bättre en din Derbi och kommer hålla betydligt bättre.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Jo, men grejen är att min effektkurva på moppen beter sig som en 125:a, drar iväg som fan och orkar alla backar med mig på.SKa jag lägga pengar på en cross tänkte jag att jag ändå ville ha minst en 125:a, gärna 150 om det finns, men 80 känns ju så jävla fjuttigt? Va har dom, typ 15 hästar eller nåt? :P
Bild
Användarens profilbild
FiggeFerrum
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 april 2013, 19:43
Ort: Pundarkvarten

Inlägg av FiggeFerrum »

Asddfgf4 skrev:Jo, men grejen är att min effektkurva på moppen beter sig som en 125:a, drar iväg som fan och orkar alla backar med mig på.SKa jag lägga pengar på en cross tänkte jag att jag ändå ville ha minst en 125:a, gärna 150 om det finns, men 80 känns ju så jävla fjuttigt? Va har dom, typ 15 hästar eller nåt? :P
Du tycker 80cc känns fjuttigt men insisterar ändå på att köra cross med en 50cc...
Bild
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

Asddfgf4 skrev:Jo, men grejen är att min effektkurva på moppen beter sig som en 125:a, drar iväg som fan och orkar alla backar med mig på.SKa jag lägga pengar på en cross tänkte jag att jag ändå ville ha minst en 125:a, gärna 150 om det finns, men 80 känns ju så jävla fjuttigt? Va har dom, typ 15 hästar eller nåt? :P
Dubbelt så många som din Derbi iaf ;)
Men spara ihop lite pengar annars. Fråga dina päron om "sponsring", sommarjobba osv.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Okej, så simply, bygga om moppen eller ens köra moppen som cross = inte bra idé?? Och spara pengar...fan med, vill ha en nu :P Ingen som har någon att sälja? behöver inte vara den bästa skicket, och har rätt okej med "skillz" gällande motorer och sånt, så kan fixa småfel om det finns :P
Bild
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

Har en Yamaha 80cc som du kan köpa. Finns att hämta i Skövde
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

va ska du ha för den?
Bild
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

3500:-
Är gammal men går fint :)
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Okej, ska samråda med farsan :P
Bild
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

handla det inte om att "bygga" cross av sin moped? och inte köpa en cross!

som iallafall jag låter som en cool idè så kan man ju köra på gatan ochså (Y)



sen beror det ju lite på HUR tänkte du köra som en cross?

åker/smågupp eller på crossbana?!
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

du kan säga att det är ungefär 30 hk på vevstaken på en 85cc cross
och det är inte kul att köra cross om man inte har något som går så in i helvete! kör själv cross och det är inget utan farten och hoppen.
ut och spruta lite grus på vägarna med moppen eller köp en gammal riktig cross om du ska köra på en cross bana!
kolla in mitt Derbi drd pro projekt vet jag! :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47195
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

som sagt, du kommer behöva trimma MYCKET för att få samma känsla och effektkurva som en 125a, och du ligger inte ens i närheten av det med ett effektrör... köp en äldre billig cross ist.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Asddfgf4 skrev:...men 80cc känns ju så jävla fjuttigt? Va har dom, typ 15 hästar eller nåt? :P
Det är ungefär vad dom hade för 30 år sedan, innan dom ens blev vattenkylda. Idag är dom som sagt närmre det dubbla.

Mekar ju med det mesta på två hjul, och på sistone har det skruvats & provkörts en del med ett par mer än 20 år gamla Kawa KX60 som enligt handboken tydligen ska ha "ynka 14hk". Den är självklart aldeles för liten för mig som är över 190cm och nästan väger 100kg, men trots det känns den riktigt pigg och gaffel/stötdämpare fungerar bättre än alla mopeder jag någonsin kört. Det säger kanske lite om skillnaden mellan en riktig cross och en moppe...

Det går bygga om en moppe så den funkar hyfsat som skogsleksak, men den kommer alltid ha vissa handikapp. Bland annat är den tung som sjutton, och det blir inte lättare att klara precisionskörning när man sitter på en halvt dresserad elefant som inte vill åt samma håll som du...

Största fördelen moppen har mot en cross är billigare delar, och att den inte käkar kolvar och andra slitdelar till frukost, lunch och middag. Att köpa en gammal 125-cross för t.ex. 7000kr kanske kan verka billigt, men då brukar dom behöva ny kolv, kanske ny stake, nya ramlager, nya lameller, kanske omnikasilning av cylindern, renovering av stötdämpare och gaffel, byte av lager i sving & stötdämpare... Det kostar lika mycket att göra vettig cross av ett 7000-kronorslik som det kostar att köpa det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

Helt onödgit å bygga om moppen. sälj den å köp en cross.. Jag har körde mkt cross förut, men har bara kvar en 70cc nu som leksak. Å den e faktiskt tillräckligt rapp å snabb, så en 80cc borde funka helt okej, har kört de förut å de kmr funka bättre än din ombyggna moppe :)
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Okej, ni börjar tala över mig till att köpa mig en 80 cc då :P Har kollat, hittade en gammal 125:a, men vafan den var så rostig så den vågar jag inte köra över vägguppen med. Men det finns ju många "Kawasaki kx80 Höghjuling" ute. En sån kanske funkar? Kan man tänka sig runt 20 hästar, och toppfart på omkring 80-90 med en sån om man sätter på trimrör då kanske? :P
Bild
Användarens profilbild
citrouz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 11 juni 2012, 00:49
Ort: Tumba

Inlägg av citrouz »

Gör moppetiden oförglömlig till varje pris.
Skriv svar