Hjälp mig att få upp framhjulet!

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Hjälp mig att få upp framhjulet!

Inlägg av DerbiAndreas »

Tjena, jag har en Derbi Senda DRD pro 08 14/53 drevning annars helt orginal, jag har försökt få upp den på 1an men är väldigt svårt, jag har testat stått på passagerar fotpillarna på 1an kom upp lite högre men inte tillräckligt, är det ens möjligt med min setup? Jag kan stegra 100 meter på cykeln iallafall :D Eller är det bara att träna på det? bör jag köra på annan växel? HJÄLP!
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

bara träning som gäller, lättare drevning skulle dock kanske hjälpa. lite mindre kuggar fram, typ 12-13
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

NOName? skrev:bara träning som gäller, lättare drevning skulle dock kanske hjälpa. lite mindre kuggar fram, typ 12-13
Är det möjligt med mitt drev? Måste jag stå upp hela tiden? Eller kan man stå upp för att få upp det sen sätta sig precis när man får upp det? Får inte trimma mer för farsan och den gör 70 så vill helst inte trimma ner den =/
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

För att få upp det måste man ta i kopplingen å gasa sen släppa kopplingen eller är det bara att gasa fort?
Användarens profilbild
Maxlengdell
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 augusti 2012, 20:15
Ort: Stockholm

Inlägg av Maxlengdell »

DerbiAndreas skrev:För att få upp det måste man ta i kopplingen å gasa sen släppa kopplingen eller är det bara att gasa fort?
haha så gör jag med, fila på pluggen lite till ;)
att göra så är ju inte jätte hälsosamt för motorn :roll:
Du har ju Derbi iaf så den håller nog men om något troll med TMS eller något ching-chong märke så kommer skiten rasa inom kort :evil: :P
YAMAHA <3 DT50 R!


söker mk thrower eller annat trimrör. mellan register, lite topp och lite acc. lite av varje helt enkelt! :)

Spana in skidfilmen :)

http://www.youtube.com/watch?v=7Uoxcwuu ... e=youtu.be

//Max
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Det blir ju svårt med den drevningen, kanske blir lättare om du byter till typ 12 eller 13
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
FiggeFerrum
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 april 2013, 19:43
Ort: Pundarkvarten

Inlägg av FiggeFerrum »

11/63 drevning, då toppar den ca 63 och du kommer upp på bakdäcket utan problem, det är också original drevning för sendorna
Bild
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

FiggeFerrum skrev:11/63 drevning, då toppar den ca 63 och du kommer upp på bakdäcket utan problem, det är också original drevning för sendorna
Du menar inte11/53 då? För de e orginal på min :)
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

FiggeFerrum skrev:11/63 drevning, då toppar den ca 63 och du kommer upp på bakdäcket utan problem, det är också original drevning för sendorna
12/65 är original bara så du vet

Edit: och en vanlig Senda är inte samma sak som en drd pro
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

DerbiKoffe skrev:
FiggeFerrum skrev:11/63 drevning, då toppar den ca 63 och du kommer upp på bakdäcket utan problem, det är också original drevning för sendorna
12/65 är original bara så du vet

Edit: och en vanlig Senda är inte samma sak som en drd pro
bara för din Senda har 12/65 behöver inte alla ha det! har själv 12-62 orginal på min Senda.

visst kan du få upp den med den drevningen gäller bara att öva, koppling är inte ett måste när du rycker upp den i 1:an bara pumpa med fjädringen och gasa och ryck bak. och stå inte på fotpinnarna sitt ner så du har foten på bromsen!

här kan du se lite på min teknik, har något orginal jag med. se hur ja pumpar den innan ja drar upp den, i detta videoklipp drar jag i 2an å 3:an men går också i 4an och 5an utan koppling fast ja har något orginal ;)

http://www.youtube.com/watch?v=bcTL10HNG7I
Senast redigerad av suzukiwheelier den 12 maj 2013, 10:12, redigerad totalt 1 gånger.
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

Som sagt är jag inte intreserad av att byta drev igen, jag undrar bara om det fungerar att komma upp på bakhjulet med min drevning 14/53.
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

suzukiwheelier skrev:
DerbiKoffe skrev:
FiggeFerrum skrev:11/63 drevning, då toppar den ca 63 och du kommer upp på bakdäcket utan problem, det är också original drevning för sendorna
12/65 är original bara så du vet

Edit: och en vanlig Senda är inte samma sak som en drd pro
bara för din Senda har 12/65 behöver inte alla ha det! har själv 12-65 orginal på min Senda.

visst kan du få upp den med den drevningen gäller bara att öva, koppling är inte ett måste när du rycker upp den i 1:an bara pumpa med fjädringen och gasa och ryck bak. och stå inte på fotpinnarna sitt ner så du har foten på bromsen!

här kan du se lite på min teknik, har något orginal jag med. se hur ja pumpar den innan ja drar upp den, i detta videoklipp drar jag i 2an å 3:an men går också i 4an och 5an utan koppling fast ja har något orginal ;)

http://www.youtube.com/watch?v=bcTL10HNG7I
dock så är det så att alla Senda (extreme och r) har samma drevning, har haft en 04a med ebs motorn och den hade 12/65, min nuvarande 06a har 12/65 och alla mina kompisar som har 07-10 har 12/65 drev original.

Ont: byt ner en eller två kuggar fram så kommer det bli lättare att få upp den på bakan!

Edit: det går att få upp den på bakan med dem dreven men kommer bli betydligt svårare!
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

Får la byta drev då... Det GÅR INTE med mitt drevparti, innan när jag hade 11/53 och hade bara kört moppen ca 3 km helt omedvetande om hur man gjorde kom jag ändå upp 2 dm utan koppling... Bara gas å luta sig, borde jag byta tbx till mitt 11 drev eller köpa 12a eller 13? Tänker inte byta bakdrev dock
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

DerbiAndreas skrev:Får la byta drev då... Det GÅR INTE med mitt drevparti, innan när jag hade 11/53 och hade bara kört moppen ca 3 km helt omedvetande om hur man gjorde kom jag ändå upp 2 dm utan koppling... Bara gas å luta sig, borde jag byta tbx till mitt 11 drev eller köpa 12a eller 13? Tänker inte byta bakdrev dock
jag har 11/53 på min drd pro:) har ändå svårt att få upp den på bakan:(
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

Jag har 12/53 på min drd å jag kan komma upp en bra bit, dock med kopplingen, men ska testa å byta till 11/53 igen. Men det e bara träning dom gäller
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

DerbiAndreas skrev:Får la byta drev då... Det GÅR INTE med mitt drevparti, innan när jag hade 11/53 och hade bara kört moppen ca 3 km helt omedvetande om hur man gjorde kom jag ändå upp 2 dm utan koppling... Bara gas å luta sig, borde jag byta tbx till mitt 11 drev eller köpa 12a eller 13? Tänker inte byta bakdrev dock
Det går med dina drev! du har bara för dålig teknink men ja det hjälper att byta till dit 11 framdrev
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

Nu har jag varit ute en timma å tränat jag kommer högre än förut nu, jag kommer upp ca 2 dm ibland 3, ibland 1 varierar totalt, jag fick en wheelie som va sjuk, jag va säkert 4-5 dm upp sen kom en gubbe å jaga bort mig ^^ Tack alla!!! Får ta å träna som fan då =)
wasprocker
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 april 2013, 13:48

Inlägg av wasprocker »

Det som gäller, är att du ska ha lite timing. Använd kopplingen med. Det sliter inte så nämnvärt.

Tryck ner styret, dra in kopplingen, ryck uppåt medans du skjuter bak röven och var beredd på bakbromsen.
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

Lånar här lite^^
Jag vill oxå stunta, men min drd pro är så tungt enligt mig^^
Borde jag skaffa ett effektrör eller ett urpluggat rör för å stunta??
Å hur mkt lättare blir det med en 70cc?
Å har nån en 12a till drd pro, eller ritning? :)
MvH
Skriv svar