Beta rr, överhettad ?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

olséN^
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 juni 2012, 10:29
Kontakt:

Beta rr, överhettad ?

Inlägg av olséN^ »

Tja,
Har varit ute och kört moppe idag, kanske ifrån 13.30 - 20.?? och när jag var på väg hem så låg jag kanske i 70-75 km/h så låste sig bakhjulet sig helt plötsligt och jag fick självklar stanna därför att moped la av.

Den gick inte att starta så jag lät den vara i kanske 10 min och sen så fick jag rulla igång den och åkte till närmsta mack för att fylla på kylarvätska (trodde det var det som behövdes) men när jag kom fram så var kylarvätskan fylld.

Vad kan det bero på, var den bara överhettad och det är inget mer med det ?
Är det något jag behöver kolla på så att allt är som det ska?
Det är en Beta rr50 2010 som är urpluggad, det är även första gången som det händer.
MVH
To much is never enough.. !
izeman
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 juli 2011, 13:11

Inlägg av izeman »

har du satt i större mustycke efter du plugga ur den? om de va du som gjode de
Användarens profilbild
Callesjoberg
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 augusti 2012, 16:29
Ort: Enköping

Re: Beta rr, överhettad ?

Inlägg av Callesjoberg »

olséN^ skrev:Tja,
Har varit ute och kört moppe idag, kanske ifrån 13.30 - 20.?? och när jag var på väg hem så låg jag kanske i 70-75 km/h så låste sig bakhjulet sig helt plötsligt och jag fick självklar stanna därför att moped la av.

Den gick inte att starta så jag lät den vara i kanske 10 min och sen så fick jag rulla igång den och åkte till närmsta mack för att fylla på kylarvätska (trodde det var det som behövdes) men när jag kom fram så var kylarvätskan fylld.

Vad kan det bero på, var den bara överhettad och det är inget mer med det ?
Är det något jag behöver kolla på så att allt är som det ska?
Det är en Beta rr50 2010 som är urpluggad, det är även första gången som det händer.
MVH

Inte omöjligt att du överhettat den eftersom du var ute o körde i cirka 7timmar..
Testa o kör imorrn, funkar nog som det ska!
Om inte, kolla om du har bra komp!

Mvh
Tjääna, kika in på mitt galleri för fler bilder på min Derbi X-Race med unikt moddade KTM kåpor! :)
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Lånar tråden här lite! På valborg körde jag ett bra tag med Dt:n och passade på att dra båda pluggarna, dock utan att bytA munstycke, men jag körde med choke för skulle fixa den orginal dan efter, och det funkade finfint! Men efter kanske en timmas körning började överhettnings lampan blinka och sen lysa lite, så jag stängde av, kolla på en brasa och körde sakta hem utan att den lyste på hemvägen (ca 2.5 km hem)Dan efter gjorde jag den som sagt orginal, men lyste fortafarnde efter ett tac, och Nu lyser den här lampan varje dag och cylindern är varm minst 1 timme efter avstängning, så är självklart att den inte kyler rätt, men har kollar kolv och cylinder och den har inte värmenypt eller nåt !

Så jag tänkte fråga om termostaten kan tagit några smällar den där valborgen, körde ganska hårt med den också :/ Kan även säga att det läckeer lite ur cylinderfotspackningen, men har inte förlorat nåt komp eller så.

Hoppas nån pallar svara! :D
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 234
Blev medlem: 22 augusti 2012, 11:08
Ort: Tyresö

Inlägg av Betamekk »

Olsen: Om du har separat olje tank så kan ju pumpen ha lagt av..
olséN^
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 juni 2012, 10:29
Kontakt:

Inlägg av olséN^ »

Betamekk skrev:Olsen: Om du har separat olje tank så kan ju pumpen ha lagt av..
Okeej, ska kolla det imorgon.
To much is never enough.. !
Användarens profilbild
Marcus ström
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 2 maj 2012, 15:56

Inlägg av Marcus ström »

MisterDT50R skrev:Lånar tråden här lite! På valborg körde jag ett bra tag med Dt:n och passade på att dra båda pluggarna, dock utan att bytA munstycke, men jag körde med choke för skulle fixa den orginal dan efter, och det funkade finfint! Men efter kanske en timmas körning började överhettnings lampan blinka och sen lysa lite, så jag stängde av, kolla på en brasa och körde sakta hem utan att den lyste på hemvägen (ca 2.5 km hem)Dan efter gjorde jag den som sagt orginal, men lyste fortafarnde efter ett tac, och Nu lyser den här lampan varje dag och cylindern är varm minst 1 timme efter avstängning, så är självklart att den inte kyler rätt, men har kollar kolv och cylinder och den har inte värmenypt eller nåt !

Så jag tänkte fråga om termostaten kan tagit några smällar den där valborgen, körde ganska hårt med den också :/ Kan även säga att det läckeer lite ur cylinderfotspackningen, men har inte förlorat nåt komp eller så.

Hoppas nån pallar svara! :D
Blev samma på min Dt när jag filade upp pluggen, men den kyler fortfarande som den ska så det verkar som det är givaren det är fel på.
Användarens profilbild
Marcus ström
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 2 maj 2012, 15:56

Inlägg av Marcus ström »

MisterDT50R skrev:Lånar tråden här lite! På valborg körde jag ett bra tag med Dt:n och passade på att dra båda pluggarna, dock utan att bytA munstycke, men jag körde med choke för skulle fixa den orginal dan efter, och det funkade finfint! Men efter kanske en timmas körning började överhettnings lampan blinka och sen lysa lite, så jag stängde av, kolla på en brasa och körde sakta hem utan att den lyste på hemvägen (ca 2.5 km hem)Dan efter gjorde jag den som sagt orginal, men lyste fortafarnde efter ett tac, och Nu lyser den här lampan varje dag och cylindern är varm minst 1 timme efter avstängning, så är självklart att den inte kyler rätt, men har kollar kolv och cylinder och den har inte värmenypt eller nåt !

Så jag tänkte fråga om termostaten kan tagit några smällar den där valborgen, körde ganska hårt med den också :/ Kan även säga att det läckeer lite ur cylinderfotspackningen, men har inte förlorat nåt komp eller så.

Hoppas nån pallar svara! :D
Blev samma på min Dt när jag filade upp pluggen, men den kyler fortfarande som den ska så det verkar som det är givaren det är fel på.
Användarens profilbild
Callesjoberg
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 augusti 2012, 16:29
Ort: Enköping

Inlägg av Callesjoberg »

MisterDT50R skrev:Lånar tråden här lite! På valborg körde jag ett bra tag med Dt:n och passade på att dra båda pluggarna, dock utan att bytA munstycke, men jag körde med choke för skulle fixa den orginal dan efter, och det funkade finfint! Men efter kanske en timmas körning började överhettnings lampan blinka och sen lysa lite, så jag stängde av, kolla på en brasa och körde sakta hem utan att den lyste på hemvägen (ca 2.5 km hem)Dan efter gjorde jag den som sagt orginal, men lyste fortafarnde efter ett tac, och Nu lyser den här lampan varje dag och cylindern är varm minst 1 timme efter avstängning, så är självklart att den inte kyler rätt, men har kollar kolv och cylinder och den har inte värmenypt eller nåt !

Så jag tänkte fråga om termostaten kan tagit några smällar den där valborgen, körde ganska hårt med den också :/ Kan även säga att det läckeer lite ur cylinderfotspackningen, men har inte förlorat nåt komp eller så.

Hoppas nån pallar svara! :D

Tjena, om cylindern läcker nere vid foten så bör du byta packningen där, cylinderfotspackningen..
Sen kan du ju kolla hur termostaten ser ut!
Nåt verkar ju vara fel, men börja med att byta packningen!

Lycka till
Tjääna, kika in på mitt galleri för fler bilder på min Derbi X-Race med unikt moddade KTM kåpor! :)
Skriv svar